Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

[Marketing Report TV] Creative Director en Business Director over socialcreatie en lef

Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling, hoe hun jonge team het tempo bepaalt en waarom lef en vertrouwen essentieel zijn in een domein dat voortdurend verschuift. Ze nemen hem mee in de energie van een bureau dat leeft op het ritme van online communities.

Bekijk de video hier

UNLIKE: full-funnel socialbureau gedreven door lef, creativiteit en data

Bente van Deventer: “We zijn een socialbureau uit Amsterdam-Noord aan het IJ. We zijn nu met ongeveer twintig man en we groeien.” Het bureau werkt met een compact team waarin creatie, productie en advertising samenkomen. De dagelijkse praktijk draait volledig om social. “We bedenken de content, we maken de content. We hebben creators die voor de camera staan, achter de camera staan, die editen. En we doen het hele advertisingstuk.”

Mindset: merkbouwers die ook kortcyclisch kunnen denken

Bente van Deventer: “Ongeveer tachtig procent van UNLIKE zijn Gen Z’ers. Die weten alles over wat social beweegt, wat nodig is om zichtbaar te zijn.” Het team wordt gestuurd door strategische merkdenkers die koers bepalen.
“Zij kijken vooral naar hoe we social tactics, platformen en algoritmes zo kunnen inzetten dat we merken impactvol kunnen positioneren, en merkidentiteit te versterken.”

Marketeers bewegen steeds beter mee

UNLIKE moet nog vaak uitleggen hoe jongere doelgroepen denken. Bente van Deventer: “Merken zien dat ze anders moeten bewegen om succesvol te zijn, en er gaan steeds meer budgetten naar social.” De mindset schuift ook van klanten.
Glenn da Silva: “Social first zijn betekent niet dat je jong bént, maar je ziet dat aan klantzijde die jongheid ook omhoog komt. Als de klant beter snapt wat social is, wordt het werk ook beter.”

Een domein waarin testen en leren de volgende stap bepaalt

Social laat zich niet vergelijken met klassieke medialogica. Het tempo ligt hoger en de wendbaarheid is groter.
Glenn da Silva: “Alles is meetbaar, alles is zichtbaar. Social geeft je de mogelijkheid om continu te optimaliseren.” Bente van Devente: Die manier van werken vraagt om flexibiliteit: “Juist in dat experimenteren leer je heel veel. En dat is weer je data voor je volgende content, campagne of wat dan ook.”

Social als vertrekpunt in plaats van verlengstuk

Een belangrijk onderdeel van onze aanpak is het monitoren van nichecommunities. Bente van Deventer: “Social is vaak het startpunt van productinnovatie, van campagnes, soms zelfs ATL. Van partnerships met andere merken, of met influencers of creators.”
De sleutel ligt in constante verbinding met wat online leeft:  “We hebben communitymanagers die 24/7 in allerlei niche communities rondhangen en weten: wat leeft er online? Op welk gesprek moeten we willen aanhaken om een merk succesvol te positioneren?”

Trends ontstaan steeds vaker buiten de traditionele influencers

Glenn da Silva: “Vroeger waren creators de grotere namen met grote budgetten. Nu zie je dat iemand uit een community, of gewoon een fan, óók een vehicle kan zijn om een campagne te dragen.”
Ook het creatieve proces verandert snel: : “De ene dag denk je dat dit het antwoord is, en de volgende dag zie je een andere trend opkomen waardoor je toch weer iets anders maakt.”

Brede klantenbasis en continu veranderende dynamiek

UNLIKE werkt voor uiteenlopende organisaties. Bente van Deventer: “Van een grote telecomprovider tot overheid en alles daartussenin. Heel divers.” Die diversiteit maakt het werk levendig en stimuleert nieuwsgierigheid. “Dat we vandaag nog niet weten wat morgen gaat spelen en waar het naartoe gaat, maakt social zo leuk.”

Vertrouwen als basis voor bureau én klanten

De snelheid van social vraagt om durf bij bureau én opdrachtgever. Bente van Deventer: “Het is nodig dat klanten het vertrouwen durven te geven om ideeën waar misschien nog niet per se een dikke databasis onder ligt, de wereld in te slingeren.” Die houding bepaalt hoe ver een merk komt. Glenn da Silva: “Bij traditionele bureaus ben je soms vier maanden bezig. En hier, met lef, heb je soms binnen twee dagen een idee online staan dat net zo impactful is.”

www.unlike.nl

Marketing Report TV is powered by Bruut en Abovo Maxlead

 

Bruut is dé one-stop-shop voor videocontent! Van strategie tot creatie, en van productie tot distributie. Wij doen het! Hoge kwaliteit video, slim en efficient gemaakt voor ieder scherm, dat is onze kracht. Met een hecht team van enthousiaste makers hebben maken we gepassioneerd content voor iedereen.

www.bruut.media

Wij zijn Abovo Maxlead; 230 specialisten in marketing en media, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. We zijn het grootste onafhankelijke marketing- en mediabureau van Nederland. We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media.

Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.

www.abovomaxlead.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Danijel Dercksen: ChatGPT dwingt Odido tot ander kanaalspel

19-11-2025 | 14:13:00
Hij spreekt over de technologische verschuivingen die merken raken, hoe ACT.agency daarop inspeelt en waarom ChatGPT het marketinglandschap verandert.

Marcel Surendonk: Evenementen zijn geen decor, maar context

18-11-2025 | 11:38:00
In het gesprek legt hij uit waarom live-evenementen niet los moeten staan van campagnes, en hoe merken die het goed aanpakken blijvend impact maken.

Finally en Identity Games lanceren Hangover

18-11-2025 | 09:56:21
Voor dit project ontwikkelden beide partijen een concept dat balanceert tussen ludieke actie en performance marketing.

Frederique Rote: Concept komt op de eerste plaats bij VENGEAN

17-11-2025 | 18:48:05
Ze vertelt hoe het copyvak in korte tijd ingrijpend veranderde en waarom copywriting nu om méér draait dan alleen goed schrijven.

Marvin Vacquier Droop: adpaq houdt de audiomarkt in Europa

17-11-2025 | 10:04:00
Met een achtergrond in digitale media richt Vacquier Droop zich op het ontsluiten van een snelgroeiende markt: digitale audio.

Michel van Velde: Zichtbaarheid bepaalt wie er wint

17-11-2025 | 09:52:00
Hij waarschuwt voor verouderde structuren en pleit voor een radicale herziening van hoe merken werken, zichtbaar zijn en communiceren in het AI-tijdperk.

Arthur Zwamborn: Cäsar maakt media en retail écht geografisch

17-11-2025 | 08:46:00
In het gesprek deelt Zwamborn hoe het platform werkt, wat het toevoegt aan de markt en waarom uitbreiding naar het buitenland slechts een kwestie van tijd is.

Sjoerd van der Meijden: Adswag maakt audio-inkoop efficiënt

13-11-2025 | 10:28:00
Het gesprek draait om efficiëntere advertentieketens voor lokale publishers, de opmars van digitale audio en podcasts, en de lancering van AudioConnect

Niek van Bemmel: Hout is goud bij Hart Voor De Zaak

12-11-2025 | 11:17:00
Van Bemmel vertelt over zijn loopbaan, de missie van het bureau en campagnes waarmee het bureau maatschappelijke impact maakt.

Marco van de Lisdonk: Tv-budgetten verschuiven naar online video

12-11-2025 | 08:29:00
Marco van de Lisdonk, verantwoordelijk voor de Nederlandse activiteiten van Ad-techbedrijf Channel Factory, in gesprek met Bas Vlugt.

Willem-Albert Bol: Azerion wil het Europese alternatief voor Big Tech zijn

11-11-2025 | 15:33:00
Bij Marketing Report TV vertelt hij over zijn overstap, de ambities van het mediabedrijf en zijn missie om Azerion steviger op de kaart te zetten

Sanne Demir en Jorine Idzinga: DCVF kiest eigen pad in creatie en technologie

11-11-2025 | 13:39:00
In gesprek met Peter Wybenga leggen zij uit hoe technologie, procesmanagement en creatieve input leiden tot efficiëntere en effectievere campagnes.

Anne Stokvis en Thijs Bontje over creativiteit als product en meetbaar effect

07-11-2025 | 08:54:00
Bij Marketing Report TV spreken we met Anne Stokvis, Creative Director en partner bij N=5, en Thijs Bontje, Creative Partner bij het bureau.

Monique Bergers: Strategie laat creatie impact maken

06-11-2025 | 16:12:00
Bas Vlugt spreekt met haar over het belang van inzicht in marges, de rol van data in projectplanning en de activiteiten van Teamleader

Siel Verniers: Met Orbit houden bureaus grip op marge

05-11-2025 | 09:05:00
Bas Vlugt spreekt met haar over het belang van inzicht in marges, de rol van data in projectplanning en de activiteiten van Teamleader


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Danijel Dercksen: ChatGPT dwingt Odido tot ander kanaalspel

19-11-2025 | 14:13:00
Hij spreekt over de technologische verschuivingen die merken raken, hoe ACT.agency daarop inspeelt en waarom ChatGPT het marketinglandschap verandert.

Marcel Surendonk: Evenementen zijn geen decor, maar context

18-11-2025 | 11:38:00
In het gesprek legt hij uit waarom live-evenementen niet los moeten staan van campagnes, en hoe merken die het goed aanpakken blijvend impact maken.

Finally en Identity Games lanceren Hangover

18-11-2025 | 09:56:21
Voor dit project ontwikkelden beide partijen een concept dat balanceert tussen ludieke actie en performance marketing.

Frederique Rote: Concept komt op de eerste plaats bij VENGEAN

17-11-2025 | 18:48:05
Ze vertelt hoe het copyvak in korte tijd ingrijpend veranderde en waarom copywriting nu om méér draait dan alleen goed schrijven.

Marvin Vacquier Droop: adpaq houdt de audiomarkt in Europa

17-11-2025 | 10:04:00
Met een achtergrond in digitale media richt Vacquier Droop zich op het ontsluiten van een snelgroeiende markt: digitale audio.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.