Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

[Grow by DPG Media] De balans tussen politiek en journalistiek: waar ligt de grens tussen invloed en inmenging?

Wat gebeurt er als de politiek zich gaat bemoeien met de media en andere onafhankelijke instanties? In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek. Ze bespreken waar de grens ligt tussen invloed en inmenging – en hoe Nederland kan voorkomen dat het dezelfde kant opgaat als de Verenigde Staten.

In deze aflevering schuift ook Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, aan. Samen kijken ze hoe mediaorganisaties hun redactionele vrijheid kunnen beschermen, ondanks commerciële en politieke druk.

Redactionele vrijheid en politieke druk

De aflevering gaat in op de rol van toezichthouders zoals de ACM en de invloed van eigenaren en adverteerders. Onafhankelijkheid blijkt geen vanzelfsprekendheid.

Luisteraars ontdekken waarom redactionele autonomie onmisbaar is voor een gezonde democratie, waarom het Amerikaanse model van gepolitiseerde journalistiek een waarschuwing vormt, en hoe redactiestatuten en onafhankelijke stichtingen journalisten beschermen.

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: "Ik heb wel altijd angst dat partijen in Nederland de neiging hebben instanties te politiseren en dan wordt het een politiek wapen. En dan gaan we wel de verkeerde kant op."

De aflevering is te beluisteren via Fluister, Spotify, Apple Podcasts en Grow.

www.dpgmediagroup.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

TomTom kiest STROOM voor lancering dashboardassistent Tom

13-10-2025 | 11:42:03
Met deze fysieke rij-assistent wil TomTom automobilisten helpen met meer focus en veiligheid de weg op te gaan.

PEXI: Enorme groeiversnelling bij Adserver

10-10-2025 | 15:31:00
Het Nederlandse adtechbedrijf PEXI heeft de vernieuwde Adserver 2.0 gelanceerd. We spreken hierover met Willem Waardenburg, oprichter en directeur van PEXI en marketingbureau PINK

Willem Albert Bol wil Azerion zichtbaar maken als trots van Nederland

10-10-2025 | 15:11:00
Marketing Report spreekt op Schiphol-Rijk met Willem Albert Bol, sinds kort country director van Azerion Nederland

Whazzup?! in Media #7: AI-Shift - De strijd om traffic

09-10-2025 | 16:51:00
René Zeedijk en Roger Verdurmen reflecteren op een onderwerp dat steeds belangrijker wordt: de impact van Google AI op websiteverkeer.

Channel Factory lanceert Mental Health Inclusion List voor adverteerders

09-10-2025 | 15:25:19
De lijst bevat zorgvuldig geselecteerde YouTube-kanalen die positief bijdragen aan de mentale gezondheid, waardoor merken veilig kunnen adverteren naast content van therapeuten, ervaringsdeskundigen en hulporganisaties.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.