Wereldwijde markt voor mobiele games verdubbelt tegen 2032

Volgens onderzoek van SkyQuest Technology Consulting groeit de wereldwijde markt voor mobiele games van 97,81 miljard dollar in 2024 naar 196,40 miljard dollar in 2032. Dit komt neer op een jaarlijkse groei van 7,9 procent.

De populariteit van het freemium-model, waarbij games gratis te downloaden zijn maar in-app aankopen aanbieden, blijft een belangrijke aanjager van inkomsten. Microtransacties voor upgrades, cosmetische items en extra content zorgen voor een constante stroom aan opbrengsten voor ontwikkelaars.

Technologische vooruitgang stimuleert groei

Verbeteringen in mobiele hardware, zoals schermen met hoge verversingssnelheid, snellere processors en krachtigere GPU’s, maken grafisch rijke en meeslepende games mogelijk die voorheen alleen op consoles of pc’s beschikbaar waren. Dit trekt een toegewijd spelerspubliek en moedigt studio’s aan om gedetailleerde en hoogwaardige titels te ontwikkelen voor een groeiende wereldwijde markt.

Sociale en competitieve functies, waaronder multiplayeropties, chat, ranglijsten en livestreaming, verhogen de betrokkenheid van gebruikers. Mobile esports en toernooien winnen aan populariteit en verstevigen de positie van mobiele games als competitief entertainment.

Marktontwikkelingen en uitdagingen

Recente ontwikkelingen zijn onder meer Apple’s lancering in juni 2025 van een cross-device gaminghub ter vervanging van Game Center en Microsofts test van Copilot for Gaming op iOS en Android, met functies voor het bijhouden van prestaties en het geven van persoonlijke aanbevelingen. In mei 2024 bracht Kuro Games Wuthering Waves uit, een openwereld-actie-RPG gebouwd in Unreal Engine 4, geprezen om zijn gevechtssysteem en cinematografische stijl.

Uitdagingen voor ontwikkelaars zijn onder meer de hardwarevereisten van hoogwaardige games, waardoor spelers met oudere toestellen beperkt toegang hebben. Ook zorgen over gameverslaving, met name bij jongeren, leiden in sommige markten tot strengere regelgeving zoals beperkingen op speeltijd en uitgaven.

Azië-Pacific blijft koploper

De markt wordt gedomineerd door Tencent, NetEase, Activision Blizzard, Sea Group en Zynga. Tencent en NetEase groeien met regelmatige updates en internationale expansie, Activision Blizzard zet in op bekende franchises zoals Call of Duty: Mobile, Sea Group richt zich op regionale content en Zynga op casual en sociale games met frequente in-app evenementen.

De regio Azië-Pacific heeft het grootste marktaandeel dankzij brede smartphoneadoptie en betaalbare internettoegang. China, India, Japan en Zuid-Korea zijn grote spelers met een sterke vraag naar free-to-play games met lokale content. Noord-Amerika behoudt een belangrijk aandeel door hoge smartphonepenetratie en een volwassen gamingcultuur. Europa volgt met stabiele internetinfrastructuur en een groeiende mix van casual en fanatieke gamers. Ook in het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika groeit de markt snel, gesteund door jonge bevolkingen, lagere datakosten en investeringen in esports.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Vijf trends die de toekomst van retail in Nederland bepalen

23-10-2025 | 17:50:00
Uit het Retail Buying Study 2025 van IPG Mediabrands blijkt dat consumenten kritischer, pragmatischer en technologiegedrevener winkelen dan ooit.

Digitale gids That’s Entertainment versterkt merkvoorkeur Ziggo

21-10-2025 | 14:46:00
Het platform combineert inspirerende content, slimme distributie en een datagedreven aanpak om kijkers te gidsen door het brede entertainmentaanbod.

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

Markteffect wint voor de twaalfde keer FD Gazellen Award

16-10-2025 | 11:24:56
De prijs onderstreept de voortdurende ontwikkeling van Markteffect als toonaangevende speler in de onderzoeks- en insightsbranche.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.