Screenforce: Thinkbox ziet stabilisatie kijkgedrag in het VK

Met het afvlakken van de groei van SVOD abonnementen en de afvlakking van de daling van lineaire TV ziet Thinkbox een stabilisatie van het kijkgedrag. Het grote TV scherm blijft daarbij een essentiële rol spelen, ook bij het onthouden van reclameboodschappen.

Het kijkgedrag stabiliseert

Terwijl er veel te doen is over de ontwikkelingen in de TV industrie, ziet Thinkbox in het VK in 2023 juist minder verandering dan in de voorgaande jaren. Met slechts kleine veranderingen in macro-patronen van TV-kijken zijn we volgens Thinkbox in een periode aanbeland met voorspelbaarder kijkgedrag.

In 2023 bleef TV totaal in het VK stabiel ten opzichte van 2022, waarbij er wel wat minder werd gekeken in de eerste en laatste twee maanden van 2023. Maar dat is toe te schrijven aan de hogere kijktijden tijdens de sportevenementen in 2022. Bij 16-34 jarigen was vooral het effect van het ontbreken van het WK groot op de cijfers van 2023 ten opzichte van 2022.

Terwijl kijkers nog steeds migreren van lineair naar on demand, is te zien dat deze verschuiving veelal naar de streamingdiensten van broadcasters zelf is, met een stijging van 23 procent voor BVOD.

Bij het totale kijkgedrag is te zien dat de afname bij lineaire TV en de stijging bij SVOD nog wel doorzetten maar afvlakken, terwijl YouTube en TikTok nog groeien maar niet zozeer ten koste van TV-kijkgedrag, zoals in onderstaande grafiek te zien is.

 

 

Bij 16-34 is de daling van kijktijd naar lineaire TV, die voor de corona-pandemie te zien was en vooral toe te schrijven was aan SVOD, behoorlijk afgevlakt.

Het aantal SVOD abonnementen vlakt af

In het VK heeft 75 procent van alle huishoudens een SVOD abonnement. Dit is een daling ten opzichte van het jaar ervoor en het gevolg van de daling van het besteedbaar inkomen, het wisselen tussen abonnementen om specifieke content te kijken bij een andere streamingsdienst en de aanpak van het delen van accounts.

 

 

Ook het kijkgedrag naar SVOD is met slechts een kleine groei van 5 procent redelijke gestabiliseerd. Met name het afvlakken van die groei van SVOD is volgens Thinkbox een indicatie dat de kijkersmarkt aan het stabiliseren is.

Lees het onderzoek verder op de website van Screenforce

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Merken bouwen? Zet in op televisie

12-06-2025 | 09:14:00
Campagnes die uitsluitend focussen op de onderkant van de funnel blijken op lange termijn aanzienlijk minder effectief.

VAB-onderzoek: tv-reclame verhoogt digitale betrokkenheid

04-06-2025 | 10:52:00
Een analyse van de Video Advertising Bureau (VAB) toont aan dat tv-campagnes een significante toename in website- en appbezoek genereren

Inschrijving jubileumeditie TV Masters geopend

26-05-2025 | 13:43:00
Deze masterclass, gericht op jonge professionals bij bureaus en adverteerders, biedt verdieping in alle facetten van het Total Video-landschap.

Screenforce onderzoekt de rol van aandacht in reclame

20-05-2025 | 11:33:42
Wat is aandacht precies, hoe meet je het betrouwbaar en wat is de strategische waarde ervan voor adverteerders?

AI helpt winnaars Kantar Awards consument beter te raken

13-05-2025 | 10:09:56
De winnaars van dit jaar komen uit 18 landen en vertegenwoordigen 28 klanten, 37 merken en 26 categorieën.

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.