Patrick Petersen: OpenAI wil al jouw diepste geheimen!

[AI & Marketing door Patrick Petersen]

Laten we het eens hebben over OpenAI’s briljante strategie rond privacy... die vooral ontbreekt. Volgens Sam Altman, de topman van OpenAI, is het voorjaar van 2025 veel te vroeg om écht iets te doen – “dynamic response” heet dat – want wie wil nou vooraf nadenken over échte risico’s?

De EU AI Act onderneemt wel pogingen om Europeanen te beschermen tegen datamisbruik door AI-big techs.

Je moet pas reageren nadat de ellende zich aandient, zo meent Altman. Alsof je je huis pas afsluit nadat de inbreker al binnen is. Logisch toch?

Veiligheid achteraf is véél spannender. OpenAI, bekend van ChatGPT, komt uit de kast en zet de AI-big techs haaks op de reguleringen zoals de AI EU Acts dit binnen de EU graag opgevolgd zien worden. De topman van OpenAI meent op diverse nieuwsplatformen dat het te vroeg is om maatregelen tegen datamisbruik in te stellen. Altman:

The CEO of OpenAI said that it’s too early to implement privacy regulations for artificial intelligence because the technology — and how it impacts society — is rapidly evolving.

Eerst die persoonlijke data verzamelen, geld verdienen, de boel winstgevend maken en dan dus met terugwerkende kracht eens nadenken over onze privacy.

Het is een pijnlijke conclusie dat de AI-chatbots nu gas geven voordat wetgeving de massale training op persoonlijke gegevens in de weg zit.

En wat vinden we van die briljante open invitation om je diepste geheimen – van gezondheidszorgen tot emotionele crisis – in te typen bij ChatGPT? Altman associeert zichzelf met dokters en advocaten door te zeggen: “mensen praten erover.” Maar, plot twist: bij AI-gesprekken geldt géén zwijgplicht, tenzij je geluk hebt. Dus, go ahead, deel je trauma’s, maar verwacht geen vertrouwelijkheid. Dat is privé volgens schema “open when it’s closed.”

Ook komt Altman met een verfrissend statement: we hebben geen flauw idee wat er gaat gebeuren met AI, dus we kunnen die EU-regels (AI Act) beter nu al niet naleven. Want wat als we straks iets leren? Dan regelen we het wel later.

Brilliant.

Dus kort samengevat: geen compliance, geen verantwoordelijkheid, en een garantie op data-stress. Wat EU-regelgevers betreft? Die blijven op de bank zitten, want “volgende ronde!”

Maar wacht, er is meer: Tools for Humanity (inderdaad, uitgevoerd door Altman himself) wil je iris scannen om “te bewijzen dat je mens bent”. We geven je letterlijk toestemming om je eigen eyeballs te overhandigen – alsof we in de film Minority Report leven. Regulators in Duitsland, Spanje, Zuid-Korea en Kenia wrijven zich al in de handen (in de meest bezorgde zin), en verzoeken om streng toezicht stapelen zich op. Maar hey, Altman zegt op platform Cyberexpress in het voorjaar van 2025:

Scepsis is normaal, geef het even de tijd. (Ja hoor, we wachten wel op de ramp om los te gaan.)

En dan die EU AI Act – die dwingende regels rond transparantie, dataminimalisatie en privacy-by-design. Die zetten we even in de wacht. Want ja, “dynamic response”. En gelukkig hebben we OpenAI’s Safety and Security Committee – want niets zegt “veiligheid” zoals intern melken van goodwill, gevolgd door… crickets OpenAIVox.

Dus: welkom bij de privacy-party van OpenAI. Niets is te vroeg, alles komt nog wel, je data is welkom en wordt pas later misschien beschermd. EU zegt “naleven”, OpenAI zegt “we zien wel”. Precies wat we nodig hebben in een wereld waar algoritmes je per seconde volgen, data delen openlijk, en straks ook je iris inzetten. Intussen mogen we toekijken hoe de zogenoemde dynamic response zich ontvouwt, in alle openbare stilte.

Volgende week in een persbericht: Altman komt wéér met een geniale uitspraak – misschien iets als: “We kunnen pas een wet maken als het regent.” En de EU-rechters… lachen vriendelijk mee. Of huilen. Dat is nog even afwachten.

-

Patrick Petersen RDM MA MSc is AI-expert gericht op businessautomatisering en ondernemer met zijn bureau AtMost(TV), auteur van meer dan twintig prijswinnende boeken over AI, marketing, online tech en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals zijn www.handboek.ai. Bovenal is hij docent en spreker.

www.atmost.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Patrick Petersen: Met AI-boek genomineerd voor AI Award

01-12-2025 | 10:52:00
We ondervragen de genomineerde MarketingReport-columnist Patrick Petersen die met zijn AI-creativiteit voor professionals kans maakt op een prijs.

Winactie: Generatieve AI voor professionals door Patrick Petersen

11-11-2025 | 13:18:01
Dit boek biedt een praktisch en actueel overzicht van alles wat je nodig hebt om AI in te zetten voor slimme contentcreatie

Patrick Petersen: GenAI is tovenarij met alcoholpromillage

04-11-2025 | 09:42:37
Terwijl half creatief Nederland nog in de ontkenningsfase zit (“AI? Dat doet toch niks écht origineels?”), dacht ik: laat ik eens helpen. Of stoken.

Patrick Petersen: De GenAI-gelofte

21-10-2025 | 11:09:47
We leven in het tijdperk van de GenAI-gelofte: alles sneller, slimmer, creatiever. Ik mocht er recentelijk een boek over schrijven voor professionals.

Patrick Petersen: Na de AI-bubble schijnt de zon

15-10-2025 | 08:30:00
Claims richting Midjourney en OpenAI, recente grote copyrightclaims richting Apple, maar toch vooral de groeiende angst in Silicon Valley dat de AI-bubble barst.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

JOE pakt kerststress aan met ludieke themadiners

08-12-2025 | 11:18:00
Uit onderzoek van radiozender JOE komt naar voren dat 1 op de 5 luisteraars stress ervaart over de planning van de feestdagen

DEPT ontwikkelt Bijenkorf-campagne feestdagen

08-12-2025 | 09:34:29
DEPT heeft de feestdagen-campagne van de Bijenkorf ontwikkeld en maakt deel uit van de 155-jarige jubileumviering. Die jubileumviering startte tijdens de herfst/wintercampagne

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.