[Markteffect] Aantal podcastluisteraars gestegen, ontdek de vijf typen luisteraars

Uit de elfde meting van de Markteffect Podcast Monitor blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder (51%) regelmatig naar podcasts luistert. Dit komt neer op meer dan 7 miljoen mensen. Hiermee is de populariteit van de podcast wederom gestegen. Bij jongeren tussen 18 en 35 jaar én ouders met tieners (12-18 jaar) is dat zelfs 71 procent. Maar wie zijn die podcastluisteraars eigenlijk? Marktonderzoeksbureau Markteffect dook in de wereld van de podcastluisteraar en onderzocht onder andere wat hun wensen en behoeftes zijn, welke soorten podcasts hun voorkeur hebben en of ze bereid zijn ervoor te betalen. Nieuwsgierig naar de vijf verschillende luistertypes en welk type u bent? Download het whitepaper of bekijk de rapportage hieronder.

In het kort:

  • Meer dan de helft van de Nederlanders (51%) luistert wel eens naar een podcast. Dit is een lichte stijging met de vorige meting van december 2023 (48%).
  • Nederlanders zijn zeker nog niet podcast-moe: 60 procent staat open voor het ontdekken van nieuwe podcasts en 48 procent geeft aan te weinig tijd te hebben om meer podcasts te beluisteren.
  • In de 11e meting van de Podcast Monitor worden vijf typen podcastluisteraars uitgelicht. Wanneer luisteren ze, wat zijn hun behoeften, en hoe belangrijk vinden ze inhoud ten opzichte van amusement? Download de one-pager hieronder voor alle inzichten.

Aantal luisteraars gestegen

Markteffect meet de populariteit van de podcast al sinds mei 2019. Destijds luisterde ongeveer 25 procent wel eens naar een podcast. Uit de 11e meting blijkt dat iets meer dan de helft van de Nederlanders (51%) wel eens luistert naar een podcast. Bij jongeren tussen 18 en 35 jaar én ouders met tieners (12-18 jaar) is dat zelfs 71 procent. Onder Nederlandse jongeren (12-18 jaar) luistert 60% wel eens naar een podcast; dit is iets lager dan de 66% van november vorig jaar. Verder wordt het kijken naar podcast ook steeds populairder (38%). Bovendien zijn Nederlanders zeker nog niet podcast-moe: 60 procent van de Nederlanders staat open voor het ontdekken van nieuwe podcasts.

Type podcastluisteraars

Net als bij de vorige tien metingen voegt Markteffect iets unieks toe aan het onderzoek. Voor de elfde meting heeft Markteffect het type podcastluisteraars onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat er vijf verschillende typen podcastluisteraars zijn. De luisteraars zijn onder andere geclusterd op basis van hun luistergedrag, favoriete genres, de momenten waarop ze podcasts beluisteren, in hoeverre podcasts deel uitmaken van hun dagelijkse routine, en hun bereidheid om te betalen. Benieuwd naar welke vijf typen luisteraars er zijn? En welk type podcastluisteraar u bent?

Download hier de Podcastluisteraars Persona one-pager.

Luistergedrag en -momenten

Iets meer dan de helft van de luisteraars (51%) zet een podcast aan tijdens hun dagelijkse routine, zoals koken, schoonmaken of reizen naar school of werk. Daarnaast geeft 53 procent aan dat ze het fijn vinden niet altijd aandachtig te hoeven luisteren, waardoor ze de podcast vaak op de achtergrond afspelen. Verder luistert 38 procent van de luisteraars voornamelijk naar podcasts voor vermaak, in plaats van om iets nieuws te leren.

Onderzoeksverantwoording

Het representatieve onderzoek werd in september 2024 uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect onder 2.025 Nederlanders, waarvan 1.001 podcastluisteraars. Dit is de elfde editie van de Podcast Monitor en biedt inzicht in de vijf verschillende typen podcastluisteraars, hun luistergedrag, de populariteit van podcasts en het gebruik van podcasts in Nederland.

www.markteffect.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Markteffect wint voor de twaalfde keer FD Gazellen Award

16-10-2025 | 11:24:56
De prijs onderstreept de voortdurende ontwikkeling van Markteffect als toonaangevende speler in de onderzoeks- en insightsbranche.

Onderzoek Markteffect: Bereidheid tot kleiner en verder wonen

14-10-2025 | 09:04:00
Marktonderzoeksbureau Markteffect onderzocht hoe ver mensen willen gaan als zij binnen een jaar dringend een woning moeten vinden.

[Vacatures] Markteffect zoekt een Senior Client Consultant

13-10-2025 | 09:52:00
Markteffect is per direct op zoek naar een Senior Client Consultant - Eindhoven

[Vacatures] Markteffect zoekt een Medior Client Consultant

13-10-2025 | 09:43:00
Markteffect is per direct op zoek naar een Medior Client Consultant - Eindhoven

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Marlies van Voorthuizen: Mentale gezondheid luistert nauw

29-10-2025 | 12:01:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het interview vertelt van Voorthuizen hier meer over

Jurgen Retra: Een klein gebaar zegt meer dan duizend woorden

29-10-2025 | 11:43:00
Op World Mental Health Day lanceerden Zilveren Kruis en de KNVB de campagne Trap het gesprek af. In het onderstaand interview vertelt Natwerk hier meer over

Monks ontwikkelt Veerkracht-campagne voor Pink Ribbon

28-10-2025 | 17:25:00
Kleine gebaren zijn nooit echt klein. Een berichtje, een knuffel, een herinnering of een cadeautje: ze brengen steun, hoop en bouwen veerkracht, in de ander en in onszelf.

DPG Media integreert Brand Metrics-technologie in Ad Manager

28-10-2025 | 17:14:00
Brand Metrics, wereldwijd marktleider in brand lift-meettechnologie, breidt de samenwerking met de advertentietak van DPG Media verder uit.

Onlyhumans laat Vlaanderen blauw kleuren voor Flitsmeister

27-10-2025 | 13:47:00
Om in Vlaanderen meer naamsbekendheid op te bouwen, werkt Flitsmeister samen met reclamebureau Onlyhumans.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.