Patrick Petersen: Vieze data zijn vieze AI

[AI & Marketing door Patrick Petersen]

Fantastisch nieuws: AI gaat álles oplossen.

Armoede? Geen probleem, dat regelt een algoritme wel

Klimaatverandering? Even een promptje intypen en klaar: schone lucht en ijskappen die zichzelf weer lijmen. Ziekten? Vergeet decennia onderzoek of complexe zorgsystemen. Eén chatbot en we leven allemaal vrolijk en gezond tot ons 120e.

AI en onderwijs? Geweldig: kinderen hoeven nooit meer iets te leren. AI maakt het huiswerk, schrijft de essays en legt uit wat ze eigenlijk hadden willen zeggen. Tegen 2030 hebben we een generatie die nauwelijks kan spellen, maar wél weet welke prompt de leukste kattenfoto’s oplevert. Op LinkedIn vertellen zelfbenoemde AI-onderwijsexperts trots dat studenten “dolblij zijn met ChatGPT in de les”. Dat ditzelfde gebruik het kritische denkvermogen en cognitieve vaardigheden juist uitholt, lijkt bijzaak. Het kunnen pronken met AI weegt zwaarder dan de kwaliteit van onderwijs.

Dus ja, AI is geen gewone tool. Het is een digitale eenhoorn die ons naar een toekomst vol regenbogen brengt. Je hoeft alleen te vergeten dat het soms racistische teksten produceert, geen gevoel voor nuance heeft en meer stroom vreet dan een klein dorp. Maar ach, wie let daar nu op?

Goed nieuws: AI verlaagt kosten!

Althans, dat is de belofte. Politieke misstappen drukken de economie, dus grijpt men gretig naar AI en hyperautomatisering. Consultants verkopen het als wondermiddel: goedkoper, sneller, slimmer. In de praktijk zijn er wat kleine nadelen. Zoals medewerkers die het systeem totaal niet vertrouwen. Dus moet je ze trainen en geruststellen: “Nee hoor, deze AI vervangt je baan niet, hij helpt je alleen”… Tot versie 2.0 verschijnt, natuurlijk.

De harde werkelijkheid? AI bouwt zichzelf niet, behalve in PowerPoint-slides. In werkelijkheid zijn er data scientists die met obscure formules strooien, engineers die wanhopig proberen iets stabiel te krijgen, en domeinexperts die zeggen: “Sorry, maar dit slaat nergens op”. Vervolgens moet iedereen ook nog leren hoe je met een chatbot praat.

AI draait op data, véél data. Liefst schoon en eerlijk verkregen. Geen rommelige Excelletjes, geen ontbrekende waarden, en zeker geen ingebakken vooroordelen. Want wie onzin in het systeem stopt, krijgt onzin terug. “Garbage in, garbage out” klinkt als een cliché, maar blijkbaar moet het nog steeds met dikke letters op muren worden gezet. En ja: privacy en AVG. Niets ondermijnt vertrouwen sneller dan “Oeps, we hebben je data per ongeluk verkocht.”

 Succesvolle AI = strategie + schone data + generatieve techniek + mensen + governance. Oftewel: een lange lijst dure voorwaarden. Want nee, AI is géén plug-and-play wondermiddel. Maar hé, het staat wél sexy in het jaarverslag.

-

Patrick Petersen RDM MA MSc is AI-expert gericht op businessautomatisering en ondernemer met zijn bureau AtMost(TV), auteur van meer dan twintig prijswinnende boeken over AI, marketing, online tech en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals zijn www.handboek.ai. Bovenal is hij docent en spreker.

www.atmost.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Patrick Petersen: Klapt u mee met de AI-bubbel?

09-09-2025 | 12:02:00
De eerste grote juridische processen tegen bewezen auteursrechtenschendingen door de partijen achter AI-chatbots hebben hun uitspraken gekregen

Patrick Petersen: RIP AI-trendwatchers

02-09-2025 | 11:03:00
De rapporten waarschuwen ons voor het feit dat rond de 95% van de AI-projecten faalt en helemaal geen verbetering biedt.

Patrick Petersen: Aaai.. de kunstmatige relaties werken niet

26-08-2025 | 14:32:00
Maar kom op: zijn menselijke relaties nu echt zo fantastisch geweest? Kijk naar de scheidingscijfers, de datingapps vol oude foto's

Patrick Petersen: Factcheck voor dummies

19-08-2025 | 11:20:14
Het is eindelijk duidelijk: de populaire AI-chatbots, zoals ChatGPT en Gemini, gaan niet factchecken voor ons, maar óns opvoeden.

Patrick Petersen: Nummer 1 in ChatGPT (voor slechts 49 euro)

12-08-2025 | 10:51:00
Het liefst willen de autoriteit zijn die de beste antwoorden (met bronmeldingen in de vorm van waardevolle deeplinks) middels AI-chats deelt.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.