
Streamingdiensten halen 1 miljard uit Nederlandse markt
De streamingdiensten hebben in 2024 in totaal meer dan 1 miljard euro uit de Nederlandse markt gehaald. Dit hebben onderzoekers van de gespecialiseerde titel Telecompaper geconstateerd aan de hand van hun berekeningen en analyses. De opbrengsten stegen met 21 procent ten opzichte van 2023 en maken 36 procent van de betaaltv-markt uit.
KPN, VodafoneZiggo, Netflix
KPN en VodafoneZiggo zijn met hun traditionele tv-pakketten goed voor 42 procent van de markt met 1,2 miljard euro omzet met VodafoneZiggo als marktleider gevolgd door KPN. Het is bekend dat dVan de streamingdiensten is Netflx nog steeds de grootste met 15 procent van de streamingmarkt, gevolgd door Viaplay en Videoland. Videoland telt 1,6 miljoen abonnees en is daarmee goed voor 5 procent van de streamingomzet.
Prijsverhogingen
op 10 mei 2024 werd Netlflix 2 euro per maand duurder. Videoland dat op 31 december 2024 1,6 miljoen abonnees telde, verhoogde zijn prijzen op 26 augustus 2024 met 1 euro per maand. Op 17 oktober 2024 werd het standaardabonnement van Disney+ met 3 euro per maand duurder met de introductie van goedkopere reclamevarianten en ook HBO Max verhoogde zijn prijzen met 2 euro per maand bij de introductie van een reclameversie in augustus 2024.
SkyShowtime verhoogde op 23 april 2024 zijn prijzen met 2 euro per maand bij de introdcutie van goedkopere reclameversies. Viaplay verhoogde op 22 mei 2024 met 2 euro per maand en op 1 maart 2025 nog eens met opnieuw 2 euro per maand
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie
NPO: recordbegroting van 1,2 miljard betekent toch 32 miljoen bezuiniging in 2026
Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames
Mediahuis Nederland, DPG Media en Ster komen met regels voor politieke reclames
Amazon Ads en Netflix gaan samenwerken met programmatic advertentie-inkoop
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
ARA Creative Agency ontwikkelt campagne Sok je mee
Hart voor de Zaak ontwikkelt actie Week van de Stamceldonor
Roorda ontwikkelt campagne rond intellectueel eigendom
The Family en Chiesi lanceren campagne Het geluid van COPD
Ster bundelt eerste kerstcommercials in speciale première
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong