
Gerechtshof bevestigt concessie RET voor Clear Channel
Exploitatie van 2800 reclameobjecten in Rotterdam en omgeving
Het gerechtshof Den Haag heeft op 1 april 2025 uitspraak gedaan in het hoger beroep over de RET-concessie. Clear Channel Nederland en de RET zijn daarbij in het gelijk gesteld, waardoor Clear Channel Nederland verantwoordelijk blijft voor de exploitatie van de buitenreclameobjecten van RET in Rotterdam en omgeving. Clear Channel Nederland is per 1 april 2025 overgenomen door Bauer Media, waarbij het bedrijf wordt omgedoopt tot Bauer Media Outdoor.
Partijen als Global en JCDecaux betwisten de concessieverlening die in 2024 enkele maanden ertoe leidde dat Global van de voorzieningenrechter in mei 2024 tijdelijk de exploitatie kon doen. Oorspronkelijk had JCDecaux de concessie. Een in februari 2024 door Clear Channel Nederland (samen met CS Digital) gewonnen aanbesteding werd daarbij on hold gezet door juridische procedures, waarna deze per 1 augustus alsnog aan Clear Channel werd gegund.
Beheer en exploitatie van 2800 reclameobjecten
Eerder stelde de rechtbank Rotterdam Clear Channel Nederland en RET al in het gelijk. Met de uitspraak van het gerechtshof blijft de concessie, die in augustus 2024 is gestart, ongewijzigd. De overeenkomst heeft een looptijd van vijf jaar met een optie tot verlenging van één jaar en omvat ruim 2800 reclamevitrines.
De RET-concessie omvat het beheer, onderhoud, schadeherstel en exploitatie van de abri's en analoge metropanelen in het vervoersgebied van RET. Deze objecten bevinden zich in Rotterdam en omliggende gemeenten zoals Vlaardingen, Albrandswaard en Barendrecht, evenals op stations van de Randstadrail. Ook ‘station domination’-campagnes vallen binnen de concessie.
Duidelijkheid over concessie voor Clear Channel
Wierish Debipersad, Commercial Director bij Clear Channel Nederland: "Sinds 1 augustus zijn wij verantwoordelijk voor de exploitatie van de analoge reclameobjecten van RET in Rotterdam en omgeving. Fijn dat de uitspraak van vandaag de onduidelijkheid rond deze concessie heeft weggenomen en het voor zowel de markt als voor onszelf duidelijk is dat de stad Rotterdam ook de komende jaren tot ons portfolio behoort."
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bauer Media Outdoor breidt NextGen-netwerk uit
Raymond van Kasterop: Digitalisering stuwt Bauer Media Outdoor Nederland naar groei
Clear Channel voortaan Bauer Media Outdoor
OOH-markt 2024: 8 procent stijging tot 300 miljoen euro
Clear Channel verkoopt Latijns-Amerikaanse tak
Gepubliceerd door: Pie Kamau