Christian van Santen: AI, een probleem of de oplossing?

[Column] Oprichter van Van Santen Netwerk: Het einde van een tijdperk en de nieuwe rol van reclamebureaus

De beurswaarde van WPP, een van ’s werelds grootste marketing- en communicatieholdings, daalde sinds 2020 met 51 procent. Wie destijds 100.000 US dollar in WPP stak, heeft nu nog maar 49.200 US dollar over. Een markdiep? Nee, dat is een bedrijfsmodel dat leegbloedt. Want als je destijds 100.000 US dollar in Microsoft zou hebben belegd, was je belang nu 268.700 US dollar waard. Een winst van 169 procent.

Dit is geen incident, maar het einde van een bureaumodel uit de jaren 60 van de vorige eeuw.

En het gaat niet over wie de strijd heeft gewonnen. Het gaat over wie zich heeft aangepast aan het nieuwe tijdperk.

Ongelukkige keuzes

Het is verleidelijk om de problemen van grote bureaunetwerken toe te schrijven aan de komst van AI, maar dat zou een veel te simpele conclusie zijn. Het is eerder een optelsom van ongelukkige keuzes in een markt die steeds sneller en wendbaarder is geworden. Door de digitale transformatie gingen grote reclamebureaus vooral concurreren op snelheid, efficiëntie en flexibiliteit. Slimme automatisering en een geavanceerde technische infrastructuur stonden boven aan de agenda. En creativiteit – het bestaansrecht van een reclamebureau – kwam op de tweede plaats. De poging het succes van Tech bedrijven te kopiëren, pakte desastreus uit: snelheid won het van diepgang, data werd belangrijker dan inzichten en het creatieve werk werd minder onderscheidend. Talentvolle medewerkers voelden zich daardoor genoodzaakt om op zoek te gaan naar een nieuw avontuur.

Groter is niet altijd beter

Maar er was nog een nijpender probleem. Waar het vroeger een voordeel was om als bureau onderdeel te zijn van een groot, internationaal netwerk, werd dat plotseling een last. Ga maar na: als je snel, flexibel en efficiënt wilt kunnen opereren, zit je niet te wachten op internationale bemoeienis en stroperige, interne goedkeuringsprocessen. Om maar te zwijgen over de gigantische personeelskosten die elke maand moeten worden betaald. Het eerdergenoemde WWP heeft wereldwijd 114.000 man personeel op de loonlijst staan. Dat is niet meer van deze tijd. Ter vergelijking: OpenAI, het platform achter ChatGPT, heeft minder dan 2.000 werknemers in dienst.

Er is veel te winnen met AI

De komst van AI heeft de afbreuk van grote bureaunetwerken wél versneld. Een haperend proces, een overbodige managementlaag en elke vorm van overhead wordt door AI-aangedreven software onverbiddelijk blootgelegd. Daarbij komt dat veel bureaus AI voornamelijk inzetten om verouderde diensten en roestige werkprocessen efficiënter te maken, terwijl de echte winst zit in het verbeteren van de creatieve output en het slimmer organiseren van merkbouw.

Van campagneleverancier tot merkcurator

AI wordt pas echt waardevol als we het beter maken. Door het te trainen. Door het te vermenselijken. En door het centraal te stellen bij de ontwikkeling van producten, het bouwen van merken en het monitoren en verbeteren van real-time campagnes. De persoonlijkheid van een merk wordt straks niet meer bepaald door een tv-commercial of een social media campagne, maar door AI-modellen die een merk betekenis en inhoud geven. Het bureau van vandaag is allang geen leverancier meer van communicatiemiddelen, maar een merkcurator die AI-persona’s en Language Learning Models traint hoe ze moeten denken, spreken en reageren op de verschillende kanalen en platforms.

Het fit-for-purpose model: snel, slim en schaalbaar

Daar is overigens geen herstructurering voor nodig, maar een ander type organisatie. Het fit-for-purpose model werkt met een netwerk van freelancespecialisten dat alle discipline vertegenwoordigt. Per vraagstuk selecteer je de specialisten die je nodig hebt. En als de context verandert, wissel je de samenstelling van het team in een oogwenk. Zo hou je het team klein, opdracht-specifiek en uiterst effectief. Het resultaat? Hogere snelheid (kortere lijnen), grotere efficiëntie (kleine teams), betere resultaten (de beste freelancers voor de job) en lagere kosten (geen overhead).

Dynamische merkcultuur bouwen

Je kunt blijven sleutelen aan bedrijfsmodellen die niet meer werken, maar je kan ook kiezen voor een flexibel bedrijfsmodel dat de performance van je merk naar een hoger niveau tilt. Het fit-for-purpose model zorgt ervoor dat creativiteit weer centraal staat en omarmt AI als cruciaal onderdeel van het proces en het product. Zo bouw je een dynamische merkcultuur die kan blijven leren en groeien.

--

Christian van Santen is eigenaar van Van Santen Netwerk

www.vansantennetwerk.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Christian van Santen: De kracht van nee

16-10-2025 | 09:21:00
We kennen het allemaal: ja zeggen om het hoofd boven water te houden. Projecten aannemen die we in betere tijden misschien hadden laten lopen.

Christian van Santen: De toekomst is aan een nieuw soort bureaus

05-06-2025 | 16:08:00
De AI-revolutie in de marcomsector is in volle gang. De impact zal ingrijpend zijn en een disruptie veroorzaken die groter is dan alles wat de sector ooit heeft meegemaakt, en die – zonder uitzondering – door alle spelers zal worden gevoeld.

Herstructureert de bureauwereld op tijd om te overleven?

28-02-2025 | 08:07:00
[Column] Christian van Santen: Er worden al langere tijd vraagtekens geplaatst bij het bestaansrecht van de traditionele bureaumodellen.

[Marketing Report Cannes 2024] Christian van Santen: Ons netwerkmodel is de realiteit van nu

20-06-2024 | 13:59:00
New Business Radio zendt een week lang uit vanaf Cannes Lions - het grootste reclamefestival op aarde. Iedere dag ontvangen we toonaangevende gasten uit de wereld van media en marketingcommunicatie. De uitzendingen zijn dagelijks live te beluisteren en als podcast op de website van Marketing Report

[Column] Christian van Santen: Meer zen en meer zin: het groeiende succes van fit-for-purposebureaus

19-06-2024 | 14:04:00
Met de mijlpaal van 25 jaar Van Santen Netwerk in zicht leek het ons aardig om de thermometer eens in ons eigen marketingvak te steken


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.