
VodafoneZiggo en Ziggo Sport starten gratis versie Ziggo Go ten behoeve van UEFA-voetbal
Ziggo Sport zal 500 wedstrijden per jaar uit UEFA Champions League, UEFA Europa League en UEFA Conference League uitzenden vanaf 14 augustus 2024. Het volledige aanbod is alleen te zien voor diegenen die een Ziggo Sport Totaal abonnement hebben. De competities zijn gewijzigd waarbij in de Champions League er met 36 clubs in dezelfde groep wordt gespeeld.
Hélène Hendriks, Noa Vahle, Wytse van der Goot, Bas van Veenendaal en Armin Shah krijgen een belangrijke rol als presentatoren en verslaggever bij de voetbalwedstrijden. Hélène Hendriks en Noa Vahle blijven ook bij Talpa Network actief.
Ziggo Sport Free
Via Ziggo Sport Free zijn via de Ziggo Go app ook voor niet-abonnees van Ziggo de wedstrijden van Nederlandse clubs en de finales van de UEFA Champions League en UEFA Europa League te zien. De gratis versie van Ziggo Go is inmiddels gelanceerd.
Tot medio augustus is het hoofdkanaal van Ziggo Sport te zien via Ziggo Go om de dienst te promoten. Dit kanaal is voor alle 3,5 miljoen Ziggo-abonnees sowieso via hun kabelabonnement te ontvangen. De 3,5 miljoen Ziggo-abonnees kunnen de wedstrijden via dit hoofdkanaal direct op hun tv zien waarbij bij gelijktijdige wedstrijden van Nederlandse clubs ook het promotiekanaal 13 vrij gemaakt zal worden.
De Ziggo Go-app is beschikbaar via smart-tv’s, tablets, via een website en smartphones
Minder reclame
Met de overgang van alle UEFA-wedstrijden naar Ziggo Sport wordt de hoeveelheid reclame minder. Fleur van Beem, Executive Director Strategy, Insights & Digital Transformation en Marcel Beerthuizen, Director Ziggo Sport gaven desgevraagd aan dat de nu nog lange reclameblokken op RTL7 en Veronica bij Ziggo Sport korter zullen worden. Ze zullen wel via alle platforms te zien zijn.
Ook wijzen zij er op dat er meerdere mogelijkheden voor adverteerders zijn zoals billboarding, sponsoring, social media en andere vormen van partnerschappen naast de reclamecommercial. Doordat VodafoneZiggo in zijn businessmodel minder afhankelijk is van reclame en voetbal mede inzet in een totaalmodel om abonnees te werven en behouden, is de focus op reclame anders. Ad Alliance (RTL Nederland) blijft wel de reclame verkopen voor Ziggo Sport en de UEFA-wedstrijden.
Niet langer op open tv-zender
Tot en met het lopende seizoen zendt Talpa Network nog via Veronica de wedstrijden van de UEFA Europa League en UEFA Conference League uit. RTL7 zendt op dinsdagen en woensdagen de wedstrijden uit de UEFA Champions League uit en Ziggo Sport zendt via zijn abonneepakket Ziggo Sport Totaal wedstrijden uit. Ook ESPN zendt een deel van de wedstrijden thans nog uit.
Vanaf augustus is kosteloze toegang alleen nog mogelijk indien naam, adres, woonplaats en telefoonnummer met VodafoneZiggo wordt gedeeld. Daarbij vraagt VodafoneZiggo telkens toestemming om die ook voor commerciële doeleinden te mogen gebruiken; die toestemming is niet verplicht om beeld te krijgen.
VodafoneZiggo heeft er volgens eigen zeggen bewust voor gekozen om het hoofdkanaal Ziggo Sport niet bij alle providers vrij beschikbaar te stellen, maar de wedstrijden die op het open net moeten via een app beschikbaar te stellen.
Toezicht open net
Officieel dienen wedstrijden van Nederlandse teams uit de UEFA Champions League en UEFA Europa League op het open net te zien te zijn. Dat is gedefinieerd als door breed te ontvangen, bij ten minste 75 procent van de huishoudens. Het Commissariaat voor de Media die daar op toe behoort te zien, schrijft in een beleidslijn daar alleen achteraf op te toetsen.
Daarbij geeft de mediatoezichthouder aan dat een combinatie van verspreiding via een tv-abonnement in combinatie met online wordt aanbevolen. Hoe om wordt gegaan met het gegeven dat Ziggo circa de helft van de Nederlandse huishoudens als abonnee heeft en de rest online wil bedienen, is niet duidelijk. VodafoneZiggo stelt toestemming te hebben om dit te mogen doen met de manier waarop het bedrijf dit heeft aangekondigd.
Zenders krijgen andere namen
De betaalzenders Ziggo Sport Voetbal, Ziggo Sport Racing, Ziggo Sport Golf, Ziggo Sport Tennis, Ziggo sport Docu krijgen per 1 juli 2024 de namen Ziggo Sport 2, 3, 4, 5 en 6. Golf, tennis, racing en documentaires blijven overigens wel te zien. Daarnaast zijn er voor de Ziggo Sport Totaal-abonnees via de Ziggo GO app nog twaalf streams te zien zodat deze gelijktijdig toegang hebben tot maximaal achttien live wedstrijden. Ook komt er een Switch-kanaal, een schakelkanaal met live hoogtepunten van de verschillende gelijktijdige wedstrijden.
Hoeveel VodafoneZiggo betaald heeft voor de rechten, wil het bedrijf niet kenbaar maken. Wel blijkt uit het jaarverslag 2023 dat er voor 2024 in totaal 142,9 iljoen aan commitment is afgegeven ten behoeve van de programmering.
Commentatoren en analisten
Sierd de Vos, Wytse van der Goot, Albert Mantingh, Emile Schelvis, John van Vliet, Johan van Polanen, Brent van Ooijen, Richard van Iterson, Joep Schrijvers, Ragnar Niemeijer, Ronald van der Geer, Thomas Schuurman en Krijn Schuitemaker zal Ziggo Sport inzetten als commentatoren.
Bij de voor- en nabeschouwingen nemen de volgende analisten in wisselende samenstelling plaats aan tafel: Ruud Gullit, Marco van Basten, Rafael van der Vaart, Youri Mulder, Giovanni van Brockhorst, Royston Drenthe, Wesley Sneijder, Danny Blind, Khalid Boulahrouz en Ronald de Boer.
Marcel Beerthuizen, directeur van Ziggo Sport: “Met alle versterkingen in het team hebben we de top van de Nederlandse analisten in huis. Allemaal veelvuldig international of ervaring bij (internationale) topclubs. We zullen ook meerdere analisten inzetten bij iedere wedstrijd. Daardoor verwachten we dynamische discussies aan tafel.”
Live registratie
Ziggo Sport wordt ook verantwoordelijk voor de live registratie van alle thuiswedstrijden van de Nederlandse clubs. Daarvoor werkt Ziggo Sport nauw samen met de Nederlandse sportproducent Southfields, dat veel ervaring heeft met live voetbal, onder andere voor Talpa Network en ESPN. Daarnaast zijn facilitair partners EMG en NEP betrokken bij de registratie en uitzendingen.
Waar, wanneer en waarmee verandert
Fleur van Beem: “Waar, wanneer en waarmee we televisie kijken, verandert snel. De manier van uitzenden van de Europese wedstrijden – lineair en streaming via een app - past bij dit veranderende kijkgedrag en de ontwikkeling van nieuwe technologie. Vandaag kijken al miljoenen huishoudens dagelijks via Ziggo GO televisie.
Tegelijkertijd beseffen we dat er voetballiefhebbers zijn voor wie het kijken via een app nog even wennen is. Daarom zorgen wij voor uitgebreide voorlichting, heldere instructies en persoonlijke ondersteuning, onder andere in de vorm van instructievideo’s, stappenplannen, begeleiding in onze winkels en telefonische of digitale hulp van onze klantenservice."
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
VodafoneZiggo: stop registratie app Champions League
[Markteffect] In gesprek met Jan Zwang: Inschatten van het tipping-point, dat is dé uitdaging
Ziggo Sport krijgt 15.000 euro boete voor ongeoorloofde alcoholreclame
Ajax en VodafoneZiggo verlengen samenwerking tot en met 2027
Vodafone introduceert Belong(r)ing tijdens Utrecht Pride
Gepubliceerd door: David de Jong