NMO Kids Monitor 2023: 95 procent van de kinderen gebruikt tv

95 procent van de kinderen van 6 tot 12 jaar gebruikt vaak een televisietoestel; 55 procent vaak en 40 procent af en toe. Dit blijkt uit de resultaten van de NMO Kids Monitor 2023 die beschikbaar is gekomen. Dit multi-cliënt onderzoek is in maart en april 2023 uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos onder ruim duizend kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar. Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is verantwoordelijk voor de technische begeleiding van deze vierde editie.

Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het mediagebruik van kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar. Voor deze doelgroep is het mediagedrag in kaart gebracht: leesgedrag van relevante titels voor kinderen, informatie over het gebruik van diverse devices, het kijken naar televisie en videodiensten, het lezen van boeken, bioscoopbezoek en overige activiteiten.

Devices

De rapportage van de NMO Kids Monitor bevat een groot aantal onderwerpen. Een van de onderwerpen betreft het gebruik van devices. Naast gebruik van het tv-toestel blijken 83 procent van de kinderen een smartphone te gebruiken en 81 procent een tablet.  

Kijken

Bij het Nationaal Media Onderzoek draait alles om kijken, lezen en luisteren, op alle platformen en devices. Aan respondenten is gevraagd welke media-activiteiten zij doen op hun smartphone. Als die activiteiten worden gegroepeerd naar kijken, lezen en luisteren, dan komt kijken op de eerste plaats: negen op de tien kinderen met een smartphone kijken naar tv-programma’s, films, series en andere videocontent op hun smartphone. 69 procent van de smartphone-bezitters luistert naar radiozenders of (streaming) muziek via hun smartphone. Lezen van tijdschriften en magazines, nieuwsberichten of andere content op de mobiele telefoon wordt door 44 procent van de kinderen met een smartphone of mobiele telefoon gedaan.

De resultaten zijn beschikbaar voor de afnemers van het onderzoek. Het is mogelijk om de volledige rapportage in de vorm van een PowerPoint te bestellen bij NMO.

De Kids Monitor is een multi-client onderzoek uitgevoerd 2013, 2017, 2020 en 2023. De editie van 2023 is uitgevoerd door Ipsos, daarvoor was de uitvoering in handen van GfK.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

Lees ook:

Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven

11-04-2025 | 08:51:00
Marketing Report heeft de naart 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat

NMO publiceert Mediatrends 2024

11-03-2025 | 16:16:00
Dit rapport biedt inzicht in het bezit en gebruik van media-apparaten en vormt de basis voor doelgroepbepaling in de NMO-bereiksonderzoeken voor kijken, luisteren en online gebruik.

NMO Luisteronderzoek februari 2025: Qmusic en Joe doen het goed

07-03-2025 | 00:40:00
Marketing Report heeft de februari 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic en Joe het zeer goed doen, terwijl Radio 538 en Radio 10 van Talpa Network vergeleken met januari 2025 matig scoren

NMO NPMM 2024 III: Digitale editie stuwt bereik dagbladen

06-03-2025 | 17:41:00
Op een gemiddelde dag leest ruim een miljoen dertienplussers één of meer digitale edities van de krant. Dat blijkt uit bereikscijfers van NMO NPMM 2024 III

Kompas Publishing sluit zich aan bij VINEX

06-03-2025 | 09:37:00
Kompas Publishing is per 1 maart toegetreden tot VINEX waardoor de merken van dit mediabedrijf zullen worden opgenomen in het bereiksonderzoek van NMO.
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.