Wereldwijde markt voor mobiele games verdubbelt tegen 2032

Volgens onderzoek van SkyQuest Technology Consulting groeit de wereldwijde markt voor mobiele games van 97,81 miljard dollar in 2024 naar 196,40 miljard dollar in 2032. Dit komt neer op een jaarlijkse groei van 7,9 procent.

De populariteit van het freemium-model, waarbij games gratis te downloaden zijn maar in-app aankopen aanbieden, blijft een belangrijke aanjager van inkomsten. Microtransacties voor upgrades, cosmetische items en extra content zorgen voor een constante stroom aan opbrengsten voor ontwikkelaars.

Technologische vooruitgang stimuleert groei

Verbeteringen in mobiele hardware, zoals schermen met hoge verversingssnelheid, snellere processors en krachtigere GPU’s, maken grafisch rijke en meeslepende games mogelijk die voorheen alleen op consoles of pc’s beschikbaar waren. Dit trekt een toegewijd spelerspubliek en moedigt studio’s aan om gedetailleerde en hoogwaardige titels te ontwikkelen voor een groeiende wereldwijde markt.

Sociale en competitieve functies, waaronder multiplayeropties, chat, ranglijsten en livestreaming, verhogen de betrokkenheid van gebruikers. Mobile esports en toernooien winnen aan populariteit en verstevigen de positie van mobiele games als competitief entertainment.

Marktontwikkelingen en uitdagingen

Recente ontwikkelingen zijn onder meer Apple’s lancering in juni 2025 van een cross-device gaminghub ter vervanging van Game Center en Microsofts test van Copilot for Gaming op iOS en Android, met functies voor het bijhouden van prestaties en het geven van persoonlijke aanbevelingen. In mei 2024 bracht Kuro Games Wuthering Waves uit, een openwereld-actie-RPG gebouwd in Unreal Engine 4, geprezen om zijn gevechtssysteem en cinematografische stijl.

Uitdagingen voor ontwikkelaars zijn onder meer de hardwarevereisten van hoogwaardige games, waardoor spelers met oudere toestellen beperkt toegang hebben. Ook zorgen over gameverslaving, met name bij jongeren, leiden in sommige markten tot strengere regelgeving zoals beperkingen op speeltijd en uitgaven.

Azië-Pacific blijft koploper

De markt wordt gedomineerd door Tencent, NetEase, Activision Blizzard, Sea Group en Zynga. Tencent en NetEase groeien met regelmatige updates en internationale expansie, Activision Blizzard zet in op bekende franchises zoals Call of Duty: Mobile, Sea Group richt zich op regionale content en Zynga op casual en sociale games met frequente in-app evenementen.

De regio Azië-Pacific heeft het grootste marktaandeel dankzij brede smartphoneadoptie en betaalbare internettoegang. China, India, Japan en Zuid-Korea zijn grote spelers met een sterke vraag naar free-to-play games met lokale content. Noord-Amerika behoudt een belangrijk aandeel door hoge smartphonepenetratie en een volwassen gamingcultuur. Europa volgt met stabiele internetinfrastructuur en een groeiende mix van casual en fanatieke gamers. Ook in het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika groeit de markt snel, gesteund door jonge bevolkingen, lagere datakosten en investeringen in esports.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Vakantiegedrag in 2026: dit zijn de inzichten

13-11-2025 | 14:37:50
Sommige verhalen raken je en blijven hangen. Ze inspireren, bieden herkenning of zetten je aan tot actie. Het is de kunst om zo'n verhaal te creëren

NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026

13-11-2025 | 14:08:00
De tweede fase van het NMO Kijkonderzoek die de naam Video Totaal krijgt, is uitgesteld naar 2026; een echt lanceermoment is niet bekend, al fluisteren ingewijden onder voorbehoud februari 2026. Dit blijkt uit een rondgang door Marketing Report

Wandelverhaal Optimel versterkt merkattitude met 10 procent

12-11-2025 | 10:33:00
Sommige verhalen raken je en blijven hangen. Ze inspireren, bieden herkenning of zetten je aan tot actie. Het is de kunst om zo'n verhaal te creëren

Hoe marktonderzoek in citymarketing het verschil maakt

11-11-2025 | 10:56:00
De manier waarop we onze steden beleven, verandert razendsnel. Nieuwe woonvormen, slimme mobiliteitsoplossingen en een groeiende focus op duurzaamheid zorgen ervoor dat steden zich steeds opnieuw moeten uitvinden.

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.