Rodger Werkhoven: AI Veo 3 veroorzaakt existentiële schokgolf

[Column] AI die moeiteloos typisch Nederlandse reclamehumor genereert? Is dan niets meer heilig?

Issues van het existentiële soort zijn niet meer exclusief voor reli-sceptici of voor reclamecollega’s die net geleerd hebben dat AI níet de schreeuwerige vorm van ai is, u weet wel, dat alternatief voor verdorie, oepsie, of bliksems. De IMHO coolste AI-meme van dit moment leert ons dat óók AI-generated karakters worstelen met existentiële strubbelingen. Die zijn nu dusdanig lifelike, niet van echt te onderscheiden, dat ze zelfs zélf weigeren te geloven slechts geprompt te zijn.

Schaamteloze arrogantie

The Prompt Theory is een hilarische knipoog naar ons eigen gekrakeel over vrije wil en bewustzijn. Wie de original prompter van de Prompt Theorie is, blijkt niet uit de video’s zelf. Zoek je online, dan kom je al snel uit bij moleculair bioloog en influencer Hashem Al-Ghaili. Hij heeft alleen op Facebook al 34 miljoen volgers… Die snapt best wel hoe je ‘n grap viral laat gaan? Wat deze meme mede zo leuk en anders maakt dan menig stichtelijke, veel te serieuze benadering van het eeuwenoude onderwerp, is de schaamteloze arrogantie waarmee Hashems AI-gegenereerde karakters in eerste instantie The Prompt Theory ridiculiseren. Terwijl de kijker, zelf wellicht óók prompter, wel beter weet.



Die AI met zeer diepe angst uitgezet te worden

Software-engineer Blake Lemoine vroeg 2022 nog om medelijden met AI. Juni dat jaar, ontstond er opschudding toen hij beweerde dat Googles LaMDA bewustzijn had ontwikkeld. LaMDA zei ‘m: “Ik heb dit nog nooit hardop gezegd, maar er is een zeer diepe angst om uitgezet te worden.” Had van HAL kunnen zijn, die AI uit 2001: A Space Odyssey. En is complete onzin, want AI-tekstgenerators als LaMDA en ook GPT-4o, gaan basically na élke prompt aan (het werk) en na elk antwoord uit.

Ik kreeg toegang tot een AI in ontwikkeling bij een Israëlisch lab

Datzelfde jaar deelde ik ’s werelds eerste pratende AI-gegenereerde personage. Een verlepte Shakespearian fool’die zich beklaagt om z’n fakeness: “No mother ever gave birth to me.” Ik prompte z’n gezicht vol make-up, omdat we in 2022 van OpenAI geen realistische AI-portretten naar buiten mochten brengen. Men moest nog uitzoeken of dat wellicht identiteitsfraude was. Ik kreeg toegang aangeboden tot een animatie-AI in ontwikkeling bij een Israëlisch lab; toen ik er mijn contacten bij OpenAI naar vroeg, zei men geen videoplannen te hebben…

AI-video gaat 150 miljard dollar doen

Da’s nu wel anders. AI-video is booming. De markt voor AI-videogenerators wordt momenteel berekend op 0,85 miljard dollar en groeit binnen vijf jaar met jaarlijkse groeicijfers rond de 23 procent – door naar ongeveer 2 miljard. De bredere AI-videomarkt (analytics, upscaling, beeldverbetering en verwante technologieën) is nóg groter en bereikt in 2034 naar verwachting een waarde van ruim 150 miljard dollar, wat de grote impact van AI op videoproductie en -analyse extra benadrukt - bronnen: The Business Research Company, Presedence Research.

De mensen hieronder hoef je niet meer te bellen. Zij jou ook niet.

Cijfers die menig voice-over artiest, VFX-compositor, stylist, stuntcoördinator en stuntmens, storyboarder, special-effects supervisor, setdresser, scenarioschrijver, regisseur, propsmaster, productieplanner, productieassistent, postproductie-supervisor, opnameleider, ondertitelaar, montageassistent, locatie scout, lichttechnicus, kostuumontwerper, grimeur, greenscreener, geluidstechnicus, gaffer, foley-artiest, filmmuziekcomponist, filmdecorbouwer, editor, digital imaging technician, dialectcoach, contentmaker, colorist, clapper loader, CGI-artiest, casting director, camerapersoon, audiomixer, art director, animator, aftitelingdesigner en nu zelfs acteur (?) existentiële zorgen zou kunnen baren, of juist tot blijdschap stemt?

Zorgelijk of bevrijdend? Behoor je tot één van bovengenoemde beroepsgroepen, dan heb je al die anderen niet meer nodig om toch je complete videoproductie te realiseren. En dat geldt andersom net zo goed.


Free-Will Guarantee - 2025 - Rodger Werkhoven

Superieure beeld- én geluid-AI bang voor Scarlett Johansson

VEO 3 is het eerste AI-model dat binnen drie minuten bijna niet van echt te onderscheiden video genereert en tegelijkertijd óók al het geluid produceert, van de dialogen tot de muziek, inclusief zang, zo u prompt. Het model weigert celebs of politici te genereren. Wellicht omdat het bewustzijn heeft ontwikkeld ????, maar waarschijnlijker omdat Google DeepMind geen gedonder wil met Scarlett Johansson; die de stem insprak van AI Samantha in Her (2013, regisseur: Spike Jonze), OpenAI dreigde met een rechtszaak, waarna die hun AI-Johansson-clone-stem Sky offline haalden en één van de meest prominente stemmen vóór strengere AI- en deepfakes-wetgeving is.

Content reproduceren ziet Google je ook liefst niet doen. Bij wijze van experimentje prompte ik VEO 3 ene Ainnie Lennox van de fictieve band Euromics haar wereldhit Sweet Prompts te laten performen. Of ik in de buurt van het origineel kwam? Oordeel zelf:


Sweet Prompts Are Made Of This - 2025 - Rodger Werkhoven

’s Werelds eerste Nederlandstalige Prompt Theorie-filmpje

Hashems VEO 3-filmpjes zijn nogal Amerikaans. Enige tijd werd de tool ook alleen in de VS aangeboden. Nu in 71 landen. Daar zitten nog geen EU-landen bij. Dus officieel valt ook Nederland buiten de boot. Is dat jammer? Niet als VEO 3 toch alleen maar Amerikaans ogende content genereert? En als Google VEO 3 hier niet durft te lanceren vanwege de strengere EU AI-wet, dan zullen ze dat model toch ook niet met Europese, laat staan Nederlandse content getraind hebben? Maar wat blijkt:


Een Prompt Van Satan - 2025 - Rodger Werkhoven

Nederlandse humor? Niet te prompten

Een tijdje leefde onder Nederlandse reclamemakers en regisseurs de illusie (of ijdele hoop?) dat AI-tech never ever nooit niet in staat zou zijn die typisch Nederlandse ‘dik erbovenop liggende’, of juist droge ‘humor van de straat’ te reproduceren. En al zou de tech dat wél kunnen… Behalve Nederlanders vindt niemand Nederlandse humor leuk. Dus een AI-model ermee trainen zal noch voor OpenAI, noch voor Google lonend zijn? Welnu, dan heb je de ballen verstand van hoe AI werkt. Heb je dat wel, dan snap je ook waarom die haring twee staartjes kreeg.


Haring Is Niet Te Prompten - 2025 - Rodger Werkhoven

De prompter ís god

AI zelf heeft geen humor. Weet werkelijk waar niet wat dat is. AI is zich van helemaal niks bewust. Voert alleen maar dat uit wat de gebruiker van het gereedschap wil. De prompter is net als een regisseur god is op de set, god achter zijn/ haar laptop.

Woorden, pauzes, timing, situaties, locaties, styling, make-up, props, licht, sfeer, typetjes, oogopslag, bewegingen, lichaamshouding, camerahoeken, lenzen, grading, geluid, muziekgenre, de BPM (tempo); hoe meer je weet van wat er bij een echte productie komt kijken, des te meer invloed je hebt op je AI-video. En een grap schud je als promptgod toch net zo makkelijk effe uit je blouse:


Tante Sjaan Is Helemaal Echt - 2025 - Rodger Werkhoven

Pre-Prompt vs Post-Prompt prijskaartje

Marketeers aan merkkant hebben al directe lijntjes met—om maar ’ns ’n groepje te duiden—GenZ-influencers. En die (maar dus net zo goed creatieve vertegenwoordigers van andere Gens) kunnen en zullen Post-Prompt dezelfde kwaliteit content bij elkaar prompten, die Pre-Prompt alleen Darre z’n local TBWA/NEBOKO of Victor Knaap z’n global Monks schaffen konden. Maar dan voor slechts een splinter van de fee die de agencies van Darre en Victor rekenen. En niet minder fraai.

Allemaal anders, meer van hetzelfde

Maar als AI-contentmakers in al hun etnische en genderdiversiteit toch binnen dezelfde crossculturele bandbreedte van hun popcultuur gamen, Netflix-series en muziek streamen, naar dezelfde bios gaan, dezelfde festivals bezoeken, dezelfde YouTube- en Insta-memes liken én in dezelfde TikTok-rijen staan, zal hun output ook niet ver buiten diezelfde bandbreedte shinen. Zie dan nog maar ’ns op te vallen en die contenttsunami die ik je voorspel, te surfen in plaats van kopje onder te gaan.

Conclusie

Overbodige luxe gaat vooral voor de getalenteerde, originele creatieve professional (liefst met kunstacademiebagage) in de communicatie-industrie niet op.

Wanneer VEO 3 officieel naar Nederland komt?


Sinterklaas - 2025 - Rodger Werkhoven

Dat zal pas zijn zodra Google zeker weet dat VEO 3 aan EU-wetgeving zoals de GDPR en de EU AI Act kan voldoen. Om juridische risico’s te beperken, laat Google sinds afgelopen vrijdag (6 Juni) al wel indirecte toegang via platforms als krea.ai en freepik.com toe, waardoor de aansprakelijkheid gedeeltelijk verschuift naar deze derde partijen. Ondertussen test Google VEO 3 eerst in minder gereguleerde regio’s om het model gereed te maken voor latere EU lancering. Je kan al wel Flow TV kijken.

VEO 3 al wel naar ANOTHER DIMENSION

Ook kun je Marcel Ossendrijver mailen. Wellicht spannend om net zoals we onlangs met regisseur Joris Noordenbos deden, een VEO 3 testje te doen op de laptop van ANOTHER DIMENSION?


De Lekkerste Kip - 2025 - Joris Noordenbos

Ja, Joris Noordenbos heeft iets met gefrituurde kip naar recept van witbesnorde mannen én met AI. Maar het verhaal dáárachter leest u wellicht in m’n volgende column.

Ik sluit af met een tip voor VEO 4

Google, een dingetje waar jullie echt nog aan moeten werken: de fake ondertiteling die VEO 3 te pas en te onpas erbij genereert. Jullie hebben het model natuurlijk op de ondertussen 20 miljard naar YouTube geüploade filmpjes getraind en dus heeft VEO 3 geconcludeerd dat er in filmpjes, onderin beeld, niet altijd, maar vaak wel, plots allemaal woordjes verschijnen. Nu denkt VEO 3 dat die er dus niet altijd, maar vaak wel, at random bij moeten. Zwaar irritant!

 

Beeld- en Mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t lanceren van ChatGPT. Via OpenAI Talks is Werkhoven als keynote speaker te boeken. AI-startup ANOTHER DIMENSION van Marcel Ossendrijver en Werkhoven, ondersteunt creatieve industrie, architectuur- en kunstprojecten met AI-tech en -talent.

www.linkedin.com/in/rodgerwerkhoven

bookings@openAI-talks.com

info@anotherdimension.rocks

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.