Wereldwijde markt voor mobiele games verdubbelt tegen 2032

Volgens onderzoek van SkyQuest Technology Consulting groeit de wereldwijde markt voor mobiele games van 97,81 miljard dollar in 2024 naar 196,40 miljard dollar in 2032. Dit komt neer op een jaarlijkse groei van 7,9 procent.

De populariteit van het freemium-model, waarbij games gratis te downloaden zijn maar in-app aankopen aanbieden, blijft een belangrijke aanjager van inkomsten. Microtransacties voor upgrades, cosmetische items en extra content zorgen voor een constante stroom aan opbrengsten voor ontwikkelaars.

Technologische vooruitgang stimuleert groei

Verbeteringen in mobiele hardware, zoals schermen met hoge verversingssnelheid, snellere processors en krachtigere GPU’s, maken grafisch rijke en meeslepende games mogelijk die voorheen alleen op consoles of pc’s beschikbaar waren. Dit trekt een toegewijd spelerspubliek en moedigt studio’s aan om gedetailleerde en hoogwaardige titels te ontwikkelen voor een groeiende wereldwijde markt.

Sociale en competitieve functies, waaronder multiplayeropties, chat, ranglijsten en livestreaming, verhogen de betrokkenheid van gebruikers. Mobile esports en toernooien winnen aan populariteit en verstevigen de positie van mobiele games als competitief entertainment.

Marktontwikkelingen en uitdagingen

Recente ontwikkelingen zijn onder meer Apple’s lancering in juni 2025 van een cross-device gaminghub ter vervanging van Game Center en Microsofts test van Copilot for Gaming op iOS en Android, met functies voor het bijhouden van prestaties en het geven van persoonlijke aanbevelingen. In mei 2024 bracht Kuro Games Wuthering Waves uit, een openwereld-actie-RPG gebouwd in Unreal Engine 4, geprezen om zijn gevechtssysteem en cinematografische stijl.

Uitdagingen voor ontwikkelaars zijn onder meer de hardwarevereisten van hoogwaardige games, waardoor spelers met oudere toestellen beperkt toegang hebben. Ook zorgen over gameverslaving, met name bij jongeren, leiden in sommige markten tot strengere regelgeving zoals beperkingen op speeltijd en uitgaven.

Azië-Pacific blijft koploper

De markt wordt gedomineerd door Tencent, NetEase, Activision Blizzard, Sea Group en Zynga. Tencent en NetEase groeien met regelmatige updates en internationale expansie, Activision Blizzard zet in op bekende franchises zoals Call of Duty: Mobile, Sea Group richt zich op regionale content en Zynga op casual en sociale games met frequente in-app evenementen.

De regio Azië-Pacific heeft het grootste marktaandeel dankzij brede smartphoneadoptie en betaalbare internettoegang. China, India, Japan en Zuid-Korea zijn grote spelers met een sterke vraag naar free-to-play games met lokale content. Noord-Amerika behoudt een belangrijk aandeel door hoge smartphonepenetratie en een volwassen gamingcultuur. Europa volgt met stabiele internetinfrastructuur en een groeiende mix van casual en fanatieke gamers. Ook in het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika groeit de markt snel, gesteund door jonge bevolkingen, lagere datakosten en investeringen in esports.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

AI-markt groeit richting 990 miljard dollar in 2027

12-08-2025 | 13:41:00
Volgens Bain & Company groeit de wereldwijde AI-markt met 40 tot 55 procent per jaar. In 2023 bedroeg de marktwaarde nog 185 miljard dollar

Nielsen voegt podcastdata toe aan mediatool

11-08-2025 | 11:24:00
Hiermee kunnen adverteerders en bureaus podcasts plannen, optimaliseren en vergelijken met televisie, radio, digitale en social media

The Romans onderzoekt kracht van earned first-campagnes

08-08-2025 | 14:52:00
The Romans presenteert in samenwerking met Crowd DNA het rapport Feel the Earn, gebaseerd op inzichten van internationale CMO’s en creatieven.

NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2

06-08-2025 | 18:34:00
Marketing Report heeft de juli 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen

AI wordt mainstream, maar Nederlanders blijven kritisch

06-08-2025 | 13:05:45
Het nieuwe What's Happening Online onderzoek van Ruigrok onderzoek & advies toont aan dat AI definitief doorbreekt in het dagelijks leven

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.