
Denise Jongkind: Design en communicatie zijn één
[Interview] Counter Collective’s artdirector over creativiteit, AI en klantgericht design
Denise Jongkind is gestart als artdirector en designer bij Counter Collective. Zij brengt ruim tien jaar ervaring in grafisch ontwerp mee, opgebouwd bij onder meer Talpa en Heldergroen. Marketing Report spreekt haar over deze stap.
Je bent onlangs gestart als artdirector bij Counter Collective. Wat gaf voor jou de doorslag om deze stap te zetten?
Wat me vooral aansprak was het hechte team van Counter en de creatieve vrijheid die als ik als artdirector kan inzetten voor de diverse klanten van Counter.
Counter Collective noemt zichzelf een story-first bureau. Wat betekent dat voor jou als designer en artdirector?
Visueel kom je sterker uit de verf als je verhaal klopt. De basis van design wordt vaak mede gevormd door een goed narratief en daarom past de werkwijze die bij Counter wordt toegepast ook perfect bij mijn eigen visie.
Je hebt ervaring bij bureaus als Talpa en Heldergroen. Wat neem je mee uit die tijd wat je nu in je werk kunt toepassen?
Bij mijn vorige werkgevers heb ik veel geleerd wat betreft het op de goede manier interpeteren van de klantvraag en dit te visualiseren naar een concept waar de klant door verrast wordt.
Je zegt: “Ik wil dat het goed voelt én er goed uitziet.” Kun je daar een concreet voorbeeld van geven?
Design is gevoel. De juiste emotie is dan ook een belangrijk kenmerk dat wat mij betreft altijd invloed heeft op het resultaat.
Je werkt nu aan projecten voor onder andere Mourik en Marketing Zaanstreek. Wat typeert jouw aanpak bij zulke verschillende klanten?
Het type klant heeft niet per se veel invloed op mijn aanpak, ik probeer iedere klant dezelfde aandacht te geven. Het doel is misschien anders, maar het proces voorafgaande blijft gelijk.
Hoe zie jij de rol van design veranderen in het communicatievak? Wat vraagt dat van bureaus én van artdirectors?
Dingen als AI hebben natuurlijk veel invloed op snelheid en concepting en ga ik dan ook zeker niet uit de weg maar is voor mij wel een tool/hulpmiddel. De menselijke factor blijft onmisbaar wat mij betreft. Daarnaast denk ik ook dat design en communicatie onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn en bij Counter werken we dan ook altijd vanuit beide werelden.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Denise Jongkind naar Counter Collective als artdirector
Lonneke van der Horst: klanten reageren positief op merknaam Ayvens
Dutch PR Awards 2025 - Ayvens: Stad van morgen
Counter Collective aan de slag voor Logistiek020 en Qarry
Linda van den Berg naar Counter Collective
Gepubliceerd door: Saskia van Weert