ZIGT: De Programmatic sportzomer 2024

Aankomende zomer zit bomvol sportevenementen. Naast de reguliere evenementen zoals Wimbledon, Tour de France, de start van het nieuwe voetbalseizoen en de Grand Prix in Zandvoort, zal het Europees Kampioenschap voetbal in Duitsland plaatsvinden en zal de 30e editie van de Olympische Zomerspelen plaatsvinden in Parijs. Een moment waar veel sportliefhebbers naar uitkijken maar ook een moment waar veel adverteerders de aankomende maanden op zullen inspelen. Een onderzoek vanuit DPG Grow toont aan dat maar liefst 83 procent van de Nederlanders aankomende zomer sport gaat kijken, waarbij het Europees Kampioenschap voetbal eruit springt.

Er zijn uiteraard tal van advertentiemogelijkheden om in te spelen op de sportzomer. In dit artikel wordt dieper ingegaan op de mogelijkheden binnen het Programmatic landschap.

Display advertising

Zodra sportevenementen in aantocht zijn, zal online veel verslaggeving plaatsvinden; van bijna elke atleet of wedstrijd wordt tegenwoordig een uitgebreide analyses gemaakt. En door dergelijke content zien websites als AD.nl en VI.nl een flinke stijging in websiteverkeer. De adverteerder kan hierbij de contextuele relevantie opzoeken door zijn merk aan deze artikelen te verbinden. Middels Display Advertising is het daarnaast mogelijk om binnen de uiting relevantie op te zoeken door in te spelen op aankomende wedstrijd (“Nuttig vanavond je Bavaria tijdens Nederland-Frankrijk”) óf de zojuist geleverde prestatie (“ZIGT feliciteert TeamNL met GOUD!”!).

Online Video

Consumenten kijken tegenwoordig steeds meer online naar sport. Hier wordt vanuit de media-exploitanten ook steeds meer op ingespeeld door hun video aanbod te vergroten. Door het creëren van samenvattingen, rapportages, analyses en sportpodcasts is het aanbod hier flink aan het groeien. Met de aankomende sportzomer zal het aantal kijkers op deze platformen enorm toenemen. Wanneer adverteerders een audiovisuele boodschap willen communiceren maar TV te duur is, is Online Video een mooi kanaal om je doelgroep te bereiken in een relevante omgeving.

Podcasting

De populariteit van podcasting is terug te zien in een alsmaar stijgend aandeel Nederlanders dat podcasts luistert; momenteel geeft 56 procent van de Nederlanders aan (weleens) podcasts te luisteren (Tonny Media). Dit maakt adverteren in podcasts een interessante toevoeging aan de mediamix. Aankomende zomer zullen er vanuit verschillende podcastmakers, podcasts worden gemaakt over de verschillende sportevenementen. Deze content zal door vele Nederlanders aandachtig worden beluisterd om zo volledig up-to-date te blijven over alle ontwikkelingen rondom de evenementen.

Programmatic Out Of Home

Naast de onlinemediaconsumptie van alle sportliefhebbers zullen er, met name tijdens het Europees Kampioenschap voetbal, veel mensen op pad zijn om naar de wedstrijden van het Nederlands Elftal te kijken. Als adverteerder is het uiteraard mogelijk om met abri’s een gehele week zichtbaar te zijn binnen het straatbeeld. Programmatic Out Of Home maakt het daarentegen mogelijk om de relevantie binnen de schermen op te zoeken door een schermselectie te maken rondom horecalocaties én wedstrijdtijden van de desbetreffende sportevenementen. Zo ben je als adverteerder op het juiste moment, op de juiste plek, zichtbaar.

Geschreven door: Niek Custers, Programmatic Director bij ZIGT

Het orginele artikel

www.zigt.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Nicky Levinschi: Welk type mediabureau past bij jou merk?

04-06-2025 | 11:33:02
Een goed mediabureau is meer dan alleen een uitvoerder, je gaat idealiter met elkaar een duurzame strategische relatie aan.

Ekoplaza, Helsinki en ASUS kiezen voor ZIGT

03-06-2025 | 10:10:00
Deze organisaties kiezen ZIGT als strategisch businesspartner voor hun media- en marketingactiviteiten.

[Vacatures] ZIGT zoekt een Digital Media Consultant

09-05-2025 | 10:27:00
ZIGT is per direct op zoek naar Digital Media Consultant – Hoofddorp

[Vacatures] ZIGT zoekt een Media Director

09-05-2025 | 09:46:00
ZIGT is per direct op zoek naar Media Director - Hoofddorp

[Vacatures] ZIGT zoekt een Social Advertising Consultant

09-05-2025 | 09:24:00
ZIGT is per direct op zoek naar een Social Advertising Consultant – Tilburg


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.