Luistertijd stabiel, marktaandelen verschuiven

NMO Luisteronderzoek 2025: Qmusic blijft marktleider ondanks daling in alle doelgroepen

Marketing Report heeft de maart 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Radio 538 het goed doet met de weg omhoog, terwijl Radio 10 mogelijk de bodem bereikt heeft. Alhoewel Qmusic marktleider blijft, valt op dat deze luisteraars verliest en Joe ook, hoewel de zender mooie marktaandelen scoort maar geen stijgende lijn kent.

Uit de cijfers blijkt ook dat de luistertijd van radioluisteraars vergeleken met februari 2025 met 5 minuten per dag gemiddeld gedaald is naar 127,25 minuten per dag. In maart 2024 was dit nog 131,1 minuten per dag. 

NPO Radio 2

NPO Radio 2 was in maart 2025 opnieuw marktleider in de doelgroep 13+ en verloor het marktleiderschap 25-67-jarigen aan Qmusic. De radiozender zag het marktaandeel opnieuw dalen in alle doelgroepen ten opzichte van februari 2025. Bij de commercieel relevante doelgroep 20-49 blijft het radiostation het derde station van Nederland. Het effect van het vertrek van jocks als Wouter van der Goes, Frank van 't Hof en Gijs Staverman blijft nog steeds aanhouden. De vraag is wanneer  de bodem bereikt is. 

Doelgroep 13+: 13,0 procent (13,5 procent in februari 2025 en 13,0 procent in maart 2024).
Doelgroep 20-49: 10,6 procent (11,3 procent in februari 2025 en 12,3 procent in maart 2024).
Doelgroep 25-67: 14,6 procent (15,7 procent in februari 2025 en 14,7 procent in maart 2024).

Qmusic

Qmusic (DPG Media) handhaafde weliswaar zijn marketleiderschap in de commercieel relevante doelgroep 20-49, maar verloor op alle doelgroepen wel marktaandeel. Opvallend dat ondanks het verlies, de radiozender het marktleiderschap wist te veroveren van de doelgroep 25-67.

Doelgroep 13+: 11,4 procent (11,6 procent in januari 2025 en 12,2 procent in februari 2024]).
Doelgroep 20-49: 20,3 procent (20,9 procent in februari 2025 en 23,0 procent in maart 2024).
Doelgroep 25-67: 14,8 procent (15,2 procent in februari 2025 en 14,9 procent in maart 2024).

Radio 10 en Radio 538

Radio 538 (Talpa Network) deed het opvallend beter en wist in de commerceel relevante doelgroep 20-49 opvallend goed te scoren.  

Doelgroep 13+: 8,9 procent (8,5 procent in februari 2025 en 9,1 procent in maart 2024).
Doelgroep 20-49: 14,5 procent (12,7 procent in februari 2025, was 13,2 procent in maart 2024).
Doelgroep 25-67: 11,3 procent (11,1 procent in februari 2025, was 11,6 procent in maart 2024)

Radio 10 (Talpa Network) lijkt zijn bodem te hebben bereikt; nog een lichte daling in de commercieel relevante doelgroep naar 7,0 procent, maar in de doelgroep 13+ en 20-67 stijgt de zender weer. Zouden de stationvoice Erik de Zwart, die ook het Top 40 Hitdossier presenteert bij Radio 10 daar per 1 maart 2025, aan hebben bijgedragen? De strijd tussen Radio 10 en JOE wordt vooralsnog gewonnen door Rado 10; JOE dreigde Radio 10 te overvleugelen in februari 2025, maar dat is niet meer het geval.

Doelgroep 13+: 7,0 procent (6,7 procent in februari 2025, was 10,5 procent in februari 2024).
Doelgroep 20-49: 7,5 procent (7,7 procent in februari 2025, was 11,5 procent in februari 2024).
Doelgroep 25-67: 7,1 procent (7,0 procent in februari 2025,was 11,8 procent in maart 2024).

Sky Radio

Sky Radio (Talpa Network) daalt wederom heel licht met zijn marktaandelen vergeleken met februari 2025, en moet vergeleken met een jaar geleden nog steeds dalingen aan populariteit inboeken. 

Doelgroep 13+: 6,8 procent (6,7 procent in februari 2025; 8,9 procent in maart 2024).
Doelgroep 20-49: 6,3 procent (6,5 procent in februari 2025; 7,1 procent in maart 2024).
Doelgroep 25-67: 6,7 procent (6,9 procent in februari 2025; 7,9 procent in maart 2024)

Joe, Radio Veronica, 100% NL en NPO 3FM

Radio Veronica (Mediahuis Radio) weet zich te stabiliseren in februari 2025 en zelfs te stijgen in de commerceel relevante doelgroep 20-49 jaar (al gaat die uit van 20-59 jaar sinds januari 2025). Dit geldt ook enigszins voor 100% NL (Mediahuis Radio), al verliest deze wel licht in de 13+-doelgroep.

Joe (van DPG Media) blijft stijgen, als dit radiostation blijft doorstijgen is de kans groot dat Joe Radio 10 van Talpa Network zal voorbijstreven. In week 8/2025 gebeurde dat al. De ochtendshow van Coen Swijnenberg en Sander Lantinga dragen daar aan bij

NPO 3FM daalde in maart 2025 best fors als het gaat om de commercieel relevante doelgroep. Ook in de doelgroep 13+ gaat het niet goed.  

Radio Veronica 13+: 3,9 procent (4,2 procent in februari 2025; 1,9 procent in maart 2024).
Radio Veronica 20-49: 3,5 procent (4,1 procent in februari 2025; 2,1 procent in maart 2024).
Radio Veronica 25-67: 4,7 procent (4,9 procent in februari 2025; 2,3 procent in maart 2024).

100% NL13+: 3,3 procent (2,9, procent in januari 2025; 3,5 procent in maart 2024).
100% NL 20-49: 4,2 procent (3,2 procent in februari 2025; 2,9 procent in februari 2024).
100% NL 25-67: 3,8 procent (3,2 procent in januari 2024. 3,5 procent in februari 2024).

JOE 13+: 5,8 procent  (7,3 procent in februari 2025; 4.1 procent in maart 2024)
JOE 20-49: 7,0 procent (7,3 procent in februari 2025; 5,1 procent in maart 2024).
JOE 25-67: 6,3 procent (6,5 procent in februari 2025; 5,3 procent in maart 2024).

NPO 3FM 13+: 2,0 procent (2,3 procent in februari 2025, 2,2 procent in maart 2024).
NPO 3FM 20-49: 3,8 procent  (4,5 procent in februari 2025, 3,3 procent in maart 2024). 
NPO 3FM 25-67: 2,7 procent (3,1 procent in februari 2025, 2,9 procent in maart 2024).  

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio

05-09-2025 | 09:58:00
Deze prijzen belonen de beste audiocommercials, de meest impactvolle non-spot audioreclames en de audio-ambassadeur van het jaar.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.

Diggy Dex en nabestaanden brengen herinneringslied uit voor Monuta

17-10-2025 | 11:30:46
Monuta lanceert dit jaar de vierde editie van de campagne November 2 Remember met een bijzonder initiatief: een nieuw lied van Diggy Dex

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Projectmanager

17-10-2025 | 09:20:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Projectmanager - Amsterdam

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.