Peter van Wijnaerde: Onze AI-toekomst maken we zelf

CMO Springbok Agency over AI-spel, werkgeluk, waarheid, wendbaarheid en mogelijkheden

Als je wil weten wat AI gaat doen met ons vak, luister dan vooral niet naar figuren die de dag des oordeels aankondigen. Het zijn valse profeten, Filistijnen. Alleen zij worden beter van hun doemporno.

Luister ook niet naar mij. Ik doe maar wat, amuseer me te pletter met AI en laat mijn vrienden en collega’s meegenieten. Niet omdat ik er een businesscase van maak, maar omdat ik gewoon een mens wil zijn, eentje met AI. Het is plezant. Leerrijk. Ik beleef mijn eigen hedonistische renaissance, schaamteloos, grenzeloos nieuwsgierig.

Al acht jaar speel ik Dungeons & Dragons met dezelfde club. In game ben ik hun cleric, out game tegenwoordig ook content wizard. Met GPT en ander AI-speelgoed bouw ik onze wereld op met art, logs en podcastverslagen vol epische battles. High production value, alleen voor ons. Omdat wij de helden zijn van ons eigen verhaal.

Ik werk aan een schilderij

En er is meer. Ik werk aan een schilderij. Een Griekse halfgod met zijn dode vriend in zijn armen geklemd. Geen kitsch, geen pathos of homoerotiek. Ik wil verslindende haat laten zien. AI toont me eeuwen aan relevante referenties, close-ups, emotie-analyses. Mijn  NotebookLM is mijn kennis-Pinterest geworden. Daardoor wandelde ik de Gemäldegalerie binnen als kunstkenner. Ik zie, ik snap, ik voel. En dan huil ik. Blij.

Je ziet. AI helpt mij maken, begrijpen, voelen. En precies dáár zit het. Niet in kennis, maar in de handeling. Niet in het voorspellen, maar in het proberen. Wie iets maakt, verandert iets. Niet alleen voor zichzelf, maar voor wie meekijkt, meevoelt, meegaat. In 2004 downloadde ik podcasts uit mijn RSS-feed op een SD-kaart. Mijn iPAQ was een prehistorische iphone. Toen speelde ik met de toekomst zonder dat ik het wist. Wat ik nu met AI doe lijkt klein, onvolledig, misschien zelfs frivool. Maar dit soort mens-zijn, spelend, zoekend, observerend, dat maakt straks het verschil.

Noem me naïef. Onbezonnen. Niet strategisch. Je mag gelijk hebben. Probeer het ook, omdat doen en observeren je dichter bij de waarheid brengt dan kennis of voorspellen ooit zal doen. Zelfs de slimste guru tast in het duister. En daarop gokken, of gek laten maken?  Dat is niet verstandig.

Wat mijn AI-spel mij geeft is werkgeluk, waarheid, wendbaarheid en mogelijkheden. Het is ruimte. Om te ondernemen. Voor impact, spel, schoonheid. Voor alles wat kan. Voor mij, mijn vrienden, mijn collega's en klanten.
Dus ja, wij maken ze zelf.

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Merken500: deze 500 merken komen in de lijst

19-11-2025 | 12:02:00
De wereld in 2025 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld innemen, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs, hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.

Marcel Surendonk: Evenementen zijn geen decor, maar context

18-11-2025 | 11:38:00
In het gesprek legt hij uit waarom live-evenementen niet los moeten staan van campagnes, en hoe merken die het goed aanpakken blijvend impact maken.

Springbok wordt socialmediapartner BNP Paribas Fortis

17-11-2025 | 14:28:00
De agency ondersteunt het interne team bij het professionaliseren en uitbouwen van de content- en kanaalaanpak.

Merken500, new Currency for Brands

11-11-2025 | 09:36:00
De wereld in 2025 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld innemen, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs, hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.

Peter van Wijnaerde: Budgetproblemen? Daar heb ik iemand voor

03-11-2025 | 11:20:00
Wie mij een beetje kent, weet het. Ik geniet van budgetteren. Niet omdat ik goed ben in cijfertjes, maar omdat het dromen is in getallentaal.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:28
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert

Hotel L’Amour ontwikkelt derde hoofdstuk in ANWB-serie

25-11-2025 | 10:10:00
Het is het derde hoofdstuk in de serie ANWB helpt Nederland op weg, waarin de organisatie laat zien dat ondersteuning verder gaat dan pech onderweg.

[Vacatures] Channel Factory zoekt een Client Solutions Manager

25-11-2025 | 07:44:00
Channel Factory is per direct op zoek naar Client Solutions Manager - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.