Een op drie werknemers wil kerstpakket doneren

Maar liefst 36 procent van alle werkende Nederlanders is bereid om dit jaar zijn of haar kerstpakket te doneren. Dit blijkt uit onderzoek van ZustainaBox onder 1077 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard.

Tegelijkertijd is een aanzienlijk gedeelte van de Nederlanders nog altijd zeer gehecht aan het eindejaarsgeschenk. Zo zegt 27 procent van alle ondervraagden minder gemotiveerd te zijn om hun werk goed te doen, als ze geen kerstpakket krijgen.

Met 41 procent zijn vooral hoogopgeleiden bereid om hun kerstpakket aan een goed doel te schenken. Onder praktisch- en middelbaargeschoolden geldt dit voor slechts 29 procent en 33 procent van de respondenten.

Traditie

Manon van Leeuwen, oprichter en eigenaar van ZustainaBox: “Het kerstpakket is een oer-Hollandse traditie en een prachtige manier om als werkgever aan het einde van het jaar je waardering uit te spreken richting medewerkers. Het is de hoogste tijd om de negentiende-eeuwse krat van de knecht in te wisselen voor een inclusief cadeau waar je echt iets aan hebt, óf een ander blij mee maakt. Doneren past daarbij, net zoals het verder verduurzamen van de inhoud. De meest duurzame optie is overigens helemaal stoppen met kerstpakketten. Niet alleen gaan we daarmee verspilling tegen, het verzacht ook de logistieke druk tijdens de overvolle decembermaand.”

Ondanks dat een kwart van de werkende Nederlanders gedemotiveerd raakt wanneer ze geen kerstpakket ontvangen, twijfelt maar liefst één op de drie werkenden aan het nut van de klassieke doos met geschenken. Vooral mannen zijn kritisch: bijna veertig procent van hen ziet de toegevoegde waarde er niet van in, tegenover slechts 25 procent van de vrouwen. Een vijfde van alle werkenden zou daarom liever helemaal geen kerstpakket ontvangen.

Duurzaam schenken

Manon van Leeuwen: “De feestdagen draaien om verbondenheid en samenzijn, thuis en op het werk. Bedrijven die een duurzaam kerstpakket geven, kiezen ook vaker voor andere groene arbeidsvoorwaarden zoals een fietsvergoeding of gratis reizen met het openbaar vervoer. Een duurzaam kerstpakket of verjaardagscadeau past wat dat betreft perfect in dat plaatje.”

Beeld: Midjourney

www.mediatic.eu

www.zustainabox.nl/

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Michiel Verstraten: Elke dag posten maakt het verschil

04-07-2025 | 12:12:00
Michiel Verstraten, oprichter en eigenaar van YouLynq.me, legt uit hoe personal branding werkt in de praktijk

Clever Strategy behaalt als eerste Inner Smile Certificering

23-06-2025 | 10:17:00
Met deze stap wil het bureau uit Rotterdam laten zien dat levens- en werkgeluk geen HR-project is, maar de basis voor duurzame groei.

eFaktura.nl lanceert BUKKI voor anderstalige ondernemers

16-06-2025 | 11:54:00
eFaktura.nl heeft BUKKI gelanceerd, een digitaal opdrachtenplatform voor anderstalige ondernemers in de bouw-, installatie- en transportsector.

Smartshore: Werknemerswelzijn verdient vaste plek in beleid

15-05-2025 | 10:35:07
Werkgevers investeren volop in groei en innovatie, maar besteden volgens Smartshore te weinig aandacht aan hun medewerkers.

Een op vijf Nederlandse ouderen niet blij met woning

13-05-2025 | 09:34:00
Een derde van hen staat ervoor open om bij familie in te trekken. Iets meer, 37 procent, ontvangt familie liever zelf in huis.

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.