Nieuwsuitgevers en hoofdredacties roepen in advertentie op tot schrappen btw-verhoging

Nieuwsuitgevers en hoofdredacteuren van meer dan dertig nieuwsmedia hebben in een paginagrote advertentie de Tweede Kamer opgeroepen tot het schrappen van de voorgenomen btw-verhoging van 9 naar 21 procent. Deze maatregel is opgenomen in het akkoord dat PVV, VVD, NSC en BBB hebben afgesloten voor de vorming van een komende eregering.

De boodschap is in alle dagbladen en op websites van nieuwsmedia te zien. De oproep aan het nog te vormen kabinet is een boodschap van de uitgevers en hoofdredacties van meer dan dertig nieuwsmedia van onder meer DPG Media en Mediahuis (waaronder Mediahuis Nederland, Mediahuis NRC, Mediahuis Limburg en Mediahuis Noord) zoals De Telegraaf, AD, de Volkskrant, NRC, regionale dagbladen en online nieuwsmedia zoals De Correspondent en Follow the Money.

Pijnlijke keuzes?

Dilan Yeşilgöz-Zegerius, partijleider van de VVD gaf eerder in een toelichting op de verhoging aan dat er soms pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden in het financieel beleid van de aankomende regering.

Toegankelijkheid van journalistiek onder druk

In de oproep van de uitgevers benadrukken de ondertekenaars hun zorgen over de toegankelijkheid van journalistiek: De mededeling is volgens de uitgevers dat deze ingreep gaat grote gevolgen hebben voor lezers. Mensen met een kleine beurs worden afgesneden van verdiepende journalistiek, met een groeiende nieuwskloof tot gevolg.

Vooral kleinere en regionale titels geraakt

Ook wijzen de ondertekenaars op de gevolgen voor nieuwsorganisaties: De onvermijdelijke daling in abonnementen heeft ingrijpende financiële gevolgen voor redacties. Zeker kleinere titels en regionale dagbladen zullen geraakt worden. Daarmee komt de pluriforme journalistiek in Nederland in zijn geheel onder druk te staan.

Standpunt NDP Nieuwsmedia

Herman Wolswinkel, directeur van NDP Nieuwsmedia: “Nieuwsuitgevers en hoofdredacties geven in de gezamenlijke advertentie een glashelder signaal af over hun zorg dat journalistiek minder toegankelijk wordt. We zijn de effecten aan het doorrekenen, maar op basis van eerder onderzoek weten we dat de nu voorgestelde zeer forse btw-verhoging bijzonder schadelijke gevolgen zal hebben voor het journalistieke landschap.”

Nederland Europees belastingkoploper

Met een btw-verhoging van 9 naar 21 procent voor dagbladen komt Nederland in een uitzonderlijke positie binnen de Europese Unie. Met een btw-tarief van 21 procent zou Nederland journalistiek het zwaarst belasten van alle lidstaten in de EU. Landen als België en Denemarken passen op journalistiek juist een btw-nultarief toe.

www.npdnieuwsmedia.nl

www.dpgmedia.nl

www.mediahuis.com

www.mediahuis.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Madelon Fortuin: Laagste churn ooit in 2025 mede dankzij New York Times

09-12-2025 | 15:01:00
Madelon Fortuin is commercieel directeur bij Mediahuis NRC. We blikken met haar terug op het afgelopen jaar en het komende jaar

VRM: Vlaamse mediasector op kantelpunt: big tech zetten sector onder druk

09-12-2025 | 11:50:11
De Vlaamse mediasector staat op een kantelpunt. De Big Tech zet de mediasector onder financiele druk en bedreigen de lokale diversiteit. Dit stelt de Vlaamse regulator voor de Media (VRM) naar aanleiding van het verschijnen van het rapport Mediaconcentraties in Vlaanderen 2025

[Vacatures] DPG Media zoekt een Videograaf / Vertical Video Editor

08-12-2025 | 08:39:00
DPG Media is per direct op zoek naar Videograaf / Vertical Video Editor - Amsterdam

DPG Media wijzigt (directie)structuur in Nederland en België

01-12-2025 | 17:47:00
DPG Media wijzigt zijn structuur en daarmee ook de directiestructuur met onmiddelijke ingang. Daarmee gaat de transformatie van RTL Nederland volgens DPG Media officieel van start. Er zijn voortaan drie businessunits en drie saleshuizen.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur | Margriet, Libelle & Flair

01-12-2025 | 10:15:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur | Margriet, Libelle & Flair (7 maanden) - Amsterdam


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.