Pim de Brock: 5 drempels voor AI in Marketing en Sales

[Column] CTO van NOBEARS deelt waarom AI-potentie vaak onbenut blijft

AI is in rap tempo een onmisbare tool geworden in diverse sectoren, en de vakgebieden marketing, sales en communicatie zijn daarop geen uitzondering. Hoewel het merendeel van de professionals de potentie van AI erkent en al plannen heeft voor de inzet ervan, blijken er in de praktijk toch aanzienlijke drempels te bestaan die een bredere adoptie in de weg staan. In deze column zetten we vijf drempels voor een brede(re) inzet van AI voor sales-, marketing en communicatieprofessionals op een rij.

  1. Angst voor fouten en gebrek aan controle

Een van de meest opvallende drempels is de angst voor fouten. Een grote groep marketing-, sales- en communicatieprofessionals werkt liever zonder AI dan het risico te lopen fouten te maken door een AI-systeem, blijkt uit onderzoek. Dit wantrouwen is deels te verklaren door de mogelijkheid van hallucinaties; AI-systemen die onjuiste informatie of zelfs onwaarheden genereren. Hoewel de meerderheid van de professionals tegelijkertijd nog nooit een situatie heeft meegemaakt waarin het écht misging, blijft de terughoudendheid groot. Het benadrukt de noodzaak van menselijke controle en kritische beoordeling van AI-output: je moet altijd controleren of het correct is wat AI oplevert.

  1. Tijdgebrek en gebrek aan expertise

Ondanks de belofte van efficiëntie, wordt er in de opstartfase een grote tijdsinvestering verwacht om met AI aan de slag te gaan. Daarbij komt dat niet elke organisatie AI-expertise in huis heeft en dat niet alle medewerkers voldoende kennis hebben over de werking en toepassing van AI. Het is een vicieuze cirkel: zonder de juiste kennis en tijd om te experimenteren, blijft de adoptie achter, wat weer leidt tot minder efficiëntie. Het opbouwen van deze expertise is cruciaal en vergt tijd en investering.

  1. Ethische en juridische vraagstukken

De snelle ontwikkeling van AI brengt complexe ethische en juridische vragen met zich mee. Privacyregels spelen hierin een belangrijke rol. Het is zelfs zo dat in sommige organisaties het gebruik van AI-modellen (nog) niet is toegestaan vanwege deze regels. Met de komst van de AI-act, die verantwoord gebruik van AI benadrukt, worden organisaties gedwongen om hier actief mee aan de slag te gaan en te zorgen voor AI-geletterde medewerkers.

  1. Onvoldoende begrip en budget van de directie

Een andere significante drempel is het gebrek aan begrip voor de waarde van AI-marketing bij de directie. Uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de professionals aangeeft dat directies onvoldoende de meerwaarde inzien om serieus in AI te investeren. Dit reflecteert zich ook in budgetten: driekwart van de organisaties gebruikt geen specifiek budget voor AI binnen sales en marketing. Daartegenover staat een andere groep die dankzij AI met hetzelfde budget meer output genereert. Toch blijkt nog niet elke organisatie bereid te zijn om die investering te maken.

  1. De menselijke factor blijft cruciaal

AI is een krachtige co-intelligentie die veel werk uit handen kan nemen, maar de menselijke controle en creativiteit blijven essentieel. De uitdaging ligt in het vinden van de juiste balans: AI omarmen om efficiënter en slimmer te werken, zonder de menselijke toets en strategisch denken te verwaarlozen.

Toonaangevende bedrijven onderscheiden zich op dit gebied door strategisch te investeren in AI-kennis, (ethische) richtlijnen op te stellen en een cultuur te creëren waarin experimenteren met AI wordt gestimuleerd. Alleen zo kunnen marketing-, sales- en communicatieprofessionals de drempels overwinnen en de ambitie van AI omzetten in actie.

Door: Pim de Brock, CTO bij NOBEARS

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.

[Vacatures] iO zoekt een Technisch Data & Analytics Expert

27-11-2025 | 08:52:00
iO is per direct op zoek naar Technisch Data & Analytics Expert - Campus Eindhoven

The Agentics en Your Second Opinion: AI-samenwerking

27-11-2025 | 00:00:00
The Agentics Co. en Your Second Opinion starten een strategisch partnership. De samenwerking brengt de datagedreven mediastrategie van Your Second Opinion samen met de AI-platformen van The Agentic

AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

26-11-2025 | 09:10:38
De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.

Whitepaper VML: hoe digitale transformatie wél slaagt

26-11-2025 | 08:54:00
VML heeft een whitepaper uitgebracht waarin het bureau de belangrijkste oorzaken onderzocht waarom digitale transformatieprojecten vaak niet lukken


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.

Tien jaar awesome.: creativiteit blijft sterker dan algoritmes

27-11-2025 | 10:31:00
Inmiddels werkt awesome. voor organisaties als ANWB, BOVAG, Picnic, bol. en KNGF.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.