NMO Podcast Standaard juli 2024: NRC Vandaag op nummer 1

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de NMO Podcast Standaard voor de maand juli 2024 gepubliceerd, waarin de Top 100 podcasts van tien deelnemende mediabedrijven worden gerangschikt.

In de periode van 1 tot en met 28 juli 2024 hebben de tien deelnemende mediabedrijven gezamenlijk 1354 actieve podcasts op de Nederlandse markt gebracht. Deze podcasts variëren van nieuws en actualiteiten tot entertainment, educatie, en persoonlijke verhalen, wat de diversiteit en rijkdom van het Nederlandse podcastlandschap weerspiegelt.

Populariteit van podcasts blijft groeien

Het rapport toont aan dat de populariteit van podcasts blijft groeien, met in totaal 7,4 miljoen downloads gemiddeld per week in de maand juli. Dit is een aantal dat niet alleen de groeiende interesse in podcasts onderstreept, maar ook de toename van het aantal beschikbare titels en afleveringen benadrukt. Daarnaast registreerde de NMO Podcast Standaard 3,3 miljoen unieke gebruikers in deze periode.

NRC Vandaag op nummer 1

De ranking van losse podcasts laat grote verschuivingen zien. Het is de dynamiek van een nog jonge markt. 

Er zijn wel natuurlijk al klassiekers ontstaan, zoals NRC Vandaag, een podcast die al lange tijd hoge ogen gooit. In julie 2023 op nummer 2, een jaar later op nummer 1.

538 Nieuws maakt een grote sprong, van 9 naar 2.

De nummer 1 van een jaar geleden - Boekestijn en de Wijk - zakt naar positie 3.

Volop nieuwkomers

Nieuw in de top 25 zijn onder meer AD Voetbal podcast op plaat 9 (vanaf 31), NOS Voetbalpodcast op plaats 16 (vanaf 63) en De zaak ontleed op plaats 19 (vanaf 32).

Helemaal nieuw in de top-100 zijn onder meer Napleiten op plaats 5, Het Habbo-mysterie (6) en Vandaag Inside Oranje (14).

Meest besluisterde podcasts in juli 2024

Juli24 Juli23    
1 2 NRC Vandaag Mediahuis NRC
2 9 538 Nieuws 538
3 1 Boekestijn en de Wijk BNR Nieuwsradio
4 3 In Het Wiel AD
5 - Napleiten BNR Nieuwsradio
6 - Het Habbo-mysterie AD
7 4 De Dag NOS
8 10 de Volkskrant Elke Dag Volkskrant
9 31 AD Voetbal podcast AD
10 5 De Jortcast AVROTROS
11 14 Kick-off met Valentijn Driessen Mediahuis Nederland
12 8 Eerst dit EO
13 7 NOS Met het Oog op Morgen NOS
14 - Vandaag Inside Oranje SBS6
15 - Vriend van Volkert HUMAN / VPRO
16 63 NOS Voetbalpodcast NOS
17 17 FCA Daily: Alles over voetbal FC Afkicken
18 15 Strikt Privé Mediahuis Nederland
19 32 De zaak ontleed Mediahuis Nederland
20 21 Het HLN-nieuws HLN
21 - BNR Nieuwsupdate BNR Nieuwsradio
22 - KieftJansenEgmondGijp Wasserman
23 12 Parool Misdaadpodcast Het Parool
24 25 BNR De Wereld BNR Nieuwsradio
25 51 Amerika Podcast BNR Nieuwsradio

Het volledige overzicht staat hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026

13-11-2025 | 14:08:00
De tweede fase van het NMO Kijkonderzoek die de naam Video Totaal krijgt, is uitgesteld naar 2026; een echt lanceermoment is niet bekend, al fluisteren ingewijden onder voorbehoud februari 2026. Dit blijkt uit een rondgang door Marketing Report

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

NMO Kids Monitor: scherm & papier populair; Donald Duck meest gelezen

11-09-2025 | 11:54:00
Donald Duck blijft het populairste mediamerk onder kinderen. Uit de NMO Kids Monitor 2025, uitgevoerd door Ipsos I&O

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.