NMO Podcast Standaard juli 2024: NRC Vandaag op nummer 1

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de NMO Podcast Standaard voor de maand juli 2024 gepubliceerd, waarin de Top 100 podcasts van tien deelnemende mediabedrijven worden gerangschikt.

In de periode van 1 tot en met 28 juli 2024 hebben de tien deelnemende mediabedrijven gezamenlijk 1354 actieve podcasts op de Nederlandse markt gebracht. Deze podcasts variëren van nieuws en actualiteiten tot entertainment, educatie, en persoonlijke verhalen, wat de diversiteit en rijkdom van het Nederlandse podcastlandschap weerspiegelt.

Populariteit van podcasts blijft groeien

Het rapport toont aan dat de populariteit van podcasts blijft groeien, met in totaal 7,4 miljoen downloads gemiddeld per week in de maand juli. Dit is een aantal dat niet alleen de groeiende interesse in podcasts onderstreept, maar ook de toename van het aantal beschikbare titels en afleveringen benadrukt. Daarnaast registreerde de NMO Podcast Standaard 3,3 miljoen unieke gebruikers in deze periode.

NRC Vandaag op nummer 1

De ranking van losse podcasts laat grote verschuivingen zien. Het is de dynamiek van een nog jonge markt. 

Er zijn wel natuurlijk al klassiekers ontstaan, zoals NRC Vandaag, een podcast die al lange tijd hoge ogen gooit. In julie 2023 op nummer 2, een jaar later op nummer 1.

538 Nieuws maakt een grote sprong, van 9 naar 2.

De nummer 1 van een jaar geleden - Boekestijn en de Wijk - zakt naar positie 3.

Volop nieuwkomers

Nieuw in de top 25 zijn onder meer AD Voetbal podcast op plaat 9 (vanaf 31), NOS Voetbalpodcast op plaats 16 (vanaf 63) en De zaak ontleed op plaats 19 (vanaf 32).

Helemaal nieuw in de top-100 zijn onder meer Napleiten op plaats 5, Het Habbo-mysterie (6) en Vandaag Inside Oranje (14).

Meest besluisterde podcasts in juli 2024

Juli24 Juli23    
1 2 NRC Vandaag Mediahuis NRC
2 9 538 Nieuws 538
3 1 Boekestijn en de Wijk BNR Nieuwsradio
4 3 In Het Wiel AD
5 - Napleiten BNR Nieuwsradio
6 - Het Habbo-mysterie AD
7 4 De Dag NOS
8 10 de Volkskrant Elke Dag Volkskrant
9 31 AD Voetbal podcast AD
10 5 De Jortcast AVROTROS
11 14 Kick-off met Valentijn Driessen Mediahuis Nederland
12 8 Eerst dit EO
13 7 NOS Met het Oog op Morgen NOS
14 - Vandaag Inside Oranje SBS6
15 - Vriend van Volkert HUMAN / VPRO
16 63 NOS Voetbalpodcast NOS
17 17 FCA Daily: Alles over voetbal FC Afkicken
18 15 Strikt Privé Mediahuis Nederland
19 32 De zaak ontleed Mediahuis Nederland
20 21 Het HLN-nieuws HLN
21 - BNR Nieuwsupdate BNR Nieuwsradio
22 - KieftJansenEgmondGijp Wasserman
23 12 Parool Misdaadpodcast Het Parool
24 25 BNR De Wereld BNR Nieuwsradio
25 51 Amerika Podcast BNR Nieuwsradio

Het volledige overzicht staat hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67

03-09-2025 | 23:59:00
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is

Verkoop Kantar Media aan H.I.G. Capital is een feit

19-08-2025 | 17:40:00
De overname werd in januari 2025 aangekondigd en is met non-cash componenten waaronder earn-out en investeringen gedaan.  

NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2

06-08-2025 | 18:34:00
Marketing Report heeft de juli 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen

Britse BARB start met rapportage YouTube in Verenigd Koninkrijk

01-08-2025 | 15:37:00
Het Britse Joint Industry Comite BARB heeft voor het eerst de kijkcijfers gerapporteerd van YouTube-channels in het Verenigd Koninkrijk

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.