Eelco de Winter: Het draait om de mens, dat zit in ons DNA

[Interview] Creatief directeur Kaaps Film over het belang van menselijke verhalen

Kaaps Film is een in Rotterdam gevestigde video-productiemaatschappij. We spreken Eelco de Winter, regisseur en creatief directeur over hoe zijn bedrijf de mens centraal stelt.

Jullie werken met de leidraad Kaaps Film draait om mensen. Hoe komt dat in de praktijk tot uitdrukking?

Het draait om de mens. Dat zit in ons DNA. In hoe we werken en in de films die we maken. Ons succes hangt wellicht ook wel samen met de manier waarop wij de mens centraal zetten in onze organisatie en het productieproces.

We proberen in alles wat wij doen te kijken vanuit de mens. Door een persoonlijke band op te bouwen met de producers en creatieven van bureau en klant. Iedereen doet druk. En dan krijg je een project waarin iets gemaakt moet worden in plaats van dat er iets moois gecreëerd mag worden. Wij proberen tijd te besparen door het echte verhaal van de mensen met wie we werken op tafel te krijgen. De uitdagingen en de dromen. Dat levert zoveel meer op.

Wij zoeken altijd naar de verbinding. Naar het echte verhaal. Dat kan alleen door oprecht interesse te tonen en op zoek te gaan naar verdieping. Dat kan in de ambitie zitten van een ondernemer of topsporter. Of het omgaan met maatschappelijke uitdagingen. Aan ons de eer om dat naar boven te halen en in beeld te brengen in de films die we maken.

Jullie doen zowel commerciële opdrachten als documentaires. Hoe houd je bij al die verscheidene opdrachtgevers het menselijke aspect centraal?

Ik zie liever geen verschil tussen die twee. Wij maken werk waarvoor we betaald worden. Dus achter een mini-documentaire zit altijd een maatschappelijke organisatie of merk dat ook een belang heeft bij een bepaald resultaat. Datzelfde geldt voor de puur commerciële klussen, waar dan weer geflirt wordt met de authenticiteit van een documentaire.

In elke opdracht kijken we eerst naar de mens. Vanuit de opdrachtgever, de doelgroep en wij zelf als mens en makers. Het menselijke aspect zit in de aandacht en verbinding. Zowel in het creatieve proces, het productie proces als het resultaat.

Hoe zetten jullie AI in bij jullie werk?

AI geeft ons enorm veel assets om beter en sneller te werken. We versnellen het creatieve en productieproces met verschillende tools. Van research en storyboards maken tot het versnellen van post-productie.

Commercials kunnen inmiddels gemaakt worden met AI zonder menselijke acteurs, volledig door AI gemaakt. Hoe kijk je naar deze ontwikkeling?

Het is een te gekke ontwikkeling maar…. we moeten er wel eerlijk over zijn. Doe niet alsof. Wees eerlijk over wat je de doelgroep voorschotelt. Wanneer het duidelijk is dat er een verhaal verteld wordt door AI gegenereerde mensen of characters. Prima. Maar het moet in ieder geval niet de suggestie wekken dat het authentiek is. Het is net als met acteurs, ze doen alsof en dan mag de kijker zelf bepalen wat die ermee doet.

De kracht van onze films zit in de echte verhalen van echte mensen. Niet perfect maar wel oprecht. Geloofwaardig en daardoor effectief.

Ik zie ook dat de opkomst van AI zal zorgen voor een nog grotere behoefte aan die echte verhalen. Het ene uiterste versterkt de andere.

Verhalen vertellen en daarin duiken, is wat je drijft. Hoe doe je dat in je werk en de uiteenlopende opdrachtgevers en soorten video die jullie maken?

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in mijn medemens. In het dieper liggende verhaal. En in mensen met een eigen blik op de wereld. Of dit nu extreem klein en saai is of groots en meeslepend.

In mijn werk als regisseur bij Kaaps Film mag ik in zoveel levens een kijkje nemen. En probeer ik van al die verhalen ook iets voor mezelf mee te nemen. De essentie is eigenlijk dat ik via mijn werk zowel mijzelf als mens voedt en oprecht hoop dat we met de films ook anderen iets meegeven. Maar het hoofddoel is om de kijker een inzicht mee te geven waar die zelf over kan bepalen wat die er mee doet.

Authenticiteit is wat je ook eerder zei na te streven. Hoe weet je of een verhaal authentiek is of niet en hoe zet je dat in in je werk bij de video’s die je maakt?

Het is een zoektocht. Het is blijven afpellen tot de kern naar boven komt. Soms laten wij ons ook verleiden om werk te maken wat wel oplevert maar niet beklijft. De oorzaak ligt bijna altijd bij de authenticiteit. Dat zet je dan weer op scherp.

Authenticiteit is zo’n sterk mechanisme dat je direct voelt of iets authentiek is of niet. Het blijkt dat authentieke verhalen zo goed resoneren omdat er specifieke hersengebieden worden geactiveerd. We spiegelen als het ware de emotie van een ander waardoor en een verbinding ontstaat met de verteller. Dat verklaart waarom waargebeurde verhalen zo’n diepe indruk achterlaten.

Ik denk dat dat ook de reden is waarom wij vanuit Kaaps Film op deze manier werken. Het klopt bij wie wij zijn, op welke manier en met wie we graag werken en ik hoop dat je dit als kijker terug ziet en voelt in de films die we maken.

www.kaapsfilm.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[SHOWREEL!] Kaaps Film

30-06-2025 | 13:01:00
Iedereen heeft een verhaal en niet één verhaal is hetzelfde. En wij? Wij brengen die verhalen in beeld.

Loetje brengt vertrouwde sfeer tot leven in campagne

01-05-2025 | 08:28:00
Loetje lanceert een merkcampagne onder het motto Gewoon lekker vertrouwd. Sinds 1977. De campagne benadrukt het karakter en de sfeer van het restaurantmerk

Eelco de Winter (Kaaps Film): Wij gaan voor echte verhalen

11-04-2025 | 09:00:00
Eelco de Winter is te gast bij Marketing Report TV. In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over hoe Kaaps Film inzet op echte, menselijke verhalen

Films met een vleugje storytelling

19-02-2025 | 17:19:00
Eelco de Winter is regisseur en creatief directeur van Kaaps Film. Kaaps Film maakt storytelling flms, van branded content tot employer branding videos, commercials en corporate video tot documentaires
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.