Wereldwijde markt voor mobiele games verdubbelt tegen 2032

Volgens onderzoek van SkyQuest Technology Consulting groeit de wereldwijde markt voor mobiele games van 97,81 miljard dollar in 2024 naar 196,40 miljard dollar in 2032. Dit komt neer op een jaarlijkse groei van 7,9 procent.

De populariteit van het freemium-model, waarbij games gratis te downloaden zijn maar in-app aankopen aanbieden, blijft een belangrijke aanjager van inkomsten. Microtransacties voor upgrades, cosmetische items en extra content zorgen voor een constante stroom aan opbrengsten voor ontwikkelaars.

Technologische vooruitgang stimuleert groei

Verbeteringen in mobiele hardware, zoals schermen met hoge verversingssnelheid, snellere processors en krachtigere GPU’s, maken grafisch rijke en meeslepende games mogelijk die voorheen alleen op consoles of pc’s beschikbaar waren. Dit trekt een toegewijd spelerspubliek en moedigt studio’s aan om gedetailleerde en hoogwaardige titels te ontwikkelen voor een groeiende wereldwijde markt.

Sociale en competitieve functies, waaronder multiplayeropties, chat, ranglijsten en livestreaming, verhogen de betrokkenheid van gebruikers. Mobile esports en toernooien winnen aan populariteit en verstevigen de positie van mobiele games als competitief entertainment.

Marktontwikkelingen en uitdagingen

Recente ontwikkelingen zijn onder meer Apple’s lancering in juni 2025 van een cross-device gaminghub ter vervanging van Game Center en Microsofts test van Copilot for Gaming op iOS en Android, met functies voor het bijhouden van prestaties en het geven van persoonlijke aanbevelingen. In mei 2024 bracht Kuro Games Wuthering Waves uit, een openwereld-actie-RPG gebouwd in Unreal Engine 4, geprezen om zijn gevechtssysteem en cinematografische stijl.

Uitdagingen voor ontwikkelaars zijn onder meer de hardwarevereisten van hoogwaardige games, waardoor spelers met oudere toestellen beperkt toegang hebben. Ook zorgen over gameverslaving, met name bij jongeren, leiden in sommige markten tot strengere regelgeving zoals beperkingen op speeltijd en uitgaven.

Azië-Pacific blijft koploper

De markt wordt gedomineerd door Tencent, NetEase, Activision Blizzard, Sea Group en Zynga. Tencent en NetEase groeien met regelmatige updates en internationale expansie, Activision Blizzard zet in op bekende franchises zoals Call of Duty: Mobile, Sea Group richt zich op regionale content en Zynga op casual en sociale games met frequente in-app evenementen.

De regio Azië-Pacific heeft het grootste marktaandeel dankzij brede smartphoneadoptie en betaalbare internettoegang. China, India, Japan en Zuid-Korea zijn grote spelers met een sterke vraag naar free-to-play games met lokale content. Noord-Amerika behoudt een belangrijk aandeel door hoge smartphonepenetratie en een volwassen gamingcultuur. Europa volgt met stabiele internetinfrastructuur en een groeiende mix van casual en fanatieke gamers. Ook in het Midden-Oosten, Afrika en Latijns-Amerika groeit de markt snel, gesteund door jonge bevolkingen, lagere datakosten en investeringen in esports.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

Ruigrok: klantreis als strategisch kompas voor organisaties

01-09-2025 | 17:22:00
Onderzoeks- en adviesbureau Ruigrok heeft de whitepaper Regie op de Customer Journey gepubliceerd.

KPMG: marketing moet strategische groeimotor zijn

01-09-2025 | 15:29:48
KPMG heeft het rapport Making Marketing Matter uitgebracht. Daarin staat hoe organisaties marketing kunnen inzetten als strategische groeimotor

Fitzroy: spel groeit uit tot kern van merkbeleving

01-09-2025 | 06:26:51
In een wereld vol prikkels en notificaties verlangen consumenten echter naar diepere verbinding en een gevoel van belonging.

Jägermeister meet succes van festivalactivatie Jägerplatz

29-08-2025 | 15:18:00
Festivalactivaties winnen aan belang als marketinginstrument, maar vaak blijft de vraag wat ze opleveren. Jägermeister onderzoekt dit actief met de Jägerplatz


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Natwerk en AM ontwikkelen campagne rond leefomgevingen

02-09-2025 | 15:39:00
Met de campagne wil AM laten zien hoe het bedrijf kijkt naar de mogelijkheden van gebiedsontwikkeling en hoe leefomgevingen met maatschappelijke waarde kunnen worden gecreëerd.

Persuade ontwikkelt campagne voor betaalbare diamant Zeeman

02-09-2025 | 14:38:00
De campagne moet laten zien dat diamanten niet altijd duur hoeven te zijn en maakt de vaak ondoorzichtige markt toegankelijker.

Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor ZZUPER

02-09-2025 | 12:11:00
Met de slogan Fiks je dikke noodbuffer worden vakmensen als timmermannen, metselaars en installateurs gewezen op de risico’s van langdurige uitval.

VCCP ontwikkelt eerste VK-tv-campagne voor Primark

02-09-2025 | 11:53:00
Onder de titel In Denim We Can is dit de eerste uiting van het merkplatform That’s So Primark in het VK

Dentsu Creative werkt voor Prinses Máxima Centrum

02-09-2025 | 09:27:00
De samenwerking begon met de campagne voor de Maand van Kinderkanker. Hierin staat het thema beter worden centraal
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.