NMO Luistercijfers juni 2025: Qmusic marktleider

Marketing Report heeft de juni 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen.

NPO Radio 2

NPO Radio 2 bleef in feite stabiel en heeft opnieuw het 13+-marktleiderschap verloren van Qmusic. NPO Radio 2 blijft ook de tweede zender in de doelgroep 25-67 en de derde zender in de groep 20-49. Concert at Sea droeg in die zin niet per se bij aan een hoger maandgemiddelde.

Doelgroep 13+: 11,8 procent (11,9 procent in mei 2025 en 12,9 procent in juni 2024).
Doelgroep 20-49: 10,4 procent (10,0 procent in mei 2025 en 12,1 procent in juni 2024).
Doelgroep 25-67: 13,9 procent (13,9 procent in mei 2025 en 14,9 procent in juni 2024).

Qmusic

Qmusic (DPG Media) blijft marktleider op alle doelgroepen. Het marktaandeel is licht gestegen in alle doelgroepen.  In juni zond Qmusic De Foute1500 uit die mogelijk hier aan heeft bijgedragen.

Doelgroep 13+: 12,5 procent (12,4 procent in mei 2025 en 12,6 procent in juni 2024]).
Doelgroep 20-49: 21,6 procent (21,4 procent in mei 2025 en 22,9 procent in juni 2024).
Doelgroep 25-67: 15,9 procent (15,8 procent in mei 2025 en 15,8 procent in juni 2024).

Radio 10 en Radio 538

Radio 538 (Talpa Network) steeg weliswaar bij de groep 13+, maar het is duidelijk de oudere luisteraar die het radiostation meer opzoekt. In juni organiseerde Radio 538 een Volendamse Vrijdag, 

Doelgroep 13+: 9,4 procent (8,9 procent in mei 2025 en 8,2 procent in juni 2024).
Doelgroep 20-49: 14,0 procent (14,2 procent in mei 2025, was 12,0 procent in juni 2024).
Doelgroep 25-67: 12,2 procent (11,2 procent in mei 2025, was 7,7 procent in juni 2025)

Radio 10 (Talpa Network) blijft ook in juni stijgen en komt weer in de buurt van de cijfers van een jaar geleden. Er waren in juni geen specifieke acties of evenementen op Radio 10.

Doelgroep 13+: 7,6 procent (6,9 procent in mei 2025, was 7,8 procent in juni 2024).
Doelgroep 20-49: 8,0 procent (7,6 procent in mei 2025, was 9,6 procent in juni 2024).
Doelgroep 25-67: 8,3 procent (7,8 procent in mei 2025,was  8,2 procent in juni 2024).

Sky Radio

Sky Radio (Talpa Network) stabiliseert nog steeds. Ten opzichte van een jaar geleden is de daling opnieuw merkbaar.

Doelgroep 13+: 6,8 procent (6,7 procent in april 2025; 8,1 procent in juni 2024).
Doelgroep 20-49: 6,6 procent (6,0 procent in april 2025; 7,3 procent in juni 2024).
Doelgroep 25-67: 6,8 procent (6,6 procent in april 2025; 7,7 procent in juni 2024)

Joe, Radio Veronica, 100% NL en NPO 3FM

Radio Veronica (Mediahuis Radio) heeft zich gestabiliseerd, na een aanvankelijke daling in mei 2025. Daarmee doet de radiozender het wel beduidend beter dan in 2024. Bij 100% NL is opnieuw een daling waarneembaar ten opzichte van mei bij alle doelgroepen.  

Joe (van DPG Media) stijgt met name weer in de 20-49 doelgroep en weet in e andere doelgroepen weer licht te stijgen. In juni was er elke vrijdadg een gethematiseerde Top 100 te horen. 

NPO 3FM blijft een zorgenkindje. Met heel lichte stijgingen kan dit niet meer dan een stabiele situatie worden genoemd, zeker met zo een beperkt luisterpubliek. 

NPO Radio 1 blijft stabiel en moet het opnieuw vooral hebben van 60+-ers. De publieke sport- en nieuwsradiozender is in 13+ wel relevant, maar inzoemend op de cijfers zijn het vooral de oudere luisteraars die luisteren. In juni was er veel aandacht voor de kabinetsval.

Radio Veronica 13+: 3,7 procent (3,7 procent in mei 2025; 2,4 procent in juni 2024).
Radio Veronica 20-49: 3,4 procent (3,5 procent in mei 2025; 2,8 procent in juni 2024).
Radio Veronica 25-67: 4,6 procent (4,5 procent in mei 2025; 3,2 procent in juni 2024).

100% NL13+: 3,1 procent (3,5 procent in mei 2025; 3,7 procent in juni 2024).
100% NL 20-49: 2,7 procent (3,2 procent in mei 2025; 2,9 procent in juni 2024).
100% NL 25-67: 3,1 procent (3,7 procent in mei 2025. 4,0 procent in juni 2024).

JOE 13+: 5,6 procent  (5,4 procent in mei 2025; 5,2 procent in juni 2024).
JOE 20-49: 7,5 procent (6,5 procent in mei 2025; 6,4 procent in juni 2024).
JOE 25-67: 6,1 procent (6,1 procent in mei 2025; 6,1 procent in juni 2024).

NPO 3FM 13+: 2,0 procent (1,8 procent in mei 2025, 2,3 procent in juni 2024).
NPO 3FM 20-49: 3,3 procent  (3,0 procent in mei 2025, 3,9 procent in juni 2024). 
NPO 3FM 25-67: 2,4 procent (2,3 procent in mei 2025, 3,2 procent in juni 2024).  

NPO Radio 1 13+: 8,3 procent (8,3 procent in mei 2025, 8,3 procent in juni 2024).
NPO Radio 1 20-49: 2,4 procent  (2,6 procent in mei 2025, 2,5 procent in juni 2024). 
NPO Radio 1  25-67: 5,4 procent (5,2 procent in mei 2025, 6,0 procent in juni 2024).  

Kink en BNR Nieuwsradio

Kink en BNR Nieuwsradio blijven als doelgroepzenders stabiel.

BNR Nieuwsradio 13+: 0,8 procent (0,8 procent in mei 2025, 0,6 procent in mei 2024).
BNR Nieuwsradio 20-49: 0,8 procent  (0,8 procent in mei 2025, 0,5 procent in juni 2024). 
BNR  Nieuwsradio 25-67: 0,7 procent (0,7 procent in mei 2025, 0,7 procent in juni 2024).  

Kink 13+: 0,7 procent (0,8 procent in mei 2025, 0,5 procent in juni 2024).
Kink 20-49: 1,1 procent  (1,0 procent in mei 2025, 0,7 procent in juni 2024). 
Kink 25-67: 1,1 procent (1,2 procent in mei 2025, 0,8 procent in juni 2024).  

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Audioreclame groeit met 8,7 procent in derde kwartaal 2025

11-11-2025 | 11:16:00
In het derde kwartaal van 2025 investeerden merken samen 55,3 miljoen euro in audioreclame, een groei van 8,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?

29-10-2025 | 13:04:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Liedewij Hentenaar. Ze vertelt over het meten van audiobereik, de groeiende inzet van merkgeluid en de kracht van creatie

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

Volkswagen en TeamNL lanceren Hey, is dat niet?!

13-11-2025 | 10:42:00
Na een pauze van acht jaar is de samenwerking tussen Volkswagen en TeamNL opnieuw opgestart.

[Vacatures] INDIE zoekt een Account Manager / Account Director

13-11-2025 | 10:25:00
INDIE Amsterdam is per direct op zoek naar Account Manager / Account Director

Natwerk wint pitch Slachtofferhulp en start merkcampagne

13-11-2025 | 09:58:00
Natwerk is in september 2025 na een pitch verkozen als creatief bureau van Slachtofferhulp Nederland. Natwerk is direct aan de slag gegaan met de merkpositionering en een campagne voor Slachtofferhulp Nederland
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.