Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid.

Generatieve AI en big tech

De brief namens 22 nieuwsmediaorganisaties is een initiatief van de Stichting Democratie & Media, die voor 14,27 procent aandeelhouder is van DPG Media. Deze brief beschrijft dat Nederlandse media onder druk staan mede door generatieve AI-toepassingen en noemt de dominante rol van big tech die een ernstige bedreiging vormen voor de democratische weerbaarheid en strategische autonomie en veiligheid van Nederland.

Geen normale concurrentiestrijd

Volgens de 22 nieuwsmediaorganisaties is er geen normale concurrentiestrijd meer tussen oude en nieuwe sector en wordt afgevraagd of algoritmes van Amerikaanse en Chinese techreuzen de overheid krijgen waar geen zeggenschap over bestaat en die geen verantwoordelijkheid nemen. De partijen pleiten voor een Nederlands digitaal ecosysteem waarbij AI kan floreren en mediapartijen de ruimte houden om burgers van betrouwbare informatie te voorzien.

Eén minister en één toezichthouder

Ze vragen de overheid om een geïntegreerd geïntegreerd media- en technologiebeleid en willen dat er één minister komt waar media en technologie samenkomen. Tot nu toe is dit versnipperd over de minister van OCW en de minister van Economische Zaken. Ze vragen verder om de mediasector betrekken bij het onderwerp AI. Ook vragen de ondertekenaars een geïntegreerd toezicht dat er erop is gericht de pluriformiteit, onafhankelijkheid en aanspreekbaarheid van de informatievoorziening aan Nederlandse burgers te waarborgen, op welk platform dan ook. Ook dit is nu versnipperd bij het Commissariaat voor de Media, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Autoriteit Consument & Markt.

Oproep opdat Nederland actiever is rondom Europese wetgeving

Verder willen de 22 mediabedrijven dat de Europese Unie stappen zet om de Europese democratieën te beschermen tegen de machtsconcentratie van Big Tech. Ze vragen dat Nederland een stevigere positie inneemt dan nu. Verder willen ze dat de Nederland de uitwerking van de Europese AI Act snel doorvoert opdat AI-partijen binnen kaders opereren en het mogelijk is illegaal scraping tegen te gaan.

DPG Media, Mediahuis Nederland, NPO, NOS, RTL Nederland (onderdeel van DPG Media), NVJ, ANP, BDUmedia, de Correspondent, FD Mediagroep, Follow the Money, NLPO, RPO, Roularta Media Nederland, Talpa Network en Vrij Nederland horen tot de ondertekenaars. Ook brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia heeft getekend.

NDP Nieuwsmedia

NDP Nieuwsmedia die de private nieuwsmedia vertegenwoordigt, heeft een uitgebreidere brief gemaakt. Daarin pleit de organisatie voor vergroting van de weerbaarheid van nieuwsmedia. Ter bescherming van de nieuwsvoorziening wil de brancheorganisatie dat de big tech er een wettelijke verplichting komt voor AI-partijen om te betalen voor het gebruik van Nederlandse nieuwsmedia. NDP Nieuwsmedia wil dat er prominentiebeleid komt voor zowel publieke als private nieuwsmedia.

Visie

Verder vraagt NDP Nieuwsmedia om een beleidsvisie voor de versterking van onafhankelijke journalistiek en het reguleren van de dominante internationale big tech. Ze wijzen daarbij ook naar het WRR-rapport Aandacht voor Media waar toenmalig minister Eppo Bruins (NSC) lauw op reageerde. Zo wordt gepleit voor een 0 procents-tarief op nieuwsmedia en in ieder geval behoud van het lage tarief van 9 procent.

Reclameluwe NPO

Economische marktomstandigheden mogen wat betreft NDP Nieuwsmedia zo worden gecreëerd, dat nieuwsorganisaties en kwaliteitsjournalistiek kan blijven groeien en publiek bereiken. NDP Nieuwsmedia pleit daarbij voor een reclameluwe NPO omdat die geld weghaalt vanuit private media, aldus NDP Nieuwsmedia.

Implementatie EMFA

Verder vraagt de brief van de private nieuwsmedia om implementatie van de EMFA (Europese Mediavrijheidsverordening) zodat het Commissariaat voor de Media en de Autoriteit Consument & Markt als officiële toezichthouders worden aangewezen.

De brief van NDP Nieuwsmedia is hier te vinden.

De brief van de 22 nieuwsmediaorganisaties op initiatief van Stichting Democratie & Media is hier te vinden.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Lokaal verhaal vergroot merkvoorkeur PLUS

20-11-2025 | 11:10:00
Branded content-campagne van PLUS en DPG Media verdubbelt merkvoorkeur

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Brand Manager

20-11-2025 | 09:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Brand Manager - Maastricht

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Redacteur Uitservice

20-11-2025 | 08:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Redacteur Uitservice - Groningen

[Vacatures] FunX zoekt een Online Redacteur

19-11-2025 | 07:57:00
FunX is per direct op zoek naar Online Redacteur (minimaal 32 uur per week)

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.