NMO Print & Merken Monitor: Een kwart van de krantenlezers leest digitale editie

Gemiddeld leest 28 procent van de 4,6 miljoen dagbladlezers de digitale editie. Dat staat voor 1,3 miljoen dertienplussers. Het grootste deel van deze groep leest de krant op die dag uitsluitend digitaal. Een kleiner deel leest de digitale editie in combinatie met print.

Dat heeft NDP Nieuwsmedia aan de hand van de NMO Print & Merken Monitor (NPMM) 2023-IV bekend gemaakt. Eerder was al bekend gemaakt dat het bereik van de digitale versies van kranten voortaan gerapporteerd wordt.

Hoger bereik door digitale editie

Door aanvullend het bereik van de digitale edities op te nemen, is het bereik van dagbladen aanzienlijk groter dan in de voorgaande printrapportages. Voor alle dagbladen samen is het netto bereik inclusief de digitale editie nu 808 duizend (21,5 procent) hoger dan zonder deze uitgaven.

Het bereik dat de digitale krant toevoegt, verschilt per titel. De landelijke dagbladen krijgen er met de digitale kopie ruim een kwart lezers bij (+27 procent). Bij regionale titels is het toegevoegd bereik gemiddeld 20 procent.

Dagbladen met veel digitaal bereik

Het aanvullende bereik van de digitale editie verschilt sterk per titel. De dagbladen NRC (+81 procent), Reformatorisch Dagblad (+61 procent) en de Volkskrant (+52 procent) hebben een grote digitale lezerskring en komen met de digitale uitgave erbij uit op een fors hoger editiebereik. Ook regionale titels als PZC (+39 procent), Het Parool (+42 procent), Friesch Dagblad (+36 procent) en De Gelderlander (+36 procent) tellen veel lezers van de digitale kopie.

Onderweg

Aanvullend onderzoek van Ipsos in opdracht van NDP Nieuwsmedia laat zien dat digitale kranten voor de gebruikers unieke kwaliteiten hebben. Ze kunnen hun vertrouwde nieuws overal en altijd bekijken; de digitale editie is dus handig voor onderweg. Men waardeert verder de kwaliteit, de diepgang en de doorzoekbaarheid.

www.ndpnieuwsmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Madelon Fortuin: Laagste churn ooit in 2025 mede dankzij New York Times

09-12-2025 | 15:01:00
Madelon Fortuin is commercieel directeur bij Mediahuis NRC. We blikken met haar terug op het afgelopen jaar en het komende jaar

VRM: Vlaamse mediasector op kantelpunt: big tech zetten sector onder druk

09-12-2025 | 11:50:11
De Vlaamse mediasector staat op een kantelpunt. De Big Tech zet de mediasector onder financiele druk en bedreigen de lokale diversiteit. Dit stelt de Vlaamse regulator voor de Media (VRM) naar aanleiding van het verschijnen van het rapport Mediaconcentraties in Vlaanderen 2025

[Vacatures] DPG Media zoekt een Videograaf / Vertical Video Editor

08-12-2025 | 08:39:00
DPG Media is per direct op zoek naar Videograaf / Vertical Video Editor - Amsterdam

DPG Media wijzigt (directie)structuur in Nederland en België

01-12-2025 | 17:47:00
DPG Media wijzigt zijn structuur en daarmee ook de directiestructuur met onmiddelijke ingang. Daarmee gaat de transformatie van RTL Nederland volgens DPG Media officieel van start. Er zijn voortaan drie businessunits en drie saleshuizen.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur | Margriet, Libelle & Flair

01-12-2025 | 10:15:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur | Margriet, Libelle & Flair (7 maanden) - Amsterdam
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

McDonald's trekt AI-kerstcommercial terug

10-12-2025 | 19:54:00
McDonald's heeft de door TBWA\NEBOKO ontwikkelde kerstcommercial It’s the most terrible time of the year teruggetrokken

HvA-opleidingen lanceren positionering en campagne met Havas Lemz

10-12-2025 | 13:24:00
De opleidingen Communicatie en Creative Business van de Hogeschool van Amsterdam hebben een vernieuwde positionering, huisstijl en instroomcampagne geïntroduceerd

[Vacatures] Ocean Outdoor zoekt een Designer (o.a. 3D & Concept)

10-12-2025 | 08:36:00
Ocean Outdoor is per direct op zoek naar Designer (o.a. 3D & Concept) - Marketing

TBWA\NEBOKO maakt eerste (kerst)campagne voor Lindt LINDOR

10-12-2025 | 07:45:00
TBWA\NEBOKO heeft afgelopen zomer een pitch van Lindt gewonnen en heeft de eerste (kerst)merkcampagne voor onder de noemer Pak uit met Lindt LINDOR ontwikkel

Politie start Operatie 1337 voor werving digitaal talent

09-12-2025 | 15:32:00
De politie zet met Operatie 1337 een online game in om digitaal talent te bereiken
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.