Jongeren kritisch op AI in marketing

Onderzoek van Norstat wijst uit dat bijna de helft van de jongeren AI in reclames afkeurt, ondanks hun dagelijkse gebruik van sociale media en AI-tools.

Bijna de helft van de Nederlanders (44%) keurt het gebruik van AI in advertenties, websites en folders af. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Norstat. Opvallend is dat ook jongeren, die dagelijks sociale media en AI-tools gebruiken, sceptisch zijn. Slechts 5 procent van de Nederlanders ziet AI als een bedreiging voor hun baan.

Kjell Massen, commercieel directeur bij Norstat: "De resultaten laten zien dat het mes aan twee kanten snijdt. AI is handig, maar nog lang niet altijd gewenst. Dit is essentieel voor marketeers die generatie Z willen bereiken."

TikTok-generatie niet zo AI-enthousiast

Hoewel jongeren AI dagelijks gebruiken, vinden velen AI in marketinguitingen problematisch. Van de 18- tot 29-jarigen keurt 45 procent AI in reclames af, tegenover 34 procent in de groep 30-44 jaar, 40 procent bij 45-59 jaar en 53 procent bij 60-plussers.

Volgens Kjell Massen is dat opvallend: "Deze generatie is digitaal vaardig, actief op sociale media en komt vrijwel dagelijks in aanraking met AI. Daarom zou je verwachten dat ze meer openstaan voor AI-content. Ze maken er waarschijnlijk zelf ook TikToks en afbeeldingen mee."

Herkenningsprobleem voedt wantrouwen

De scepsis onder jongeren is deels te verklaren doordat AI-content vaak moeilijk te herkennen is. Uit eerder onderzoek van Norstat blijkt dat meer dan de helft van de jongeren moeite heeft met het onderscheiden van AI-afbeeldingen of -reclames. Kjell Massen: "Hierdoor weten jongeren niet wanneer ze wel en niet misleid worden door AI-content. Dit kan bijdragen aan wantrouwen over de content die zij zien, met afkeuring als mogelijk gevolg."

Meer AI leidt tot meer weerstand

De verwachting dat AI vaker of volledig wordt ingezet in advertenties vergroot het onbegrip. Waar nu 44 procent AI in reclames afkeurt, stijgt dat naar 52 procent als mensen denken dat AI in de toekomst een grotere rol speelt. Kjell Massen: "Consumenten hechten waarde aan authentieke reclames en echte beelden. AI kan het menselijke gevoel waar reclame op drijft, niet vervangen."

Weinig zorgen over baanverlies

Ondanks de zorgen over authenticiteit maken Nederlanders zich nauwelijks druk om hun baan. In een apart kwartaalonderzoek van Norstat ziet slechts 5 procent AI als bedreiging voor hun werk. Een op de vijf (21%) ervaart AI juist als voordeel, bijvoorbeeld door tijdwinst of automatisering van taken. Kjell Massen: "Mensen zijn kritisch op hoe bedrijven AI toepassen. Maar tegelijkertijd zien ze ook voordelen, zoals efficiëntie."

Transparantie steeds belangrijker

Volgens Kjell Massen benadrukt de EU AI Act het belang van transparantie: gebruikers moeten weten wanneer ze met AI-content te maken hebben. "Ons eerdere onderzoek liet al zien dat AI-content lastig te herkennen is. Als consumenten AI-gebruik soms afkeuren, is informeren extra belangrijk. Technologische ontwikkeling is goed, maar moet hand in hand gaan met regelgeving en educatie. Alleen dan versterkt AI de samenleving."


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Waarom marketing vastloopt en hoe we daar in 2026 uitkomen

18-12-2025 | 13:06:00
Het einde van het jaar is traditioneel het moment van reflectie. Kijk ik terug op 2025 vanuit marketing, dan zie ik geen gebrek aan technologie maar een gebrek aan besluitvorming

Patrick Petersen: Een generatieve kerst (waar niemand om vroeg)

16-12-2025 | 11:31:00
Het begon onschuldig met zomaar een kerstkaart. Tenminste, dat dacht ik. Maar dit jaar kwam hij niet van tante Ria met haar onleesbare handschrift en een vergeelde foto van de hond.

Happy Horizon lanceert AI Optimizer voor AI-vindbaarheid

16-12-2025 | 10:57:19
Een geïntegreerde dienst die organisaties helpt vindbaar en relevant te blijven in de snel veranderende wereld van AI-gedreven zoekresultaten.

DCVF benoemt Sanne Demir tot transitiemanager

15-12-2025 | 19:51:00
Sanne Demir is bij activatiebureau DCVF benoemd tot transitiemanager. Zij is sinds oktober 2019 werkzaam voor DCVF als strateeg en gedragsdeskundige

Monks Nederland slankt af bij introductie AI-visie

12-12-2025 | 12:34:00
Monks Nederland heeft de afgelopen periode een proces doorgemaakt waarbij het zal afslanken. Het bedrijf bevestigt aan Marketing Report dat het intern een andere visie heeft gepresenteerd die inspeelt op met name AI-ontwikkelingen
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.