HEMA voor het derde jaar op rij stijging in winst en omzet

HEMA kijkt terug op een succesvol 2023, voor het derde jaar op rij boekte HEMA een stijgende omzet en winst. De bruto-omzet steeg in het boekjaar 2023* met 7,4 procent naar 2.112 miljoen euro en de winst voor belastingen steeg van 31,6 miljoen euro in 2022 naar 61,2 miljoen in 2023.

Saskia Egas Reparaz, CEO van HEMA: "Klanten herkennen dat HEMA weer echt HEMA is, ook de klanttevredenheidcijfers zijn positief en gestegen. Het behalen van deze resultaten binnen de uitdagende omstandigheden waarin we opereren, zoals lagere consumentenbestedingen en blijvende stijging van de kosten, is ook te danken aan de grote inzet van onze medewerkers en de HEMA-ondernemers."

Winkels 

In de kernlanden van HEMA (Nederland, België en Frankrijk) werden in 2023 negen winkels geopend, waaronder de 100e winkel in België. Vorig jaar werden in Nederland bovendien 19 winkels verbouwd naar een nieuw winkelconcept. Daarnaast investeerde HEMA in 2023 in de verbetering van haar onlinekanaal zodat fysiek en online winkelen elkaar naadloos aanvullen en versterken. 

HEMA investeert de winst van 2023 weer volledig in de ontwikkeling van producten, winkels (fysiek en online) en medewerkers. In 2024 verbouwt HEMA circa 125 winkels naar het nieuwe winkelconcept en verwacht HEMA circa 15 nieuwe winkels te openen waarvan 10 in België en Frankrijk. 

Duurzaam door ontwerp  

Saskia Egas Reparaz: "Een belangrijk onderdeel van de koers van HEMA is het ontwikkelen van producten die mooier, praktischer en beter zijn en langer meegaan. De afgelopen jaren is geïnvesteerd in producten met echt HEMA design en hogere kwaliteit tegen een goede prijs. We ontwerpen vrijwel al onze producten zelf en laten ze speciaal voor HEMA produceren. We noemen dat ‘duurzaam by design’, want startend vanuit je eigen ontwerp kun je goede ideeën ten aanzien van duurzaamheid in de hele levensloop van ontwikkeling tot en met gebruik door de consument verwerken. En daarmee zorgen dat producten duurzaam en betaalbaar zijn.”" 

We werken continu aan het verlagen van onze CO2 uitstoot, zorgen voor fatsoenlijke arbeidsomstandigheden in de productieketen en we laten meer artikelen dichterbij produceren. We hebben recent een inkoopkantoor in Turkije geopend, naast de inkoopkantoren in Azië. Ons doel is om in de komende jaren HEMA te transformeren van ‘een bedrijf dat duurzame dingen doet’ naar ‘een duurzaam bedrijf’."

Made

Vooruitblik  

Saskia Egas Reparaz: "De sinds 2021 ingezette koers werpt haar vruchten af en de resultaten geven ons een sterke basis voor de toekomst.  Maar de omstandigheden in de retailsector blijven onverminderd uitdagend, met stijgende kosten van inkoop en arbeid, technologische vernieuwingen en de geopolitieke situatie. We blijven dus scherp op kosten en blijven investeren in onze mensen, producten en winkels en verdere groei en verduurzaming van ons bedrijf. De waardering van onze mensen, partners en klanten geven ons het vertrouwen om onze positie in de markt op weg naar ons 100-jarig bestaan in 2026 verder te verstevigen."

*Boekjaar van februari 2023 t/m januari 2024

www.hema.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Familie van Eerd neemt HEMA volledig over van Parcom

02-12-2025 | 10:29:00
De familie van Eerd, eigenaar van Jumbo, neemt de resterende 50 procent van de aandelen HEMA over van Parcom.

Influencer & Content Marketing Awards 2025 | De Winnaars

20-11-2025 | 14:43:00
De prijzen bekronen onderscheidend werk in contentmarketing en influencermarketing, in zowel campagnerubrieken als bureaucategorieën.

Allianz Direct

22-09-2025 | 09:23:00
Somention is een toonaangevend social media bureau dat bekendstaat om zijn innovatieve strategieën en creatieve campagnes.

Paasei via WhatsApp

22-09-2025 | 08:37:00
Pasen is een belangrijk verkoopmoment voor HEMA en chocolade-eitjes zijn een iconisch product.

Carien de Bas: Zonder connectie geen conversie

14-05-2025 | 12:40:07
Leer van Nike, HEMA, Alzheimer Nederland en Kruidvat! Zo bouw je met oprechte connectie aan een sterk merk én duurzame groei.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wieden+Kennedy creëert feestcampagne voor Zalando

02-12-2025 | 11:18:54
De campagne bouwt voort op het thema What Do I Wear? en laat zien hoe de online modebestemming klanten inspireert om met zelfvertrouwen en creativiteit de feestdagen in te gaan.

Dappr en SportsGen lanceren Dappr Award voor jonge sporters

02-12-2025 | 10:47:00
De samenwerking richt zich op het vergroten van Dappr’s zichtbaarheid in de breedtesport en het ontwikkelen van activaties rondom het thema vallen, opstaan en doorgaan.

Publicis Groupe helpt MediaMarkt aan sterk werkgeversmerk

02-12-2025 | 10:03:30
Onder de pay-off Dát is nou MediaMarkt laat de organisatie zien hoe het echt is om er te werken.

Higuita en Lot of Happiness lanceren eindejaarscampagne

02-12-2025 | 09:35:00
Voor bijna de helft van de Nederlanders is samenzijn met familie en vrienden de belangrijkste bron van geluk.

TBWA\NEBOKO en McDonald’s lanceren AI-kerstfilm

01-12-2025 | 14:33:00
De film, It’s the most terrible time of the year, laat zien hoe december voor veel mensen eerder stressvol dan sfeervol is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.