[Dutch PR Awards 2024] SportVibes introduceert STIHL TIMBERSPORTS

Naam Introductie: STIHL TIMBERSPORTS (competitief houthakken) | Inzender: SportVibes 

Kun jij SportVibes introduceren?

SportVibes, The Add Excitement Agency in Sports, is een full-service sportmarketingbureau met een passie voor sport, entertainment en lifestyle. We zijn gespecialiseerd in het organiseren van grootschalige evenementen, live experiences, fan engagement, storytelling en content creatie. Met ons streven naar creativiteit, verbinding en activatie brengen we unieke concepten tot leven, bouwen we sterke relaties tussen merken, fans en (online) communities, en creëren we gedenkwaardige campagnes met meetbare resultaten. Bij SportVibes zit ‘every fan front row’. We Add Excitement.

Wie was de opdrachtgever?

STIHL Benelux

De briefing en de doelstellingen

STIHL TIMBERSPORTS® is een internationale extreme sportserie in competitief houthakken, bestaande uit drie bijldisciplines en drie zaagdisciplines. Voor elke discipline moeten de deelnemers hun gereedschappen goed kunnen hanteren en hout als materiaal goed kennen. Tegelijkertijd zijn veel kracht, uithoudingsvermogen en een verfijnde techniek nodig.

Houthakken als wedstrijdsport wordt al meer dan een eeuw uitgeoefend. Bosbouwarbeiders begonnen al eind 19e eeuw met het organiseren van hak- en zaagwedstrijden. Hoewel de wortels van de sport in Australië en Nieuw-Zeeland liggen, verspreidde de sport zich van daaruit snel naar de VS en Canada. Er worden nu wedstrijden gehouden op vier continenten. De evenementen trekken topsporters (ongeveer 2.000 deelnemers uit meer dan 20 landen), veel toeschouwers en enorme media-aandacht.

De STIHL TIMBERSPORTS® World Trophy is samen met het wereldkampioenschap het hoogtepunt van de internationale houthakkalender. Om de sport in Nederland te introduceren, is ervoor gekozen de World Trophy dit jaar (2023) in Rotterdam plaats te laten vinden. Maar hoe introduceer je (met beperkte middelen) een onbekende nichesport waarvan niemand de regels kent?

De briefing voor STIHL TIMBERSPORTS® betrof de introductie van competitief houthakken binnen de Nederlandse markt, met als hoogtepunt de organisatie van de STIHL TIMBERSPORTS® World Trophy in Rotterdam. De doelstellingen waren:
1. Genereren van PR-aandacht voor TIMBERSPORTS® voorafgaand aan en tijdens de World Trophy.
2. Gebruik van PR om kaartverkoop te stimuleren voor volle tribunes tijdens de tv-registratie.
3. Zoeken naar samenwerkingen met mediapartners ter promotie van TIMBERSPORTS®.
4. Organisatie van een persevent met belangrijke Nederlandse media.

Inzichten en strategie

De inzichten en strategie achter onze benadering waren gebaseerd op de ontvangen doelgroepschetsen van STIHL internationaal. Naast de traditionele doelgroepen zoals de STIHL-fan (ambassadeur van het merk en de machines), de algemene sportfan (woonachtig in Zuid-Holland) en de stedelijke inwoner (woonachtig in Rotterdam), heeft SportVibes een extra doelgroep toegevoegd: de gewone man/vrouw - een publiek met grote interesse in entertainment, reality en actualiteiten. Deze groep is enthousiast over de sportcultuur en bijbehorende achtergrondverhalen, wat resulteert in een unieke combinatie die veel media aanspreekt.

We hebben onze persaanpak aangepast door niet alleen traditionele sportmedia te benaderen, maar ook de entertainmentrubrieken en actualiteitenprogramma’s. Met een focus op entertainment en lifestyle hebben we verhalen van atleten gedeeld, waardoor een breed publiek zich kon identificeren met de sport en de atleten. Zo portretteerden we o.a. het getrouwde Timbersportstel Rik & Saskia van Drielen en de houthakkende broer en zus Eelco & Kim de Beer. Door deze aanpak hebben we aanzienlijke aandacht weten te genereren, zowel op televisie als op de radio: o.a. RTL 4 (EditieNL, RTL Nieuws), SBS6 (Hart van Nederland, Shownieuws), RTV Rijnmond, NPO Radio 2, Qmusic, SLAM!, Telegraaf, AD.

De introductie

De introductie van STIHL TIMBERSPORTS® in Nederland verliep in drie fasen, met als doel om de sport op een creatieve manier onder de aandacht te brengen en interesse te wekken bij zowel media als het grote publiek.

Fase 1: Roadshow/Try-out events voor de gewone man/vrouw bij andere grote sportevenementen met vergelijkbare doelgroepen: PDC Premier League Darts, GLORY Kickboxing, HYROX Rotterdam (fitnesswedstrijd) en Outdoor Valley Obstacle Run. Op verschillende locaties in de regio Rotterdam konden mensen zelf kennismaken met de houthaksport en ervaren wat STIHL TIMBERSPORTS® inhoudt.

Fase 2: PR-event voor traditionele pers, influencers (John de Wolf, Mitchel Viljeer – Rotterdamse Glimlach, RARKO10) én passanten. Dit evenement vond plaats op een unieke locatie, de Rotterdamse Markthal, en bood de aanwezigen de mogelijkheid om de sport zelf uit te proberen onder begeleiding van Redmer Knol, de enige Nederlandse deelnemer aan de World Trophy. Redmer Knol is een talentvolle Fries die al enkele jaren meedraait in de top van het competitief houthakken. Met eigen videoproducties en teaser content hebben we Redmer als ‘Dutch Hero’ gepositioneerd. Geïnteresseerde media (o.a. RTL 7, NPO Radio 1, Qmusic, AD) spraken meerdere malen met Redmer die uitleg gaf over de sport en op deze manier uitgroeide tot lokale held.

Fase 3: TIMBERSPORTS® World Trophy. Het driedaagse evenement in de RDM Onderzeebootloods (vr: Rookie World Championship, za: International Women Cup + World Trophy, zo: Benelux Championship) gaf Nederlanders de kans om de sport in zijn puurste vorm te ervaren.

www.sportvibes.nl

www.stihl.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

AI van vandaag is de slechtste van je leven

07-11-2025 | 13:15:00
Tijdens de Dutch PR Awards 2025 houdt Bart Meerdink, directeur bij Beeckestijn Business School, een voordracht over de razendsnelle ontwikkeling van AI

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven

Lidl met Nederlandse versie internationale kerstcampagne

06-12-2025 | 01:32:28
Lidl Nederland is gestart met de Nederlandse versie van de door Serviceplan Group UK ontwikkelde internationale kerstcampagne Elke dag de moeite waard

Suite Rouge ontwikkelt kerstcommercial Kruidvat

06-12-2025 | 01:04:00
Kruidvat lanceert een door Suit Rouge (een label van Hotel L’Amour) ontwikkelde kerstcampagne waarin de kracht van liefde en verbondenheid centraal staan

[Marketing Week] Bob Koigi: Ad-bestedingen schieten door 1 biljoen dollar

05-12-2025 | 09:58:31
Merken die investeren in resultaat, bewust innoveren en ontwerpen vóór het algoritme kunnen cultuur, aandacht en media omzetten in duurzaam voordeel.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.