Fiets van de zaak in trek

Vier jaar geleden stimuleerde nog maar 18 procent van de werkgevers de fiets voor woon-werkverkeer. Inmiddels heeft een derde van de werknemers een fietsregeling via het werk, aldus leasemaatschappij ALD Automotive.

De resultaten komen uit onderzoek dat ALD Automotive voor het vierde opeenvolgende jaar heeft gedaan onder ruim 1.100 Nederlanders naar de motivatie en het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer.

Moderne mobiliteitsregeling

De groeiende stimulans van de fiets bij werkgevers gaat hand in hand met een toenemende vraag naar fietsregelingen vanuit medewerkers. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt ligt hier vooral een kans voor werkgevers om zich te onderscheiden.

Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive: “Vooral de combinatie (elektrische) fiets en elektrische auto van de zaak is een mooie mobiliteitsoplossing. Dit biedt echt mogelijkheden aangezien 72 procent van de werknemers vindt dat de fiets van de zaak thuishoort in een moderne mobiliteitsregeling.”

Fietskilometers vaak niet vergoed

Verder valt in dit onderzoek op dat 43 procent van de werknemers geen vergoeding krijgt voor de zakelijke of woon-werkkilometers die zij met de fiets afleggen, terwijl 36 procent van de medewerkers dat juist als een goede stimulans ziet om de fiets voor woon-werkverkeer te bevorderen.

32 procent van de medewerkers vindt het zelfs een goed idee als de kilometervergoeding voor een fiets hoger is dan voor een auto, of als er een beloningsprogramma wordt gekoppeld aan het fietsen.

Opmars van leasefiets

Ondertussen wordt de leasefiets steeds populairder. Momenteel rijden er ruim 60.000 leasefietsen rond, terwijl dit aantal in 2019 nog slechts 7.700 leasefietsen was (bron: VNA). Ook ALD Automotive ziet de vraag naar leasefietsen toenemen. Met name grotere bedrijven kiezen er steeds vaker voor om de leasefiets toe te voegen aan de mobiliteitsregeling.

www.aldautomotive.nl

www.countercollective.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Influencer & Content Marketing Awards 2025 | De Winnaars

20-11-2025 | 14:43:00
De prijzen bekronen onderscheidend werk in contentmarketing en influencermarketing, in zowel campagnerubrieken als bureaucategorieën.

Counter Collective wint twee keer zilver bij Dutch PR Awards

23-10-2025 | 12:42:00
Counter ondersteunt Ayvens bij merkbekendheid na fusie ALD en LeasePlan

Denise Jongkind: Design en communicatie zijn één

11-08-2025 | 08:54:00
Visueel kom je sterker uit de verf als je verhaal klopt. De basis van design word vaak mede gevormd door een goed narratief

Denise Jongkind naar Counter Collective als artdirector

07-08-2025 | 09:11:28
Ze gaat aan de slag met merkidentiteiten, campagnes en communicatiemiddelen.

Lonneke van der Horst: klanten reageren positief op merknaam Ayvens

24-07-2025 | 12:35:00
In 2024 hebben LeasePlan en ALD Automotive hun merken gewijzigd in Ayvens. We spreken Lonneke van der Horst, marketing directeur van Ayvens Nederland hierover. Ayvens is (net als voorheen ALD Automotive) onderdeel van de Franse bank Société Générale

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.

Tien jaar awesome.: creativiteit blijft sterker dan algoritmes

27-11-2025 | 10:31:00
Inmiddels werkt awesome. voor organisaties als ANWB, BOVAG, Picnic, bol. en KNGF.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.