Optimaliseer je marketingstrategie met AI: win het boek van Patrick Petersen

De boekproductie van onze AI- en marketingcolumnist Patrick Petersen lijkt maar niet te stoppen. Onlangs was hij nog genomineerd met zijn Handboek.AI voor de PIM Marketingliteratuurprijs, rondom die nominatie is alweer zijn nieuwe AI-en-marketingboek uitgekomen. In de inleiding zet de auteur de definitie van AI dan ook meteen op scherp:

AI omvat technologieën die menselijke intelligentie nabootsen met als doel processen te automatiseren en resultaten te verbeteren. Volgens Forbes zal AI-gedreven marketing in 2030 een grote invloed hebben op de wereldeconomie en de manier waarop bedrijven strategische beslissingen nemen, transformeren: de potentie is enorm.

Het is niet zomaar een hybride boek dat want handige AI-toepassingen bespreekt, maar een innovatief inzicht in hoe AI kan helpen een strategisch marketing- en mediaplan aan te bouwen inclusief marktonderzoek en de campagnemiddelen.

Kim de Klerk, prijswinnend expert en recensent: "In zijn boek laat Petersen zien hoe je een volledige marketingstrategie opbouwt met behulp van AI-tools. Hij doorloopt elke stap, van marktanalyses en merkidentiteit tot KPI’s en contentcreatie. Geïnspireerd door Petersen, volgde ik zijn stappen met de prompts naast me.

En de conclusie? Naar mijn mening werkt het. Binnen één dag had ik mijn marketingstrategie aangescherpt, inclusief concurrentieanalyse en een volledige planning. De AI-tools hielpen me zelfs bij het genereren van socialmedia-content en visuals."

Een voorbeeld

De belezen recensent haalt vervolgens een praktische prompt aan uit het boek om bijvoorbeeld een fase uit een klantreis uit te werken. Stel, je wil een klantreis ontwerpen voor de verkoop van een luxe, elektrisch verstelbare boxspring. De prompt zou er als volgt uitzien:

“Je bent een ervaren marketeer die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van klantreizen. Je krijgt de opdracht om een klantreis te ontwikkelen voor de verkoop van een luxe, elektrisch verstelbare boxspring. Ontwerp een uitgebreide klantreis in vijf fasen, specifiek gericht op de persona Kim, een vrouw van 38 en moeder van 2 jonge kinderen, zelfstandig ondernemer en wonend in Amsterdam. Zij hecht veel waarde aan een gezonde levensstijl en een goede nachtrust is daarin erg belangrijk. Zij is op zoek naar kwaliteit en luxe. Beschrijf per fase (bewustwording, overweging, besluitvorming, aankoop en na aankoop) de specifieke marketingactiviteiten die ondernomen moeten worden om Kim te bereiken, te overtuigen en te activeren. Houd rekening met haar online en offline gedrag en de uitdagingen die ze tegenkomt bij het vinden van de best passende boxspring. Verwerk in elke fase gedetailleerde strategieën voor contentcreatie, social media, e-mailmarketing, influencer-samenwerkingen en promotionele acties. Verwerk dit in een overzichtelijk rapport met een tabel als samenvatting.”

Meer over het boek

Met slimme AI-toepassingen kunnen we niet alleen snel creatieve content creëren, maar dus ook ook op basis van doordachte prompts strategische marketingplannen stap voor stap samenstellen. AI speelt in het boek een essentiële rol bij het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie, bijvoorbeeld door marktanalyses uit te voeren en strategische SMART-KPI’s (specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden) op te stellen. Met missie-DNA-prompts zorgen we ervoor dat elke content en strategie naadloos aansluit bij de kernwaarden en doelstellingen van een organisatie.

Door het gebruik van goed ontworpen prompts en AI-tools kan de lezer van het boek relevante marketingcases identificeren en verschillende marketingkanalen op een effectieve manier combineren voor maximale impact. Zoekmachinemarketing-prompts versterken onze online zichtbaarheid en trekken gericht verkeer aan via zoekmachines. Bovendien ondersteunen AI-prompts ons bij het opstellen van juridische documenten, zoals privacydisclaimers en leveringsvoorwaarden, zodat we voldoen aan wet- en regelgeving en het vertrouwen van klanten behouden.  Online kunnen prompts en (visuele) resultaten worden bekeken.

De geïntegreerde aanpak, zoals Petersen deze beschrijft, stelt ons in staat om met AI-ondersteunde prompts efficiënt en effectief te werken aan alle aspecten van een marketingstrategie, van analyse en creatie tot implementatie en naleving.

We geven op MarketingReport.nl drie boeken weg; mail naar [email protected] jouw inzicht hoe AI-prompts een daadwerkelijke bijdrage kunnen leveren aan de strategie!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Patrick Petersen: Met AI-boek genomineerd voor AI Award

01-12-2025 | 10:52:00
We ondervragen de genomineerde MarketingReport-columnist Patrick Petersen die met zijn AI-creativiteit voor professionals kans maakt op een prijs.

Winactie: Generatieve AI voor professionals door Patrick Petersen

11-11-2025 | 13:18:01
Dit boek biedt een praktisch en actueel overzicht van alles wat je nodig hebt om AI in te zetten voor slimme contentcreatie

Patrick Petersen: GenAI is tovenarij met alcoholpromillage

04-11-2025 | 09:42:37
Terwijl half creatief Nederland nog in de ontkenningsfase zit (“AI? Dat doet toch niks écht origineels?”), dacht ik: laat ik eens helpen. Of stoken.

Patrick Petersen: De GenAI-gelofte

21-10-2025 | 11:09:47
We leven in het tijdperk van de GenAI-gelofte: alles sneller, slimmer, creatiever. Ik mocht er recentelijk een boek over schrijven voor professionals.

Patrick Petersen: Na de AI-bubble schijnt de zon

15-10-2025 | 08:30:00
Claims richting Midjourney en OpenAI, recente grote copyrightclaims richting Apple, maar toch vooral de groeiende angst in Silicon Valley dat de AI-bubble barst.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.