Eelco de Winter: Het draait om de mens, dat zit in ons DNA

[Interview] Creatief directeur Kaaps Film over het belang van menselijke verhalen

Kaaps Film is een in Rotterdam gevestigde video-productiemaatschappij. We spreken Eelco de Winter, regisseur en creatief directeur over hoe zijn bedrijf de mens centraal stelt.

Jullie werken met de leidraad Kaaps Film draait om mensen. Hoe komt dat in de praktijk tot uitdrukking?

Het draait om de mens. Dat zit in ons DNA. In hoe we werken en in de films die we maken. Ons succes hangt wellicht ook wel samen met de manier waarop wij de mens centraal zetten in onze organisatie en het productieproces.

We proberen in alles wat wij doen te kijken vanuit de mens. Door een persoonlijke band op te bouwen met de producers en creatieven van bureau en klant. Iedereen doet druk. En dan krijg je een project waarin iets gemaakt moet worden in plaats van dat er iets moois gecreëerd mag worden. Wij proberen tijd te besparen door het echte verhaal van de mensen met wie we werken op tafel te krijgen. De uitdagingen en de dromen. Dat levert zoveel meer op.

Wij zoeken altijd naar de verbinding. Naar het echte verhaal. Dat kan alleen door oprecht interesse te tonen en op zoek te gaan naar verdieping. Dat kan in de ambitie zitten van een ondernemer of topsporter. Of het omgaan met maatschappelijke uitdagingen. Aan ons de eer om dat naar boven te halen en in beeld te brengen in de films die we maken.

Jullie doen zowel commerciële opdrachten als documentaires. Hoe houd je bij al die verscheidene opdrachtgevers het menselijke aspect centraal?

Ik zie liever geen verschil tussen die twee. Wij maken werk waarvoor we betaald worden. Dus achter een mini-documentaire zit altijd een maatschappelijke organisatie of merk dat ook een belang heeft bij een bepaald resultaat. Datzelfde geldt voor de puur commerciële klussen, waar dan weer geflirt wordt met de authenticiteit van een documentaire.

In elke opdracht kijken we eerst naar de mens. Vanuit de opdrachtgever, de doelgroep en wij zelf als mens en makers. Het menselijke aspect zit in de aandacht en verbinding. Zowel in het creatieve proces, het productie proces als het resultaat.

Hoe zetten jullie AI in bij jullie werk?

AI geeft ons enorm veel assets om beter en sneller te werken. We versnellen het creatieve en productieproces met verschillende tools. Van research en storyboards maken tot het versnellen van post-productie.

Commercials kunnen inmiddels gemaakt worden met AI zonder menselijke acteurs, volledig door AI gemaakt. Hoe kijk je naar deze ontwikkeling?

Het is een te gekke ontwikkeling maar…. we moeten er wel eerlijk over zijn. Doe niet alsof. Wees eerlijk over wat je de doelgroep voorschotelt. Wanneer het duidelijk is dat er een verhaal verteld wordt door AI gegenereerde mensen of characters. Prima. Maar het moet in ieder geval niet de suggestie wekken dat het authentiek is. Het is net als met acteurs, ze doen alsof en dan mag de kijker zelf bepalen wat die ermee doet.

De kracht van onze films zit in de echte verhalen van echte mensen. Niet perfect maar wel oprecht. Geloofwaardig en daardoor effectief.

Ik zie ook dat de opkomst van AI zal zorgen voor een nog grotere behoefte aan die echte verhalen. Het ene uiterste versterkt de andere.

Verhalen vertellen en daarin duiken, is wat je drijft. Hoe doe je dat in je werk en de uiteenlopende opdrachtgevers en soorten video die jullie maken?

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in mijn medemens. In het dieper liggende verhaal. En in mensen met een eigen blik op de wereld. Of dit nu extreem klein en saai is of groots en meeslepend.

In mijn werk als regisseur bij Kaaps Film mag ik in zoveel levens een kijkje nemen. En probeer ik van al die verhalen ook iets voor mezelf mee te nemen. De essentie is eigenlijk dat ik via mijn werk zowel mijzelf als mens voedt en oprecht hoop dat we met de films ook anderen iets meegeven. Maar het hoofddoel is om de kijker een inzicht mee te geven waar die zelf over kan bepalen wat die er mee doet.

Authenticiteit is wat je ook eerder zei na te streven. Hoe weet je of een verhaal authentiek is of niet en hoe zet je dat in in je werk bij de video’s die je maakt?

Het is een zoektocht. Het is blijven afpellen tot de kern naar boven komt. Soms laten wij ons ook verleiden om werk te maken wat wel oplevert maar niet beklijft. De oorzaak ligt bijna altijd bij de authenticiteit. Dat zet je dan weer op scherp.

Authenticiteit is zo’n sterk mechanisme dat je direct voelt of iets authentiek is of niet. Het blijkt dat authentieke verhalen zo goed resoneren omdat er specifieke hersengebieden worden geactiveerd. We spiegelen als het ware de emotie van een ander waardoor en een verbinding ontstaat met de verteller. Dat verklaart waarom waargebeurde verhalen zo’n diepe indruk achterlaten.

Ik denk dat dat ook de reden is waarom wij vanuit Kaaps Film op deze manier werken. Het klopt bij wie wij zijn, op welke manier en met wie we graag werken en ik hoop dat je dit als kijker terug ziet en voelt in de films die we maken.

www.kaapsfilm.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Finally en Identity Games lanceren Hangover

18-11-2025 | 09:56:21
Voor dit project ontwikkelden beide partijen een concept dat balanceert tussen ludieke actie en performance marketing.

Anne Stokvis en Thijs Bontje over creativiteit als product en meetbaar effect

07-11-2025 | 08:54:00
Bij Marketing Report TV spreken we met Anne Stokvis, Creative Director en partner bij N=5, en Thijs Bontje, Creative Partner bij het bureau.

Monique Bergers: Strategie laat creatie impact maken

06-11-2025 | 16:12:00
Bas Vlugt spreekt met haar over het belang van inzicht in marges, de rol van data in projectplanning en de activiteiten van Teamleader

Siel Verniers: Met Orbit houden bureaus grip op marge

05-11-2025 | 09:05:00
Bas Vlugt spreekt met haar over het belang van inzicht in marges, de rol van data in projectplanning en de activiteiten van Teamleader

Kelly Staa: Cosmopolitan is een merk voor en door Gen Z

04-11-2025 | 10:50:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt ze hoe het merk zich heeft ontwikkeld van een traditioneel tijdschrift naar een dynamisch, multimediaal platform
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.