
Vivian Opsteegh: Media Campus NL verbindt media en onderwijs
[Interview] CEO MediaCampusNL over innovatie in media en rol van AI
Tijdens South by Southwest (SXSW) in Londen sprak Bas Vlugt met Vivian Opsteegh, CEO van Media Campus NL. In het gesprek lichtte zij toe wat de organisatie doet, hoe zij innovatie in de mediasector stimuleert en welke inzichten zij opdeed tijdens het event.
Ecosysteem voor media-innovatie
Media Campus NL is een samenwerkingsverband van publieke en private partijen in de mediasector. Vivian Opsteegh: “Het doel is om innovatie te versnellen en talentontwikkeling te versterken.” De stichting bouwt voort op Media Perspectives, maar is een zelfstandige organisatie met een eigen aanpak.
De activiteiten van Media Campus NL zijn ondergebracht in drie hoofdthema’s: media en maatschappij, new stories en next gen. Bij media en maatschappij ligt de focus op de rol van media in een gezonde democratie, met aandacht voor thema’s als desinformatie en AI. New stories richt zich op technologische vernieuwing in storytelling, zoals virtuele productie. Het derde thema, next gen, draait om aansluiting van studenten op het werkveld en de rol van media op platforms zoals social media.
Verbinding tussen onderwijs en praktijk
De organisatie werkt via verschillende actielijnen. Een belangrijk speerpunt is kennisontwikkeling, vooral rondom AI. Vivian Opsteegh: “We werken samen met instellingen zoals Hogeschool Utrecht aan didactisch verantwoorde AI-educatie. Wij brengen dat dan naar het Mediapark, zodat het toegankelijk wordt voor iedereen.”
Ook wil Media Campus NL een cultuur van voortdurende professionele ontwikkeling stimuleren in de creatieve sector. Dit gebeurt onder meer via zogenaamde verandertafels, waar onderwijs en bedrijfsleven samen nadenken over de impact van technologie.
Een andere actielijn is het stimuleren van experimenten en ondernemerschap. Opsteegh noemt het voorbeeld van fluïde content: “Je staat op de trein te wachten en wilt in acht minuten het nieuws als podcast horen. Wat is er nodig om dat mogelijk te maken? Daar ontwikkelen we dan projecten voor.”
Positieve benadering van technologie op SXSW
Tijdens SXSW in Londen werd Opsteegh vooral geraakt door de positieve insteek rondom technologische ontwikkelingen. Vivian Opsteegh: “We waren bijvoorbeeld bij Protein – zij zeiden: 'We want to get away from the doom and look at the bloom.' Dat resoneerde echt bij mij.”
Ze noemt ook het voorbeeld van creators die meer menselijk contact zoeken in plaats van algoritme-gedreven interactie. Daarnaast viel haar het werk van Us2 op, die met delivery coaches werken om samenwerking binnen teams te verbeteren. “Die aandacht voor hoe we met elkaar omgaan, dat gaat ons echt verder brengen.”
Kijk deze video hier
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Maurice Schutte: SXSW-label opent deuren voor film
Jip Samhoud: Nederland heeft een minister van AI nodig
Jeff Bowerman: AI drijft creatie bij DEPT op SXSW Londen
Bert Hagendoorn: Trends en connecties op SXSW Londen
Suzanne Visser: Kruisbestuiving centraal op SXSW Londen
Gepubliceerd door: Saskia van Weert