Onderzoek TAMBR: Dat is het lekkere van Albert Heijn, bekendste jingle van Nederland

Albert Heijn scoort het hoogst op herkenbaarheid en onderscheidenheid met haar soundlogo. Het pas gelanceerde En dat voor die prijs, van Jumbo, volgt op de voet. Dit blijkt uit onderzoek naar de prestaties van soundlogo's, uitgevoerd door sonic branding agency TAMBR, in samenwerking met Talpa Media en neuromarketing-bureau Unravel Research

De soundlogo top-30 toont aan hoe geluid een directe associatie met een merk oproept, de merkbeleving versterkt en positieve gevoelens opwekt. Met gecombineerde onderzoeksmethoden is de impact van soundlogo's binnen verschillende sectoren geanalyseerd.

Allard Ruyl, CEO Talpa Media: "Geluid is een krachtig middel in merkcommunicatie. Hoe klinkt jouw merk? Steeds meer adverteerders denken hier bewust over na en erkennen het belang van sonic branding. Dit onderzoek onderstreept de impact van een goed soundlogo dat consistent wordt doorgevoerd over alle kanalen."

Het soundlogo van Albert Heijn wordt het sterkst aan het merk gelinkt. Albert Heijn scoort zowel op bekendheid (fame) als onderscheidend vermogen (uniqueness) bijzonder hoog, respectievelijk 95 en 86 procent. Bovendien heeft het soundlogo een sterke emotionele impact, waarbij het hoog scoort op associaties zoals catchy, eigentijds en pakkend. 

Johan van der Zanden, Directeur Marketing & Communicatie van Albert Heijn: "Onze jingle is voor veel Nederlanders onmiskenbaar verbonden met ons merk. Hiermee wordt aangetoond hoe belangrijk herkenbaarheid is om de kracht en effectiviteit van je campagnes te versterken en klanten te raken."

Naast Albert Heijn zijn de soundlogo's van Douwe Egberts, Jumbo en Kruidvat het bekendst. Ze worden het sterkst aan het merk gelinkt. Langlopende soundlogo's zoals Hornbach, Douwe Egberts en Unox worden het meest als intens ervaren. Deze merkgeluiden zijn ook zeer goed in staat om een breed scala aan emoties aan zich te binden. De in 2023 vernieuwde soundlogo's van Odido, Jumbo en Lidl presteren al bijna net zo goed als hun voorgangers, blijkt uit het onderzoek. 

Campina scoort zowel hoog met hun soundlogo, als met het gezongen Goodmorning uit hun campagnes. Dat betekent dat merken de ruimte hebben voor meerdere muzikale herkenningspunten.

De soundlogo top-30 is een initiatief van sonic branding agency TAMBR. Willemijn van Hussen, Commercieel Directeur bij TAMBR: "Soundlogo's zijn belangrijk voor het laden van merken. Herkenbaarheid en emotionele impact gaan hand in hand. Voor een optimaal soundlogo is het belangrijk deze twee aspecten samen te laten werken. Strategisch gebruik van soundlogo's biedt groeikansen. Merken die wel al goed scoren op emotionele impact, dienen hun geluid vaker in te zetten om hun bekendheid te vergroten. Daarnaast is het belangrijk om het soundlogo over alle mediumtypen heen te laden voor het meest optimale effect."

www.ah.nl

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

[Case] Giesbers Retail: DA - De vriendelijke specialist

04-06-2025 | 15:54:00
DA wil zich nadrukkelijk onderscheiden als de vriendelijke specialist. Giesbergsretail en Hippo Creative Studios hebben dit vertaald naar een tv-commercial

Heinz-jingle scoort hoogste herkenning in onderzoek TAMBR

22-05-2025 | 09:40:16
De klassieke jingle van Heinz Sandwich Spread blijkt ook na vijftien jaar afwezigheid nog stevig in het geheugen van consumenten te zitten.

Willemijn van Hussen (TAMBR): Audio is je merkstem

10-04-2025 | 11:00:00
Willemijn van Hussen is te gast bij Marketing Report TV. Zij vertelt over de herkenbaarheid van soundlogo’s, stemmen en sonic branding

Live happy van TUI bekendste soundlogo van touroperators

12-02-2025 | 09:23:00
Het soundlogo van TUI is in korte tijd uitgegroeid tot de bekendste jingle in de reisbranche. Live Happy werd in 2022 gelanceerd, maar is inmiddels bekend bij driekwart van de consumenten.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkel kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.