
Onderzoek TAMBR: Dat is het lekkere van Albert Heijn, bekendste jingle van Nederland
Albert Heijn scoort het hoogst op herkenbaarheid en onderscheidenheid met haar soundlogo. Het pas gelanceerde En dat voor die prijs, van Jumbo, volgt op de voet. Dit blijkt uit onderzoek naar de prestaties van soundlogo's, uitgevoerd door sonic branding agency TAMBR, in samenwerking met Talpa Media en neuromarketing-bureau Unravel Research.
De soundlogo top-30 toont aan hoe geluid een directe associatie met een merk oproept, de merkbeleving versterkt en positieve gevoelens opwekt. Met gecombineerde onderzoeksmethoden is de impact van soundlogo's binnen verschillende sectoren geanalyseerd.
Allard Ruyl, CEO Talpa Media: "Geluid is een krachtig middel in merkcommunicatie. Hoe klinkt jouw merk? Steeds meer adverteerders denken hier bewust over na en erkennen het belang van sonic branding. Dit onderzoek onderstreept de impact van een goed soundlogo dat consistent wordt doorgevoerd over alle kanalen."
Het soundlogo van Albert Heijn wordt het sterkst aan het merk gelinkt. Albert Heijn scoort zowel op bekendheid (fame) als onderscheidend vermogen (uniqueness) bijzonder hoog, respectievelijk 95 en 86 procent. Bovendien heeft het soundlogo een sterke emotionele impact, waarbij het hoog scoort op associaties zoals catchy, eigentijds en pakkend.
Johan van der Zanden, Directeur Marketing & Communicatie van Albert Heijn: "Onze jingle is voor veel Nederlanders onmiskenbaar verbonden met ons merk. Hiermee wordt aangetoond hoe belangrijk herkenbaarheid is om de kracht en effectiviteit van je campagnes te versterken en klanten te raken."
Naast Albert Heijn zijn de soundlogo's van Douwe Egberts, Jumbo en Kruidvat het bekendst. Ze worden het sterkst aan het merk gelinkt. Langlopende soundlogo's zoals Hornbach, Douwe Egberts en Unox worden het meest als intens ervaren. Deze merkgeluiden zijn ook zeer goed in staat om een breed scala aan emoties aan zich te binden. De in 2023 vernieuwde soundlogo's van Odido, Jumbo en Lidl presteren al bijna net zo goed als hun voorgangers, blijkt uit het onderzoek.
Campina scoort zowel hoog met hun soundlogo, als met het gezongen Goodmorning uit hun campagnes. Dat betekent dat merken de ruimte hebben voor meerdere muzikale herkenningspunten.
De soundlogo top-30 is een initiatief van sonic branding agency TAMBR. Willemijn van Hussen, Commercieel Directeur bij TAMBR: "Soundlogo's zijn belangrijk voor het laden van merken. Herkenbaarheid en emotionele impact gaan hand in hand. Voor een optimaal soundlogo is het belangrijk deze twee aspecten samen te laten werken. Strategisch gebruik van soundlogo's biedt groeikansen. Merken die wel al goed scoren op emotionele impact, dienen hun geluid vaker in te zetten om hun bekendheid te vergroten. Daarnaast is het belangrijk om het soundlogo over alle mediumtypen heen te laden voor het meest optimale effect."
Willemijn van Hussen (TAMBR): Audio is je merkstem
Live happy van TUI bekendste soundlogo van touroperators
De onbenutte kracht van soundlogo's
Herlancering en landelijke campagne Lazy Vegan
TAMBR maakt adaptief AI soundlogo voor de M100 2025-lijsten
Gepubliceerd door: Laura Heerlien