Een op drie werknemers wil kerstpakket doneren

Maar liefst 36 procent van alle werkende Nederlanders is bereid om dit jaar zijn of haar kerstpakket te doneren. Dit blijkt uit onderzoek van ZustainaBox onder 1077 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard.

Tegelijkertijd is een aanzienlijk gedeelte van de Nederlanders nog altijd zeer gehecht aan het eindejaarsgeschenk. Zo zegt 27 procent van alle ondervraagden minder gemotiveerd te zijn om hun werk goed te doen, als ze geen kerstpakket krijgen.

Met 41 procent zijn vooral hoogopgeleiden bereid om hun kerstpakket aan een goed doel te schenken. Onder praktisch- en middelbaargeschoolden geldt dit voor slechts 29 procent en 33 procent van de respondenten.

Traditie

Manon van Leeuwen, oprichter en eigenaar van ZustainaBox: “Het kerstpakket is een oer-Hollandse traditie en een prachtige manier om als werkgever aan het einde van het jaar je waardering uit te spreken richting medewerkers. Het is de hoogste tijd om de negentiende-eeuwse krat van de knecht in te wisselen voor een inclusief cadeau waar je echt iets aan hebt, óf een ander blij mee maakt. Doneren past daarbij, net zoals het verder verduurzamen van de inhoud. De meest duurzame optie is overigens helemaal stoppen met kerstpakketten. Niet alleen gaan we daarmee verspilling tegen, het verzacht ook de logistieke druk tijdens de overvolle decembermaand.”

Ondanks dat een kwart van de werkende Nederlanders gedemotiveerd raakt wanneer ze geen kerstpakket ontvangen, twijfelt maar liefst één op de drie werkenden aan het nut van de klassieke doos met geschenken. Vooral mannen zijn kritisch: bijna veertig procent van hen ziet de toegevoegde waarde er niet van in, tegenover slechts 25 procent van de vrouwen. Een vijfde van alle werkenden zou daarom liever helemaal geen kerstpakket ontvangen.

Duurzaam schenken

Manon van Leeuwen: “De feestdagen draaien om verbondenheid en samenzijn, thuis en op het werk. Bedrijven die een duurzaam kerstpakket geven, kiezen ook vaker voor andere groene arbeidsvoorwaarden zoals een fietsvergoeding of gratis reizen met het openbaar vervoer. Een duurzaam kerstpakket of verjaardagscadeau past wat dat betreft perfect in dat plaatje.”

Beeld: Midjourney

www.mediatic.eu

www.zustainabox.nl/

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Vier op tien werkenden presteert slechter door relatieproblemen

22-10-2025 | 12:28:03
Veertig procent van de werkende Nederlanders presteert slechter door liefdesproblemen. Onder dertigers loopt dat op tot 53 procent.

Jongeren vragen geldadvies eerder aan AI dan aan ouders

14-10-2025 | 10:43:29
Hoe ouder de jongere, hoe vaker AI: 7 procent van de 12-jarigen raadpleegt een chatbot eerder dan ouders; bij 16-jarigen is dat 14 procent.

Dennis Mensink: AI helpt, maar creativiteit blijft leidend

17-09-2025 | 14:43:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Dennis Mensink

Generative Engine Optimization vervangt traditionele SEO

11-09-2025 | 11:15:00
Traditionele Search Engine Optimization levert minder op doordat gebruikers direct antwoorden uit AI-overzichten halen en minder doorklikken naar websites

ITvitae start opleiding tot Software Engineer in Eindhoven

05-08-2025 | 08:45:30
De opleiding is speciaal ontwikkeld voor jongeren met hoogfunctionerend autisme die zijn uitgevallen in het reguliere onderwijs.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:00
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.