
Merken100 2024: IKEA meest invloedrijke merk in Nederland
Ikea, Albert Heijn en Dirk vormen de top drie van de Merken100, de nieuwe Currency for Brands van Marketing Report in samenwerking met drie gerenommeerde onderzoeksbureaus. Deze drie merken hadden de hoogste gecombineerde scoorde op Innovatiekracht, Uitstraling, Bijdrage aan de Maatschappij, Advertentiedruk, Mediadruk en Kracht & Kwaliteit.
De Merken100 2024 is bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni in Corendon Village te Amsterdam.
Voor de Merken100 2024 waren 250 merken genomineerd.
Bas Vlugt, oprichter Marketing Report: "Een mooi moment dat we nu dan de Merken100 naar buiten brengen, gebaseerd op een schat aan data. Prachtig om te zien hoe merken scoren op de verschillende variabelen. Neem een relatief jong merk als Marcel's Green Soap. Dat merk staat in de Merken100 2024 op positie 42, gebaseerd op zeer hoge scores op Bijdrage aan de maatschappij, Innovatiekracht, Uitstraling en Kracht en Kwaliteit. Een hoge top-10 notering wordt voorkomen door een lage score op Advertentiedruk en een zeer lage score op Mediadruk: dit merk lukt het vooralsnog niet, of streeft het niet na, om veel in de media te komen middels free publicity. Je kunt het ook omdraaien: heel knap hoe invloedrijk het merk Marcel's Green Soap is met weinig inzet van advertising en vrijwel geen PR. Een autonoom merk dat een motor heeft in vooral het product en de verpakking zelf. Marketing Report heeft voor de komende jaren grote ambities met de Merken100."
De wereld in 2024 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld inneemt, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs - hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.
Consumenten verwachten iets van merken. Wat dan? Hou, heel wat en steeds meer. Consumenten verwachten natuurlijk een goed product en een goede dienst voor een redelijke prijs maar ook dat merken zich inspannen voor samenleving en milieu. Dat merken zich uitspreken voor een inclusieve samenleving.
Maar ook dat merken inspiratie bieden, bij een levensstijl passen. Merken laten kracht zien, zijn innovatief, lopen voorop, excelleren binnen de categorie... lees hier meer over de onderzoeksmethode.
Onderzoeksbureaus
Nielsen is wereldwijd marktleider in het meten van advertentiebestedingen op merkniveau. Nielsen bleek bereid zich aan de Merken100 2024 te verbinden en van alle 250 genomineerde merken vast te stellen wat de advertentiebestedingen zijn. Dit zegt iets over de kracht waarmee merken zichzelf in de markt zetten en presenteren.
Media Info Groep is in Nederland de autoriteit op het gebied van mediamonitoring. Voor de Merken100 2024 heeft Media Info Groep voor alle 250 genomineerde merken een query uitgeschreven. Als resultaat weten we nu van alle genomineerde merken met welke kracht ze in de media verschijnen, in welke media en wat het sentiment van de berichtgeving is.
Markteffect heeft voor de Merken100 2024 een zeer omvangrijk consumentenonderzoek uitgevoerd. Alle 250 genomineerde merken zijn aan gemiddeld 100 consumenten voorgelegd. Deze consumenten hebben over de genomineerde merken 10 vragen beantwoord.
Onderzoeksrapport
Genomineerde merken krijgen de exclusieve kans om een tailor made rapportage te bestellen met alle relevante onderzoeksresultaten. Merken met interesse voor hun merkenrapportage melden zich bij bas@marketingreport.nl.
Merken100 2024
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
10 |
|
11 |
|
12 |
|
13 |
|
14 |
|
15 |
|
16 |
|
17 |
|
18 |
|
19 |
|
20 |
|
21 |
|
22 |
|
23 |
|
24 |
|
25 |
|
26 |
|
27 |
|
28 |
|
29 |
|
30 |
|
31 |
|
32 |
|
33 |
|
34 |
|
35 |
|
36 |
|
37 |
|
38 |
|
39 |
|
40 |
|
41 |
|
42 |
|
43 |
|
44 |
|
45 |
|
46 |
|
47 |
|
48 |
|
49 |
|
50 |
|
51 |
|
52 |
|
53 |
|
54 |
|
55 |
|
56 |
|
57 |
|
58 |
|
59 |
|
60 |
|
61 |
|
62 |
|
63 |
|
64 |
|
65 |
|
66 |
|
67 |
|
68 |
|
69 |
|
70 |
|
71 |
|
72 |
|
73 |
|
74 |
|
75 |
|
76 |
|
77 |
|
78 |
|
79 |
|
80 |
|
81 |
|
82 |
|
83 |
|
84 |
|
85 |
|
86 |
|
87 |
|
88 |
|
89 |
|
90 |
|
91 |
|
92 |
|
93 |
|
94 |
|
95 |
|
96 |
|
97 |
|
98 |
|
99 |
|
100 |
|
M100 wordt gesponsord door
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[HQ] Op bezoek bij SAN Adverteerder van het Jaar HEMA
[Forum] Bas Vlugt: Prijsvergelijkende reclame van Jumbo dom? Jazeker en wel hierom
[Merken100 Forum] Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen?
[Merken100 2024] Nienke Debets: Mentos YES TO FRESH staat voor fysieke en mentale verfrissing
[Merken100 2024] Janneke Kloosterman (ZEKUR): Wij geloven in de kracht van eenvoud
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen