Peter van Wijnaerde: Onze AI-toekomst maken we zelf

CMO Springbok Agency over AI-spel, werkgeluk, waarheid, wendbaarheid en mogelijkheden

Als je wil weten wat AI gaat doen met ons vak, luister dan vooral niet naar figuren die de dag des oordeels aankondigen. Het zijn valse profeten, Filistijnen. Alleen zij worden beter van hun doemporno.

Luister ook niet naar mij. Ik doe maar wat, amuseer me te pletter met AI en laat mijn vrienden en collega’s meegenieten. Niet omdat ik er een businesscase van maak, maar omdat ik gewoon een mens wil zijn, eentje met AI. Het is plezant. Leerrijk. Ik beleef mijn eigen hedonistische renaissance, schaamteloos, grenzeloos nieuwsgierig.

Al acht jaar speel ik Dungeons & Dragons met dezelfde club. In game ben ik hun cleric, out game tegenwoordig ook content wizard. Met GPT en ander AI-speelgoed bouw ik onze wereld op met art, logs en podcastverslagen vol epische battles. High production value, alleen voor ons. Omdat wij de helden zijn van ons eigen verhaal.

Ik werk aan een schilderij

En er is meer. Ik werk aan een schilderij. Een Griekse halfgod met zijn dode vriend in zijn armen geklemd. Geen kitsch, geen pathos of homoerotiek. Ik wil verslindende haat laten zien. AI toont me eeuwen aan relevante referenties, close-ups, emotie-analyses. Mijn  NotebookLM is mijn kennis-Pinterest geworden. Daardoor wandelde ik de Gemäldegalerie binnen als kunstkenner. Ik zie, ik snap, ik voel. En dan huil ik. Blij.

Je ziet. AI helpt mij maken, begrijpen, voelen. En precies dáár zit het. Niet in kennis, maar in de handeling. Niet in het voorspellen, maar in het proberen. Wie iets maakt, verandert iets. Niet alleen voor zichzelf, maar voor wie meekijkt, meevoelt, meegaat. In 2004 downloadde ik podcasts uit mijn RSS-feed op een SD-kaart. Mijn iPAQ was een prehistorische iphone. Toen speelde ik met de toekomst zonder dat ik het wist. Wat ik nu met AI doe lijkt klein, onvolledig, misschien zelfs frivool. Maar dit soort mens-zijn, spelend, zoekend, observerend, dat maakt straks het verschil.

Noem me naïef. Onbezonnen. Niet strategisch. Je mag gelijk hebben. Probeer het ook, omdat doen en observeren je dichter bij de waarheid brengt dan kennis of voorspellen ooit zal doen. Zelfs de slimste guru tast in het duister. En daarop gokken, of gek laten maken?  Dat is niet verstandig.

Wat mijn AI-spel mij geeft is werkgeluk, waarheid, wendbaarheid en mogelijkheden. Het is ruimte. Om te ondernemen. Voor impact, spel, schoonheid. Voor alles wat kan. Voor mij, mijn vrienden, mijn collega's en klanten.
Dus ja, wij maken ze zelf.

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Sammy Colson: Springbok groeit door ondanks tegenwind in de sector

22-09-2025 | 12:59:00
Tijdens de vierde editie van Time to Make Sense bij de Verbeke Foundation in Antwerpen spreekt Marketing Report met Sammy Colson, CEO van Springbok, over de uitdagingen én kansen waar bureaus voor staan

Peter van Wijnaerde: De besmette glans van AI

22-09-2025 | 10:10:00
Gladde stockgezichten. Plastic teksten. Hyperrealistische plaatjes. Het voelt steeds minder fris omdat het symbool wordt voor manipulatie

[Vacatures] Springbok zoekt een New Business Director

22-09-2025 | 09:00:06
Springbok is per direct op zoek naar een New Business Director - Den Bosch

Iris Gündel: Generaties versterken elkaar op de werkvloer

21-09-2025 | 16:06:00
Tijdens het door Springbok georganiseerde inspiratie-event Time to Make Sense bij Verbeke Foundation in Waasland bij Antwerpen spreekt Iris Gündel, eigenaar van Voorkans

Caroline van Turennout: Zuinig is kostenbewust en zorgzaam

19-09-2025 | 15:27:00
Tijdens het Time to Make Sense-event van Springbok in België sprak Bas Vlugt met Caroline van Turennout, directeur marketing en e-commerce bij Zeeman


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Hart voor de Zaak ontwikkelt actie Week van de Stamceldonor

22-09-2025 | 13:49:52
De Week van de Stamceldonor is gestart met een koffiebekeractie op vijf treinstations en de Universiteit van Amsterdam.

Roorda ontwikkelt campagne rond intellectueel eigendom

22-09-2025 | 12:08:23
Vijf publieke organisaties uit België en Nederland zijn gestart met een campagne die ondernemers bewust maakt van de waarde van intellectueel eigendom.

The Family en Chiesi lanceren campagne Het geluid van COPD

22-09-2025 | 09:40:00
Met een publiekscampagne willen The Family en Chiesi duidelijk maken wat de impact is van de longziekte COPD.

Ster bundelt eerste kerstcommercials in speciale première

22-09-2025 | 09:03:00
Met de Kerstreclame Première wil Ster een feestelijk startpunt creëren voor de kerstcampagneperiode.

Gisser sleept Zeeman voor rechter om reclame diamanten

22-09-2025 | 08:47:28
In de campagne stelde Zeeman dat een sieraad bij een juwelier vaak meer dan 300 euro zou kosten terwijl hun hanger met lab-grown diamant 29,99 euro kostte.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.