Wereldwijde markt voor mobiele games verdubbelt tegen 2032

Volgens onderzoek van SkyQuest Technology Consulting groeit de wereldwijde markt voor mobiele games van 97,81 miljard dollar in 2024 naar 196,40 miljard dollar in 2032. Dit komt neer op een jaarlijkse groei van 7,9 procent.

De populariteit van het freemium-model, waarbij games gratis te downloaden zijn maar in-app aankopen aanbieden, blijft een belangrijke aanjager van inkomsten. Microtransacties voor upgrades, cosmetische items en extra content zorgen voor een constante stroom aan opbrengsten voor ontwikkelaars.

Technologische vooruitgang stimuleert groei

Verbeteringen in mobiele hardware, zoals schermen met hoge verversingssnelheid, snellere processors en krachtigere GPU’s, maken grafisch rijke en meeslepende games mogelijk die voorheen alleen op consoles of pc’s beschikbaar waren. Dit trekt een toegewijd spelerspubliek en moedigt studio’s aan om gedetailleerde en hoogwaardige titels te ontwikkelen voor een groeiende wereldwijde markt.

Sociale en competitieve functies, waaronder multiplayeropties, chat, ranglijsten en livestreaming, verhogen de betrokkenheid van gebruikers. Mobile esports en toernooien winnen aan populariteit en verstevigen de positie van mobiele games als competitief entertainment.

Marktontwikkelingen en uitdagingen

Recente ontwikkelingen zijn onder meer Apple’s lancering in juni 2025 van een cross-device gaminghub ter vervanging van Game Center en Microsofts test van Copilot for Gaming op iOS en Android, met functies voor het bijhouden van prestaties en het geven van persoonlijke aanbevelingen. In mei 2024 bracht Kuro Games Wuthering Waves uit, een openwereld-actie-RPG gebouwd in Unreal Engine 4, geprezen om zijn gevechtssysteem en cinematografische stijl.

Uitdagingen voor ontwikkelaars zijn onder meer de hardwarevereisten van hoogwaardige games, waardoor spelers met oudere toestellen beperkt toegang hebben. Ook zorgen over gameverslaving, met name bij jongeren, leiden in sommige markten tot strengere regelgeving zoals beperkingen op speeltijd en uitgaven.

Azië-Pacific blijft koploper

De markt wordt gedomineerd door Tencent, NetEase, Activision Blizzard, Sea Group en Zynga. Tencent en NetEase groeien met regelmatige updates en internationale expansie, Activision Blizzard zet in op bekende franchises zoals Call of Duty: Mobile, Sea Group richt zich op regionale content en Zynga op casual en sociale games met frequente in-app evenementen.

De regio Azië-Pacific heeft het grootste marktaandeel dankzij brede smartphoneadoptie en betaalbare internettoegang. China, India, Japan en Zuid-Korea zijn grote spelers met een sterke vraag naar free-to-play games met lokale content. Noord-Amerika behoudt een belangrijk aandeel door hoge smartphonepenetratie en een volwassen gamingcultuur. Europa volgt met stabiele internetinfrastructuur en een groeiende mix van casual en fanatieke gamers. Ook in het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika groeit de markt snel, gesteund door jonge bevolkingen, lagere datakosten en investeringen in esports.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Markteffect: Waarom een marketingplan onmisbaar is voor 2026

23-09-2025 | 14:22:45
Een sterk marketingplan helpt om structuur aan te brengen en gericht te werken aan doelen voor 2026.

Channel Factory en SilverLabs analyseren Nederlandse kijkdata

19-09-2025 | 12:53:00
Nederlanders besteden steeds meer tijd op YouTube, maar een groot deel heeft geen goed beeld van het eigen kijkgedrag.

Jeroen de Wit: Teamleader groeit met Agency Live in Duitsland

19-09-2025 | 12:31:56
Het Belgische softwarebedrijf, dat sterk actief is in Nederland en België, zet nu in op groei in Duitsland

Isabel Druijf: 5 tips voor een succesvolle tv-commercial

18-09-2025 | 12:49:22
Isabel Druijf, Research Consultant bij MediaTest, deelt de effectiviteit van gamification met marktonderzoek.

Marit Klooster: Advies slaat brug tussen data en actie

18-09-2025 | 12:22:00
In de studio van New Business Radio ging Peter Wybenga in gesprek met Marit Klooster, partner en directeur bij Ruigrok Onderzoek en Advies.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:19
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.

Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

25-09-2025 | 14:53:15
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner.

INDIE Amsterdam ontwikkelt Vader Aarde-campagne Milieudefensie

25-09-2025 | 14:34:00
Milieudefensie wil dat klimaat en de rol van grote vervuilers nadrukkelijker op de politieke agenda komen.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.