[Dutch PR Awards 2024] Glasnost: Vodafone Memory Recall (Geef je telefoon een langer leven)

Naam Case: [Dutch PR Awards 2024] Glasnost: Vodafone Memory Recall (Geef je telefoon een langer leven) | Inzender: Glasnost | Categorie: Tech

Kun jij Glasnost introduceren?

Glasnost is een creatief PR bureau gespecialiseerd in marketing PR en corporate PR. Met een strategische en eerlijke benadering van communicatie helpen wij onze klanten met het verstevigen van hun positie in de maatschappij en de harten van consumenten. Onze diensten variëren van creatieve campagnes tot crisis communicatie en reputatie management. Ons klantportfolio bestaat uit A-merken in onder andere de tech, FMCG en retail industrie.

Wie was de opdrachtgever?

Vodafone
Vodafone Nederland is het tweede mobiele telecommunicatiebedrijf in Nederland op basis van omzet en winstgevendheid. De kantoren zijn onder andere gevestigd in Utrecht, Eindhoven en Maastricht. Vodafone Nederland maakt deel uit van VodafoneZiggo, een 50/50 joint venture van Vodafone Group en Liberty Global. Vodafone Group is in omzet een van 's werelds grootste mobiele telecommunicatiebedrijven, met meer dan 300 miljoen mobiele klanten, 28 miljoen vaste-breedbandklanten, meer dan 22 miljoen tv-klanten en verbond meer dan 142 miljoen IoT apparaten, sinds 31 maart 2022. Vodafone heeft mobiele netwerken in 21 landen en werkt wereldwijd samen met 52 mobiele netwerken.

De briefing en de doelstellingen

Briefing
Vodafone heeft de ambitie om een lovebrand te worden. Daarom wordt er al jaren hard aan de brand equity gewerkt. Daarbinnen is duurzaamheid (lees: circulariteit) een belangrijk speerpunt.

Vodafone gelooft dat we allemaal groenere keuzes kunnen maken over hoe we technologie gebruiken. Zodoende wil het merk nieuwe initiatieven creëren die consumenten informeren en uiteindelijk inspireren tot acties die onder andere hun koolstofuitstoot kunnen helpen verminderen en de druk op natuurlijke hulpbronnen kunnen verlichten.

In de through-the-line campagne die eind januari 2023 live ging, stond ‘een langer leven aan je smartphone geven’ centraal. Hiermee wil Vodafone consumenten opties geven die verder gaan dan de veelal korte gebruiks- en levensduur van smartphones.

Hoe inspireren we consumenten dat hun telefoon met hulp van Vodafone een langer leven gegeven kan worden, om zo collectief een verschil te maken voor het milieu? Creëer een spraakmakende consumentenactivatie die het thema “Geef je telefoon een langer leven” tot leven brengt.

Doelstellingen
1. Earned: Zichtbaarheid voor Vodafone als merk dat bewustzijn creëert over het duurzaam (her)gebruik van smartphones. Ook de huidige diensten verdienen daarbij aandacht. Zo creëren we de positieve associaties.
2. Activatie: Zorg ervoor dat de doelgroep dit thema als persoonlijk relevant ervaart, en geïnspireerd raakt om hun oude of huidige smartphone een langer leven te geven. Zo bouwen we vertrouwen.

Inzichten en strategie

- Alles wijst er al jaren op dat de gemiddelde Nederlander bijzonder weinig interesse heeft in het inleveren of hergebruiken van een telefoon. De telefoon opbergen heeft meerwaarde ten opzichte van alles dat de industrie aanbiedt. Voor de ene consument gaat dat om een stukje zekerheid, want wat gebeurt er met al die data die er nog op staat? Voor de ander draait het om behoud van herinneringen in de vorm van foto’s, video's en voice memo’s op die harde schijf. Een enkeling overweegt een verkoop of inruil voor een bescheiden bedrag, dat vaak onder doet aan de verwachting.

- In alle opzichten komt het individueel belang eerst, alvorens er wellicht een keer wordt stilgestaan bij invloed op milieu of planeet. Dat individueel belang is de drempel die moet worden weggenomen.

- Het gaat dus niet sec om je telefoon langer mee laten gaan: they don’t care. Het gaat om de waarde die de telefoon representeert. Daarom moeten we ze ervan overtuigen dat een telefoon langer mee laten gaan – in eigen beheer of door er iets goeds mee te doen – meer waarde toevoegt dan wanneer je die laat verstoffen in de la.

- De kracht zit in het paradoxale: de conventionele gedachte is dat een oud toestel in (markt)waarde afneemt, maar met duurzame keuzes maak je die oude liefde meer waardevol.

De case

Memory Recall is een ‘terugroepactie’ van Vodafone aan alle oude smartphone-bewaarders om hun waardevolle herinneringen op te halenbij onze pop-up. Een grootste "terugroepactie" van alle ongebruikte smartphones in Nederland. Een recall actie mét een twist.

Vodafone nodigt iedereen uit hun oude toestel in te komen leveren. Het zorgt ervoor dat al je data – waardoor men hem eerder niet inleverde - digitaal ontvangt en recyclen* ook nogeens je oude smartphone. Zo is actie ondernemen voor de consument persoonlijk waardevol én draag degene bij aan een groenere planeet.Win win!

www.glasnost.amsterdam

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

AI van vandaag is de slechtste van je leven

07-11-2025 | 13:15:00
Tijdens de Dutch PR Awards 2025 houdt Bart Meerdink, directeur bij Beeckestijn Business School, een voordracht over de razendsnelle ontwikkeling van AI

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.