Digitale advertentiemarkt groeit naar 4,1 miljard euro

Deloitte en VIA brengen groei digitale advertenties in kaart

De Nederlandse digitale advertentiemarkt is in 2024 gegroeid met elf procent naar een totaal van 4,1 miljard euro. De stijging betekent een verdubbeling van het groeipercentage ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study 2024, uitgevoerd door Deloitte in opdracht van VIA.

De sterke groei is mede het gevolg van veranderend consumentengedrag, een verdere verschuiving naar digitale kanalen en het toenemend gebruik van AI-tools in de advertentiepraktijk. Het digitale aandeel in de totale mediamix is daarmee gestegen naar 73 procent.

Dominantie global partijen neemt verder toe

Grote internationale spelers als Google en Meta hebben hun marktaandeel vergroot naar 80 procent van de totale digitale advertentie-uitgaven. Hoewel ook Nederlandse uitgevers groeiden, was hun ontwikkeling beperkter. Global partijen blijven aantrekkelijk vanwege hun brede bereik, flexibele inzetbaarheid en toegang tot uitgebreide gebruikersdata.

Digitale audio en social media in de lift

Binnen de digitale advertentiemarkt groeien met name digitale audio en social advertising sterk. Digitale audio liet een toename van 22 procent zien, social advertising groeide met 18 procent. TikTok springt daarbij eruit als snelst groeiend platform. Ook paid search noteerde een stijging, met een groei van 10 procent. Opvallend is dat consumenten vaker op sociale media beginnen met zoeken, mede dankzij verfijnde AI-gebaseerde zoekfunctionaliteiten.

DOOH blijft doorgroeien

Digital Out of Home (DOOH) realiseerde voor het vierde jaar op rij een groei met dubbele cijfers: veertien procent. Het aandeel digitale schermen nam toe van 52 naar 59 procent, wat meer mogelijkheden biedt voor gerichte en dynamische campagnes.

Voorzichtig optimisme voor 2025

Ondanks onzekerheden rondom cookies en geopolitieke spanningen blijven de verwachtingen voor het komende jaar positief. Respondenten in het onderzoek voorspellen voor 2025 een groei van elf procent. Deze prognoses zijn opgesteld voordat de recente geopolitieke en economische ontwikkelingen zich voltrokken.

Saskia Baneke, directeur VIA: "Terugkijkend op 2024 zien we hoe sociale en mondiale platformen een enorme vlucht hebben genomen, met AI als steeds grotere aanjager van innovatie. De uitgaven aan social media groeiden explosief – dat biedt adverteerders volop kansen, maar vraagt ook om kritische reflectie en verantwoordelijkheid. In een complex ecosysteem als dit is het vinden van balans essentieel. Met dit rapport bieden we inzicht in de ontwikkelingen én de mogelijkheden, in de hoop dat het onze sector inspireert om met lef en visie de toekomst vorm te geven."

Het volledige onderzoeksrapport met daarin de belangrijkste cijfers over 2024 en een belangrijke vooruitblik op 2025 is te downloaden via deze link. 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Vandaag is de laatste dag om cases in te zenden voor de Content Marketing Awards 2024

13-09-2025 | 10:20:49
Niets te doen in de nazomer? Natuurlijk wel! Leuk hoor! Cases schrijven voor de Content Marketing Awards 2024

VIA Benchmark: Nederlandse bureaus kampen met lage marges

10-09-2025 | 15:16:50
De jaarlijkse VIA Benchmark laat zien dat Nederlandse marketing-, reclame- en mediabureaus onder toenemende financiële druk staan

VIA en MAD MOJO lanceren Cannes Off The Grid

15-05-2025 | 14:29:30
Inhoudelijk alternatief programma tijdens Cannes Lions zonder festivalpas.

VIA draagt drie bestuursleden voor

10-04-2025 | 10:16:54
Brancheplatform VIA heeft drie kandidaten voorgedragen voor een bestuursfunctie: Danijel Dercksen, Fiona Vanderbroeck en Tim Geenen

bvA en VIA lanceren stappenplan Samenwerken voor duurzame impact

14-01-2025 | 10:47:00
In de samenwerking tussen adverteerders en bureaus staat het realiseren van duurzame impact van merken steeds vaker op de agenda. Om bedrijven hierbij te helpen, hebben bvA en VIA samen met een groep koplopers de gids Samenwerken voor duurzame impact en een bijbehorend stappenplan ontwikkeld. De gids beschrijft alle facetten van de samenwerking, van partnerselectie tot aan evaluatie. 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:19
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.

Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

25-09-2025 | 14:53:15
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner.

INDIE Amsterdam ontwikkelt Vader Aarde-campagne Milieudefensie

25-09-2025 | 14:34:00
Milieudefensie wil dat klimaat en de rol van grote vervuilers nadrukkelijker op de politieke agenda komen.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.