
De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget
[Grow by DPG Media] Hoe verandert het winkelgedrag van Nederlandse consumenten in 2025?
Hoe shopt Nederland in 2025? Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument. Wat zijn belangrijke inspiratiebronnen en in hoeverre heeft duurzaamheid invloed op het shopgedrag? Lees het in dit artikel van DPG Media en bekijk de infographic bij dit artikel voor antwoorden op deze vragen en meer.
Minder vaak, goedkoper of tweedehands
Maar liefst 66 procent van de Nederlandse consumenten is voorzichtiger geworden met uitgaven als het gaat om het aanschaffen van kleding en schoenen. Jongeren tussen de 16 en 25 jaar zijn daarbij vaker voorzichtig (71 procent) dan ouderen in de leeftijdscategorie 50 tot 65 jaar (59 procent). Vooral inflatie zorgt voor terughoudendheid. Deze financiële druk leidt tot gedragsverandering en uit zich in minder, goedkoper of anders winkelen.
De consument heeft voorkeur voor de fysieke winkel voor beleving, maar kiest online voor snelheid en gemak
Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten winkelt het liefst in fysieke winkelstraten. Vrouwen zijn de drijvende kracht achter de fysieke winkelstraat; zij winkelen hier ruim 18 procent meer dan mannen. Toch zijn er duidelijke verschillen in winkelgedrag. Waar jongeren moeiteloos switchen tussen webshops en de winkelstraat, blijft de oudere generatie trouwer aan de fysieke winkelervaring. De cijfers laten een duidelijk verschil zien in winkelvoorkeuren per generatie. Waar jongeren hun aandacht gelijk verdelen over de winkelstraat en webshops, kiezen ouderen nog overtuigend voor de fysieke winkel.
Fysieke winkels zijn nog steeds de grootste inspiratiebron voor elke generatie
Social media is, na de fysieke winkel, de grootste inspiratiebron voor de jongere generatie (16 tot 25 jaar) als het gaat om mode. Ruim veertig procent laat zich beïnvloeden door vrienden en familie. Voor de oudere generatie (50 tot 65 jaar) blijft de fysieke winkel ook de belangrijkste inspiratiebron. Slechts vijftien procent laat zich beïnvloeden door vrienden en familie.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Ruigrok: klantreis als strategisch kompas voor organisaties
KPMG: marketing moet strategische groeimotor zijn
Fitzroy: spel groeit uit tot kern van merkbeleving
Jägermeister meet succes van festivalactivatie Jägerplatz
Matthijs van Unen versterkt Nederlandse team The Romans
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen