Peter van Wijnaerde: Call your shot, verstop je niet

[Column] CMO Springbok Agency - Over het algorithme

Weet je wat er zo onweerstaanbaar is aan werken met data en AI? Niet dat het preciezer, goedkoper of vanzelf gaat. Het geeft een perfect excuus. Werkt het, dan ben jij de visionair. Loopt het mis? Dan lag het aan de tool. Het algoritme. Of iets anders vaags. De luxe van plausible deniability.

Marketing is stilaan een sport waarin niemand nog verantwoordelijk hoeft te zijn. We duiken weg achter dashboards en algoritmes zoals bureaucraten achter procedures. Niemand is aanspreekbaar, iedereen volgt een systeem. Enfin, ik dramatiseer een beetje. Voor de sport.

Maar begrijp me goed, dit is geen betoog tegen data of AI. Het is een pleidooi tegen vrijblijvendheid. Zodra niemand nog accountable is, stopt de vooruitgang. Niemand vraagt zich af hoe het beter kan. Wat er fout zit. Wat we missen. We bouwen zo systemen die alleen uitvoeren. Sneller, fijnmaziger, maar nooit anders. En dat is dodelijk voor een vak dat creatief zou zijn.

Ik verzin het niet. Wetenschappers weten het al jaren, mensen geven verantwoordelijkheid makkelijk af zodra er een autoriteit in het spel is. Denk aan het Milgram-experiment. Kandidaten bleven anderen elektrische schokken geven, gewoon omdat het gevraagd werd. Vandaag heet die autoriteit het algoritme. Dat zag ook het MIT. Zodra AI mee beslist, voelen mensen zich minder verantwoordelijk. Automatisering verdooft perfectionisme.

We winnen veel met technologie maar als we niet opletten, ruilen we er onze ownership voor in. En daarmee verdwijnen de vragen. De nuance. De moed om te zeggen: "dit was mijn keuze, want ik zie het anders".

Het is tijd om een snooker-regel erbij te halen. Calling the shot. In de endgame moet je zeggen welke bal in welke pocket gaat. Het is bedoeld om twijfel of misleiding te vermijden. Door je zet aan te kondigen toon je intentie, beheersing, transparantie en fair play. Geen toeval, geen vaagheid. Alleen controle en vakmanschap.

De echte kracht achter innovatie is niet technologie alleen. Het is technologie met met ownership en accountability. En ja, dat vraagt ook om een cultuur waarin fouten openlijk gedeeld mogen worden. Waar ownership niet betekent dat je afgestraft wordt bij een misser, maar dat je leert, deelt en beter wordt. Zonder die veiligheid kruipt verantwoordelijkheid toch weer onder het tapijt.

Dus als je nog eens een nieuwe kernwaarde zoekt? Hang dan een poster op van een snookerspeler die zijn shot aankondigt. 'Black ball, bottom left corner.'

 

 

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Vacatures] Springbok zoekt een CRM Strateeg

18-08-2025 | 09:34:00
Springbok is per direct op zoek naar een CRM Strateeg - Den Bosch

Peter van Wijnaerde: Dat is waar corporate logica breekt

01-08-2025 | 10:48:00
Minecraft zag eruit als een downgrade. Geen verhaal. Geen fancy graphics. Geen realisme. Gewoon blokjes. Toch werd het de bestverkochte game ooit.

Peter van Wijnaerde: Al minstens 100 marketeers geloven hetzelfde

28-07-2025 | 10:08:00
Ze zijn al met honderd, onze gasten van Time To Make Sense. Op papier doen ze allemaal hetzelfde: marketing.

[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager

25-07-2025 | 11:54:00
Springbok is per direct op zoek naar Projectmanager - Den Bosch

Peter van Wijnaerde: Liever heruitvinden dan blijven breken

21-07-2025 | 09:54:00
Disruptie verkoopt. Powerpoints, headlines, prijzen. Iedereen wil de norm opblazen. Dat is sexy. Maar wie bouwt er eigenlijk nog? Wie zorgt ervoor dat wat overblijft ook werkt?

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.