Podcastluisteraars blijven in aantal toenemen

Meer dan de helft van de Nederlanders van achttien jaar en ouder luistert inmiddels naar podcasts. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de Markteffect Podcast Monitor. De groei komt vooral uit de jongere doelgroep.

In juni 2025 geeft 53 procent van de Nederlanders aan regelmatig naar podcasts te luisteren. Dat komt neer op ruim zeven miljoen mensen. In september 2024 was dit nog 51 procent. Jongvolwassenen tot 35 jaar zijn de drijvende kracht achter deze stijging.

Luisteraars vinden podcasts geschikt voor reclame

Volgens het onderzoek staat een derde van de podcastluisteraars positief tegenover advertenties binnen podcasts. Jongere luisteraars zijn hier over het algemeen ontvankelijker voor dan oudere groepen.

Opvallend is dat 62 procent van de luisteraars verwacht actie te ondernemen na het horen van een reclame. Ze gaan bijvoorbeeld online op zoek naar meer informatie, bezoeken de website of overwegen een aankoop.

Ontspanning belangrijkste reden om te luisteren

Podcasts worden vooral beluisterd voor ontspanning (54 procent), gevolgd door amusement (42 procent) en persoonlijke ontwikkeling (31 procent). Ook het volgen van bekende personen (29 procent) of op de hoogte blijven van nieuws (29 procent) worden veel genoemd.

Qua inhoud zijn vooral nieuws, politiek, gezondheid, samenleving, true crime en psychologie populair onder luisteraars.

Stijging in betaalbereidheid voor podcastcontent

Het aantal mensen dat betaalt voor podcasts is in negen maanden tijd verdubbeld naar 22 procent. De meeste betalende luisteraars doen dit via een streamingabonnement. Van hen zegt 78 procent (zeer) tevreden te zijn over wat ze hiervoor terugkrijgen.

Daarnaast staat dertig procent van de niet-betalende luisteraars open voor betaalde content, mits de prijs redelijk is.

www.markteffect.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook: 

Meer dan helft Generatie Z maakt zich zorgen om financiën

04-12-2025 | 16:01:00
Uit de vierde editie van de Markteffect Koopkracht Monitor blijkt dat 57 procent van Generatie Z zich zorgen maakt over de eigen financiële situatie.

Higuita en Lot of Happiness lanceren eindejaarscampagne

02-12-2025 | 09:35:00
Voor bijna de helft van de Nederlanders is samenzijn met familie en vrienden de belangrijkste bron van geluk.

Onderzoek: gebruik vleesvervangers neemt af

28-11-2025 | 11:07:00
Het eetpatroon blijkt breed: 46 procent eet vrijwel dagelijks vlees of vis, 37 procent kiest bewust voor enkele vlees- of visdagen per week

Hoe marktonderzoek in citymarketing het verschil maakt

11-11-2025 | 10:56:00
De manier waarop we onze steden beleven, verandert razendsnel. Nieuwe woonvormen, slimme mobiliteitsoplossingen en een groeiende focus op duurzaamheid zorgen ervoor dat steden zich steeds opnieuw moeten uitvinden.

Ralf van Lieshout: Hoe publieksonderzoek GLOW helpt blijven stralen

10-11-2025 | 15:25:57
Elk jaar verandert Eindhoven in november in één groot lichtkunstwerk tijdens GLOW.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Persuade en Hoogvliet lanceren vriendelijk merkconcept

04-12-2025 | 16:19:05
Met een vernieuwde merkstrategie en campagne laat de keten zien dat lage prijzen en een prettige winkelervaring goed samengaan.

Total Design ontwikkelt merkcampagne voor M line

04-12-2025 | 14:57:00
M line heeft gekozen voor Total Design voor de ontwikkeling van de merkcampagne Get ready for greatness, die deze week van start gaat op televisie, online, out-of-home, print en radio.

RA*W opent inschrijving Cannes Summer Course 2026

04-12-2025 | 13:00:00
De organisatie wil jonge creatieven meer tijd geven om met hun bureau het gesprek aan te gaan over deelname en de benodigde investering.

Cheil Benelux ontwikkelt campagne voor de Pijp

04-12-2025 | 09:54:06
De BIZ’en van het gebied wilden die diversiteit zichtbaar maken in een outdoor campagne die de veelzijdigheid van de wijk benadrukt.

Giesbers ontwikkelt kerstservice BoodschAPPEN

04-12-2025 | 08:47:57
Boodschappen.nl introduceert tijdens de kerstdagen een WhatsApp-service waarmee consumenten direct hulp krijgen bij kookproblemen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.