Dutch PR Awards 2025 - Luchtige menstruatiegesprekken

Luchtige menstruatiegesprekken met vaders, om menstruatietaboe te doorbreken

Naam Case: Luchtige menstruatiegesprekken met vaders, om menstruatietaboe te doorbreken | Inzender: De Wolven | Categorie: Non-Profit

Kunnen jullie De Wolven introduceren?

Wij zijn De Wolven, een pr- en communicatiebureau in hartje Amsterdam dat raakt met verhalen die positief bijdragen. Verhalen die mensen bewegen, merken versterken en de wereld een stukje beter maken met boodschappen die écht impact maken. We geloven in de kracht van communicatie die raakt én resultaat oplevert.

Samen met onze opdrachtgevers ontwikkelen we slimme strategieën, sterke concepten en impactvolle campagnes. Van copywriting tot crisiscommunicatie en van marketing tot branding: wij staan voor creativiteit, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Verder werkt ons vaste Wolven-team van tien medewerkers regelmatig samen met een netwerk van freelancers en partners. Op die manier hebben we naast onze eigen expertise ook kennis en kunde in huis op andere vakgebieden zoals grafisch design en foto- en videografie. Zo kunnen we voor elke uitdaging de juiste aanpak bieden.

Of het nu gaat om het bouwen van een merk, het versterken van je reputatie of het activeren van je doelgroep: wij zorgen dat jouw publiek in beweging komt en geraakt wordt. Dit zijn rake verhalen voor mensen, organisaties en merken. En het liefst ook voor de wereld. Want elke stap vooruit, groot of klein, verdient het om bij stil te staan.

Wie was de opdrachtgever?

WOMEN Inc. - WOMEN Inc. verbetert de positie van vrouwen in Nederland. Want op dit moment hebben vrouwen nog niet dezelfde kansen als mannen. Ze zetten zich in voor gelijke kansen voor vrouwen op gebied van gezondheid, financiën, werk, beeldvorming en veiligheid.

De briefing en de doelstellingen

Menstruatie is voor miljoenen mensen een normaal en gezond onderdeel van het dagelijks leven. Toch praten we er opvallend weinig over en rust er nog altijd een taboe op het onderwerp. Deze stilte draagt bij aan schaamte, onwetendheid en gemiste diagnoses, met negatieve gevolgen voor meisjes en vrouwen op school, thuis en op het werk.

WOMEN Inc. wil met hun meerjaren campagne ‘Gewoongesteld’ dit taboe doorbreken en menstruatie normaliseren. Voor Wereld Menstruatiedag vroegen zij ons, De Wolven, het volgende: hoe zorgen we dat er opnieuw op een prikkelende manier aandacht komt voor dit onderwerp? Binnen hun bestaande campagne ‘Gewoongesteld’ vroegen ze ons om een creatieve activatie te bedenken.

De doelstellingen:

  • Media-aandacht realiseren om menstruatie bespreekbaar te maken en het taboe te doorbreken
  • Bewustwording creëren over het belang van open communicatie om schaamte en onwetendheid te verminderen

Inzichten en strategie

Veel content die wordt ontwikkeld rondom menstruatie(educatie) is gericht op vrouwen en jongeren. We zagen dat één doelgroep duidelijk ontbreekt: vaders. Menstruatie wordt namelijk vaak gezien als een “vrouwending” en een “privézaak”. Veel vaders praten niet of nauwelijks met hun kinderen over menstruatie, terwijl zij wel een cruciale rol kunnen spelen in het normaliseren van het onderwerp en het doorbreken van het taboe. Want hoe normaler vaders ermee omgaan, hoe gewoner menstruatie wordt voor hun kinderen.

Om onze observaties en deskresearch te toetsen, deden we een onderzoek onder een representatieve groep Nederlandse vaders. De resultaten waren confronterend:

  • 48% van de vaders praat nooit met zijn dochter over menstruatie
  • 68% heeft het er nooit met zijn zoon over
  • Slechts 1% bespreekt het onderwerp met andere vaders

Aan ons de taak vaders op te roepen om het gesprek te starten, zowel thuis als in sociale kring, en zo bij te dragen aan een gezondere, inclusievere samenleving.

Het is tijd dat vaders over menstruatie leren en het gesprek durven aangaan met hun kind(eren). En vooral dat ze zich realiseren dat dit helemaal geen moeilijke gesprekken hoeven te zijn. Het is tijd voor luchtige menstruatiegesprekken met vaders!

De case

In Iven Cudogham zagen we de perfecte vader-ambassadeur: presentator, kinderboekenschrijver, bekend van Een Huis Vol en bovenal vader van zeven kinderen. We wisten hem aan deze missie te verbinden en gingen samen met hem de straat op voor eerlijke, open en soms ongemakkelijke gesprekken met andere vaders over menstruatie. Geen preek, maar een uitnodiging om thuis het gesprek aan te gaan. We ontwikkelden een luchtige, uitnodigende video om te delen via socials en richting pers.

We kozen voor een inhoudelijke insteek voor de pers met een scherpe kop: “Pap, ik ben ongesteld!” Een opener die direct het ongemak én het maatschappelijke belang voelbaar maakt. Met ons eigen onderzoek onder vaders als haakje benaderden we gericht redacties van radio, televisie en online media. Door vanuit WOMEN Inc. samen te werken met Iven Cudogham als herkenbaar gezicht, wisten we het verhaal sympathiek, persoonlijk en maatschappelijk relevant te maken.

De campagne sloeg aan. Bij vaders, media en het grote publiek. Op Wereld Menstruatiedag werd het onderwerp landelijk besproken bij Goedenavond Nederland, waar ruim een half miljoen kijkers getuige waren van een openhartig tafelgesprek met én tussen vaders over vaderschap en menstruatie. De video’s met Iven Cudogham werden veel gedeeld en leverden duizenden views, reacties en likes op social media op. Op NOS Stories alleen al haalde de campagne ruim een miljoen impressies. En ook titels als LINDA., Adformatie en Spraakmakers van NPO Radio 1 pikten de boodschap op. Influencer Annemarie Lekkerkerker (@lekkeran; 106K volgers) ging aan de hand van de cijfers van WOMEN Inc. zelf met haar vader in gesprek over menstruatie.

Wat begon als een luchtig gesprek op straat, groeide uit tot een breed gedragen maatschappelijke oproep: betrek vaders bij het menstruatiegesprek. Want pas als zij meepraten, wordt menstruatie écht ‘Gewoongesteld’.

 

www.dutchpr-awards.nl

Lees hier alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden

Beeckestijn Business School is kennispartner van de Dutch PR Awards

Je werk verandert. Jij verandert. Dat vraagt continu om nieuwe kennis & skills. Beeckestijn Business School helpt je hierbij. Wat wil jij leren?

www.beeckestijn.org


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - Sophie Nicholson about The Romans

01-08-2025 | 10:37:00
The Romans is participating in the Dutch PR Awards 2025 and submitted itself for PR Agency of the Year 2025

Dutch PR Awards 2025 - TomTom Traffic Index 2024

01-08-2025 | 10:22:42
TEAM LEWIS dook in de TomTom Traffic Index 2024 om het groeiende mobiliteitsprobleem in Nederland aan te kaarten.

Dutch PR Awards 2025 - Bollebozen en Cinekid op pad met opblaasbioscoop

31-07-2025 | 15:42:00
Breng Bollebozen Boekenbende naar de kinderen om daarmee leesplezier te bevorderen.

Dutch PR Awards 2025 - Leonne van de Ven over De Wolven

31-07-2025 | 14:29:16
De Wolven doet mee aan de Dutch PR Awards 2025 en zendt in voor PR Bureau van het Jaar 2025

Dutch PR Awards 2025 - Kassabon

30-07-2025 | 10:59:00
ABN AMRO Helpt heeft aan HAGENS PR gevraagd om een overkoepelende PR-strategie te ontwikkelen voor structurele zichtbaarheid van de hulp die de bank biedt
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.