Rijksoverheid en Havas Lemz openen Phishkraam

Preventiecampagne zet in op herkennen van misleidende berichten

De Rijksoverheid en Havas Lemz hebben in Rotterdam de Phishkraam gelanceerd, een actie die Nederlanders laat ervaren hoe online oplichters te werk gaan. De campagne is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid en maakt deel uit van de bredere preventiecampagne Laat je niet interneppen.

Maandagochtend 15 december verscheen op de Binnenrotte in Rotterdam een fysieke viskraam waar bezoekers in de huid konden kruipen van een online oplichter. Nu is de actie ook online te beleven via phishkraam.nl, waar gebruikers zelf nepberichten kunnen versturen.

Zo werken online oplichters

Bezoekers van de Phishkraam kiezen uit een zogenoemd phishmenu met misleidende berichten, die zij direct naar een bekende kunnen sturen. Zodra de ontvanger op de link in het bericht klikt, komt die terecht op veiliginternetten.nl. Daar volgt de melding je bent door iemand beetgenomen, samen met uitleg en tips om phishing voortaan te herkennen. Op die manier ervaren zowel verzender als ontvanger hoe eenvoudig phishing werkt.

Merien Kunst, creative director Havas Lemz, en Rein van der Ven, creative director Havas Lemz: “Dit probleem blijft groeien en criminelen worden steeds slimmer. Het is nodig dat we alerter worden. Met de Phishkraam brengen we een bekende boodschap op een luchtige manier. Zo denk je de volgende keer eerder: hier zit een luchtje aan.”

Bekende opening op de markt

De kraam werd geopend door tv-presentator Kees Tol, die in de rol van Volendamse phishboer nepberichten verstuurde naar bekenden. “Ik heb zelf meerdere keren zo’n ‘Hoi pap, telefoon stuk’-bericht gekregen, compleet met betaallink. Bij mij is het meteen duidelijk dat het nep is, want ik heb geen kinderen. Maar ik snap goed dat je als ouder sneller toehapt bij zo’n urgent bericht. Daarom werk ik graag mee aan deze actie.”

Ook online te ervaren

Naast de fysieke activatie is phishkraam.nl gelanceerd. Op de website kunnen bezoekers kiezen uit 16 verschillende nepberichten, variërend van betaalverzoeken tot verzoeken om inloggegevens of privacygevoelige informatie. Wie op de link klikt, krijgt uitleg en handelingsperspectief, zoals geef jezelf drie tellen en klik bij twijfel weg.

Foort van Oosten, minister van Justitie en Veiligheid: “Met de Phishkraam ervaar je hoe eenvoudig het is om een misleidend bericht te sturen en hoe verleidelijk het is om erop te reageren. Dit veilige sociale experiment laat zien welke psychologische trucs criminelen gebruiken. Door even in hun schoenen te staan, herken je het sneller en loop je minder snel in de val.”

Extra risico rond de feestdagen

Jaarlijks ontvangt twee op de drie Nederlanders een nep-sms, misleidend appje of valse e-mail. Volgens cijfers van het CBS werden vorig jaar 170.000 mensen slachtoffer van phishing. Vooral in de drukke periode rond de feestdagen zijn mensen extra kwetsbaar, doordat de aandacht verslapt en berichten sneller worden geopend.

Onderdeel van Laat je niet interneppen

De Phishkraam is onderdeel van de campagne Laat je niet interneppen, een initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Door mensen zelf te laten experimenteren met misleiding, wil de overheid phishing herkenbaarder maken en zo online weerbaarheid vergroten.

https://nl.havas.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Havas neemt Belgisch bureau Digizik over

15-12-2025 | 19:15:00
Havas neemt DIGIZIK uit België over, een bureau dat gespecialiseerd is in entertainment, muziek en cultuur

Havas Play deelt visie in whitepaper over merken in content

12-12-2025 | 10:49:55
In dit document beschrijft het bureau hoe merken kunnen deelnemen aan entertainment en culturele momenten zonder het verhaal te verstoren

Havas PLAY ANZ start betaalde creatieve stage

11-12-2025 | 15:36:45
Stagiairs werken drie dagen per week aan campagnes voor bestaande klanten en doen ervaring op in contentcreatie en community building

Havas Lemz activeert Nederland met opvallende uitvalactie

18-11-2025 | 17:37:00
Havas Lemz ontwikkelde de activatie Nederland valt uit als onderdeel van Denk vooruit, de bewustwordingscampagne van de NCTV.

Sunday Times: Havas heeft interesse in WPP Media

17-11-2025 | 12:33:00
De Britse krant The Sunday Times heeft dit weekend bericht over mogelijke interesse vanuit Havas om WPP over te nemens
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.