Content Marketing Awards 2023 | Winnaar Award GOUD Innovatie met AI - Weber Shandwick: Pedigree Dogfishing
Deze inzending van Weber Shandwick won op 28 november in Beeld en Geluid een GOUDEN award in de categorie Innovatie met AI bij Content Marketing | The Awards.
Elevator Pitch
Pedigree zet AI in om visueel te maken hoe vier asielhonden eruit zouden zien als ze mensen waren, met de nadruk op persoonlijkheid en karaktereigenschappen. Deze profielen bestormden populaire dating-apps voor een match met een potentiële eigenaar. Dit als tegenreactie op het feit dat veel baasjes hun nieuwe hond vooral op uiterlijk uitkiezen met ‘mismatches’ (en volle dierenasielen) als gevolg.
‘Dogfishing’ ter ondersteuning van Pedigree’s wereldwijde ambitie: elke hond een fijn thuis in 2030.
Briefing
Pedigree’s wereldwijde ambitie luidt: ‘In 2030 every dog in the world finds its forever home’. Pedigree Nederland geeft invulling aan deze missie door middel van donaties aan asielen en het stimuleren van het adopteren van asielhonden. Om deze missie kracht bij te zetten en Nederlanders te verleiden om een hond uit het asiel te adopteren, vroeg Pedigree aan Weber Shandwick Nederland om hiervoor een earned Brand PR campagne te ontwikkelen.
Target Audience: mogelijke hondenbezitters met een oprechte liefde voor honden.
Budget (en uitdaging): 50k
Insights
Dating apps zijn dé manier geworden om een levenspartner te vinden. Millennials spenderen gemiddeld 10 uur per week op datingapps en 41% van de (oudere) Nederlandse gebruikers van dating apps vindt een relatie op het platform. Sinds de lancering van Tinder tien jaar geleden is de dating app profiel foto het stukje content geworden dat wij mensen analyseren in de zoektocht naar een partner voor het leven.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Uiterlijk is voor de meeste mensen dé keuzefactor voor het kiezen van een hond en velen gaan hierin voorbij aan persoonlijkheid en karaktereigenschappen (zoals bijvoorbeeld hoe energiek, aanhankelijk, sociaal of waakzaam een hond is). Dit is ook de reden waarom we kiezen voor een pup in plaats van een hond uit het asiel. De vraag ‘’past deze hond wel bij mijn levensstijl en leefsituatie?’’ wordt te weinig gesteld, met als resultaat ‘mismatches’ en meer hondjes in het asiel.
Opmerkelijk want in het normale dating leven kijken we veel verder dan uiterlijk om te weten of een persoon echt bij ons past. Daarom, wat als asielhonden als mensen de datingmarkt zouden kunnen betreden? We transformeerden 4 bestaande asielhonden met AI naar menselijke datingprofielen, die visualiseerden hoe de honden eruit zouden zien als ze mensen waren, met de nadruk op hun karaktereigenschappen, interesses en hobby’s. Met deze profielen bestormden we de populaire dating-apps voor een match met een potentiële eigenaar. Gebruikers werden direct geïnformeerd dat ze waren ‘gedogfished’, maar dat deze hond niet kon wachten ze te ontmoeten. Met een link naar de campagnepagina waarvandaan werd doorverwezen naar de website van het asiel.
Met 500+ gedogfishte gebruikers genereerde de guerrilla activatie zowel internationale, nationale en regionale media-aandacht (10.5 miljoen media reach!). Highlights: een item in prime time talkshow Renze, NOS Stories en PR Week UK. Maar nog belangrijker is dat het asiel van de campagne-honden een piek zag in websitebezoek (400%) en dat drie van de vier honden daadwerkelijk geadopteerd zijn.
Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2023
De Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over de winnaars van de Content Marketing Awards hier
Partners CMTA
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Pie Kamau