NMO Luistercijfers juni 2025: Qmusic marktleider

Marketing Report heeft de juni 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen.

NPO Radio 2

NPO Radio 2 bleef in feite stabiel en heeft opnieuw het 13+-marktleiderschap verloren van Qmusic. NPO Radio 2 blijft ook de tweede zender in de doelgroep 25-67 en de derde zender in de groep 20-49. Concert at Sea droeg in die zin niet per se bij aan een hoger maandgemiddelde.

Doelgroep 13+: 11,8 procent (11,9 procent in mei 2025 en 12,9 procent in juni 2024).
Doelgroep 20-49: 10,4 procent (10,0 procent in mei 2025 en 12,1 procent in juni 2024).
Doelgroep 25-67: 13,9 procent (13,9 procent in mei 2025 en 14,9 procent in juni 2024).

Qmusic

Qmusic (DPG Media) blijft marktleider op alle doelgroepen. Het marktaandeel is licht gestegen in alle doelgroepen.  In juni zond Qmusic De Foute1500 uit die mogelijk hier aan heeft bijgedragen.

Doelgroep 13+: 12,5 procent (12,4 procent in mei 2025 en 12,6 procent in juni 2024]).
Doelgroep 20-49: 21,6 procent (21,4 procent in mei 2025 en 22,9 procent in juni 2024).
Doelgroep 25-67: 15,9 procent (15,8 procent in mei 2025 en 15,8 procent in juni 2024).

Radio 10 en Radio 538

Radio 538 (Talpa Network) steeg weliswaar bij de groep 13+, maar het is duidelijk de oudere luisteraar die het radiostation meer opzoekt. In juni organiseerde Radio 538 een Volendamse Vrijdag, 

Doelgroep 13+: 9,4 procent (8,9 procent in mei 2025 en 8,2 procent in juni 2024).
Doelgroep 20-49: 14,0 procent (14,2 procent in mei 2025, was 12,0 procent in juni 2024).
Doelgroep 25-67: 12,2 procent (11,2 procent in mei 2025, was 7,7 procent in juni 2025)

Radio 10 (Talpa Network) blijft ook in juni stijgen en komt weer in de buurt van de cijfers van een jaar geleden. Er waren in juni geen specifieke acties of evenementen op Radio 10.

Doelgroep 13+: 7,6 procent (6,9 procent in mei 2025, was 7,8 procent in juni 2024).
Doelgroep 20-49: 8,0 procent (7,6 procent in mei 2025, was 9,6 procent in juni 2024).
Doelgroep 25-67: 8,3 procent (7,8 procent in mei 2025,was  8,2 procent in juni 2024).

Sky Radio

Sky Radio (Talpa Network) stabiliseert nog steeds. Ten opzichte van een jaar geleden is de daling opnieuw merkbaar.

Doelgroep 13+: 6,8 procent (6,7 procent in april 2025; 8,1 procent in juni 2024).
Doelgroep 20-49: 6,6 procent (6,0 procent in april 2025; 7,3 procent in juni 2024).
Doelgroep 25-67: 6,8 procent (6,6 procent in april 2025; 7,7 procent in juni 2024)

Joe, Radio Veronica, 100% NL en NPO 3FM

Radio Veronica (Mediahuis Radio) heeft zich gestabiliseerd, na een aanvankelijke daling in mei 2025. Daarmee doet de radiozender het wel beduidend beter dan in 2024. Bij 100% NL is opnieuw een daling waarneembaar ten opzichte van mei bij alle doelgroepen.  

Joe (van DPG Media) stijgt met name weer in de 20-49 doelgroep en weet in e andere doelgroepen weer licht te stijgen. In juni was er elke vrijdadg een gethematiseerde Top 100 te horen. 

NPO 3FM blijft een zorgenkindje. Met heel lichte stijgingen kan dit niet meer dan een stabiele situatie worden genoemd, zeker met zo een beperkt luisterpubliek. 

NPO Radio 1 blijft stabiel en moet het opnieuw vooral hebben van 60+-ers. De publieke sport- en nieuwsradiozender is in 13+ wel relevant, maar inzoemend op de cijfers zijn het vooral de oudere luisteraars die luisteren. In juni was er veel aandacht voor de kabinetsval.

Radio Veronica 13+: 3,7 procent (3,7 procent in mei 2025; 2,4 procent in juni 2024).
Radio Veronica 20-49: 3,4 procent (3,5 procent in mei 2025; 2,8 procent in juni 2024).
Radio Veronica 25-67: 4,6 procent (4,5 procent in mei 2025; 3,2 procent in juni 2024).

100% NL13+: 3,1 procent (3,5 procent in mei 2025; 3,7 procent in juni 2024).
100% NL 20-49: 2,7 procent (3,2 procent in mei 2025; 2,9 procent in juni 2024).
100% NL 25-67: 3,1 procent (3,7 procent in mei 2025. 4,0 procent in juni 2024).

JOE 13+: 5,6 procent  (5,4 procent in mei 2025; 5,2 procent in juni 2024).
JOE 20-49: 7,5 procent (6,5 procent in mei 2025; 6,4 procent in juni 2024).
JOE 25-67: 6,1 procent (6,1 procent in mei 2025; 6,1 procent in juni 2024).

NPO 3FM 13+: 2,0 procent (1,8 procent in mei 2025, 2,3 procent in juni 2024).
NPO 3FM 20-49: 3,3 procent  (3,0 procent in mei 2025, 3,9 procent in juni 2024). 
NPO 3FM 25-67: 2,4 procent (2,3 procent in mei 2025, 3,2 procent in juni 2024).  

NPO Radio 1 13+: 8,3 procent (8,3 procent in mei 2025, 8,3 procent in juni 2024).
NPO Radio 1 20-49: 2,4 procent  (2,6 procent in mei 2025, 2,5 procent in juni 2024). 
NPO Radio 1  25-67: 5,4 procent (5,2 procent in mei 2025, 6,0 procent in juni 2024).  

Kink en BNR Nieuwsradio

Kink en BNR Nieuwsradio blijven als doelgroepzenders stabiel.

BNR Nieuwsradio 13+: 0,8 procent (0,8 procent in mei 2025, 0,6 procent in mei 2024).
BNR Nieuwsradio 20-49: 0,8 procent  (0,8 procent in mei 2025, 0,5 procent in juni 2024). 
BNR  Nieuwsradio 25-67: 0,7 procent (0,7 procent in mei 2025, 0,7 procent in juni 2024).  

Kink 13+: 0,7 procent (0,8 procent in mei 2025, 0,5 procent in juni 2024).
Kink 20-49: 1,1 procent  (1,0 procent in mei 2025, 0,7 procent in juni 2024). 
Kink 25-67: 1,1 procent (1,2 procent in mei 2025, 0,8 procent in juni 2024).  

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:55
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio

05-09-2025 | 09:58:00
Deze prijzen belonen de beste audiocommercials, de meest impactvolle non-spot audioreclames en de audio-ambassadeur van het jaar.

NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67

03-09-2025 | 23:59:00
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

MediaMarkt brengt "Ik ben toch niet gek!" terug

03-10-2025 | 10:21:00
De slogan, die vanaf oktober weer te zien is in alle campagnes, krijgt een eigentijdse invulling die aansluit bij de huidige tijdsgeest.

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

[Vacatures] PINK zoekt een Senior Social Advertising Consultant

03-10-2025 | 09:12:00
PINK is per direct op zoek naar Senior Social Advertising Consultant - Groningen  •  32-40 uur
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.