Elon Musk heropent aanval op adverteerders met rechtszaak: samenzwering tegen X

Elon Musk heeft de aanval heropend op adverteerders die zich massaal hebben teruggetrokken van het social medianetwerk X. X procedeert tegen de Global Alliance for Responsible Media (GARM) en de World Federaton of Advertising (WFA, waar GARM onderdeel van is), alsmede adverteerders als CVS Health, Mars en Unilever.

Rechtszaak

De aankondiging van de rechtszaak werd gedaan door Linda Yaccarino, die sinds juni 2023 die de CEO is van X en aangeeft voor de volledige vrijheid van meningsuiting te gaan. Middels een door haar op X gepubliceerde videoboodschap wordt gesteld dat er sprake van een samenzwering en veel bewijs dat sprake is van monopolievorming.

GARM

GARM is in 2019 opgezet om standaard en richtlijnen te bieden voor merken om illegaal of schadelijke content te vermijden voor adverteerders op digitale mediaplatforms. De aanval die X opent is een ommezwaai nadat eigenaar Elon Musk tijdens de Cannes Lions aangaf dat merken juist het recht hebben om bij content te verschijnen die past bij hun merk.

Overname betekent sluizen open voor schadelijke content

Doordat na de overname van X (toen nog Twitter) door Elon Musk in 2022, alle schadelijke content waaronder racistische en antisemitische content toeliet en controles daarop schrapte, trok een aantal adverteerders zich terug. Donald Trump kreeg bijvoorbeeld zijn X-account terug in augustus 2023 nadat deze  op 8 januari 2021 was geblokkeerd door de vorige eigenaren van het toenmalige Twitter na de bestorming van het Capitool.

Elon Musk laat zich overigens ook niet onberoerd tijdens de rellen in het Verenigd Koninkrijk met openlijke aanvallen op de Britse premier Keir Starmer door te stellen dat een burgeroorlog onvermijdelijk is en de Britse premier met twee maten meet, terwijl zijn platform openlijk X ruimte biedt voor valse geruchten en racistische oproepen. Elon Musk maakt de Amerikaanse Democratische verkiezingskandidaat Kamala Harris overigens op X uit voor communist.

Stille terugkeer

Een aantal merken is overigens stilletjes teruggekeerd op X. Volgens Amerikaanse vakmedia overwegen deze zich alsnog terug te trekken door de ferme taal die geuit wordt tegen adverteerders die zich in hun vrijheid aangetast voelen om zelf te mogen bepalen waar ze wel of niet adverteren.

Amerikaanse vakmedia geven aan dat brandsafety niet de enige reden is waarom adverteerders X de rug toekeren. Nadat Elon Musk X over had genomen waren zoveel medewerkers ontslagen of vertrokken bij X waardoor mediabureaus hun contacten kwijt waren om überhaupt nog met het bedrijf een relatie mee te kunnen onderhouden.

www.x.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Havas Lemz activeert Nederland met opvallende uitvalactie

18-11-2025 | 17:37:00
Havas Lemz ontwikkelde de activatie Nederland valt uit als onderdeel van Denk vooruit, de bewustwordingscampagne van de NCTV.

Talpa Media: connecting the dots in veranderend medialandschap

18-11-2025 | 12:33:00
Talpa Media positioneerde zich op maandag 17 november 2025 voor meer dan 500 relaties in Amsterdam als een open netwerk met een volledig media- aanbod

[Vacatures] SuperRebel.Agency zoekt een Creative Social (junior/medior)

17-11-2025 | 15:35:00
SuperRebel.Agency is per direct op zoek naar Creative Social (junior/medior) – Amsterdam

Springbok wordt socialmediapartner BNP Paribas Fortis

17-11-2025 | 14:28:00
De agency ondersteunt het interne team bij het professionaliseren en uitbouwen van de content- en kanaalaanpak.

[Vacancy] Teamleader has a position for Sales Development Representative (Dutch)

17-11-2025 | 07:40:00
Teamleader is directly looking for Sales Development Representative (Dutch) - Amsterdam, Nord-Holland
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Havas Lemz activeert Nederland met opvallende uitvalactie

18-11-2025 | 17:37:00
Havas Lemz ontwikkelde de activatie Nederland valt uit als onderdeel van Denk vooruit, de bewustwordingscampagne van de NCTV.

Accenture Song maakt kerstcampagne voor Smyths Toys

18-11-2025 | 11:53:00
De campagne zet de speelse dynamiek tussen een jongen en zijn hond centraal om de merkbeleving rondom Kerstmis te versterken in meerdere Europese landen.

Selmore lanceert feestdagencampagne voor Bioscoopbon

18-11-2025 | 10:11:00
De campagne is eenvoudig opgebouwd: een herkenbare situatie en een filmische setting met een vleugje droge humor

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Customer Success bij Bauer Media Outdoor Nederland

18-11-2025 | 09:06:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Customer success bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Junior Projectmanager

18-11-2025 | 07:32:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Junior Projectmanager - Hoorn
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.