Springbok x Dawn ontwikkelt ARTIS-campagne

Onder de noemer ARTIS leeft heeft het creatief bureau Springbok x Dawn x een campagne ontwikkelt om de onderlinge verbondenheid tussen mens, dier, planten, microben en planeten te benadrukken. Naast dieren biedt het Amsterdamse ARTIS ook twee musea, het Planetarium, een botanische tuin en 26 Rijksmonumenten.  Op deze manier toont ARTIS dat het meer is dan veel mensen denken.

Sinds de oprichting van ARTIS in 1838 is het idee van een dierentuin, wat het is en wat het zou moeten zijn, enorm veranderd. ARTIS zelf ook. Het begon als een plek waar wetenschap en verwondering over de natuur elkaar raakte, en is nu een plek waar je weer ontdekt hoe jij als mens onderdeel bent van de natuur.

De campagne vraagt: wat hebben jij, de kleine panda en een klaproos overeen? We leven allemaal op dezelfde plek, zijn allemaal afhankelijk van elkaar en zijn zo allemaal onlosmakelijk verbonden. Daarnaast zijn ze ook allemaal te vinden in ARTIS.

Verwondering en connectie

In ARTIS leeft worden alle gezichten van ARTIS bij elkaar gebracht. Van het kleinste leven in ARTIS-Micropia tot de overweldigende ruimte in het ARTIS-Planetarium. Van de bewustwording van de rol van de mens in het ARTIS-Groote Museum tot het in de ogen aankijken van een Roodoogmaki-kikker in het ARTIS-Park. Het speelt in op de emoties die gevoeld wordt bij een bezoek aan ARTIS: verwondering en connectie. De emoties worden vertolkt door Gerda Havertong (bekend van onder meer Sesamstraat) die haar stem leende aan de campagne. De campagne is de eerste binnen de vernieuwde beeldtaal, eveneens door Springbok x Dawn gemaakt.

Mensen zijn ook dieren

Op het eerste gezicht zijn in de beelden gelijkenissen tussen mensen en hun mede-aardbewoners te zien. De gelijkenissen gaan verder dan het uiterlijk. Mensen delen veel gedrag, behoeften en DNA, zoals de campagne duidelijk maakt. Mensen zijn tenslotte ook dieren.

Marieke Zekveld, productmanager bij ARTIS: “Het uitgangspunt van deze campagne is dat ARTIS in de volledige breedte wordt getoond. Met natuurlijk de dieren, maar ook de planten, planeten en microben. En allemaal gespiegeld met de mens, de meest voorkomende diersoort in ARTIS. We spelen als mens een essentiële rol in de huidige tijd. Het is van belang dat we ons als mensen bewust worden van de verbondenheid met natuur. Dat we voelen dat alles met elkaar samenhangt. In ARTIS ervaar je die samenhang. Zo zijn ARTIS-Park, ARTIS-Micropia en ARTIS-Groote Museum ook de gezamenlijke afzenders van de campagne. Het doel: bezoekers op een verrassende manier bewust maken van de verbinding met natuur en de positieve invloed die we met elkaar kunnen hebben om de aarde leefbaar te houden voor alle generaties na ons.”

Sharon de Graaf, creatief directeur bij Springbok x Dawn: “Met deze campagne hopen we mensen te laten voelen dat ze niet boven de natuur staan, maar er tussenin. Met al deze spiegelingen door de hele stad willen we mensen even laten stilstaan en zich doen verwonderen over al het leven, zoals je dat ook in ARTIS doet.”

De campagne is te zien via onder meer (D)OOH, print, sociale media en de bioscoop.

www.artis.nl

www.springbokxdawn.com

Lees ook:

Peter van Wijnaerde: Budgetproblemen? Daar heb ik iemand voor

03-11-2025 | 11:20:00
Wie mij een beetje kent, weet het. Ik geniet van budgetteren. Niet omdat ik goed ben in cijfertjes, maar omdat het dromen is in getallentaal.

Peter van Wijnaerde: Schorpioen is de laagst gemene deler

27-10-2025 | 09:00:18
Lang voordat we pixels personaliseerden en audiences definieerden, maakten we reclame voor iedereen. Écht iedereen.

Emma Reunes: Cringe is cancelled

20-10-2025 | 09:13:00
Toen ik een tiener was, voelde een TikTok maken als gevaarlijk terrein. Eén foute move en je werd al snel uitgelachen

Peter van Wijnaerde: Een like is geen connectie

13-10-2025 | 08:52:40
De wereld bestaat uit duidelijke, gedefinieerde buckets. Algoritmes, politici en marketeers houden daarvan. 

[Vacatures] Springbok zoekt een Digital Designer

09-10-2025 | 09:37:00
Springbok is per direct op zoek naar een Digital Designer - Den Bosch
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stacey Rookhuizen voelt als campagneleverancier deel van het VVD-team

07-11-2025 | 21:52:39
Stacey Rookhuizen is oprichter/eigenaar van Bombilate Media. Matthijs van de Burgwal is hoofd strategie bij de VVD.  We spreken beiden over de verkiezingscampagne voor de VVD die Bombilate Media voor de vierde keer maakte

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.