Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

[Grow by DPG Media] De balans tussen politiek en journalistiek: waar ligt de grens tussen invloed en inmenging?

Wat gebeurt er als de politiek zich gaat bemoeien met de media en andere onafhankelijke instanties? In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek. Ze bespreken waar de grens ligt tussen invloed en inmenging – en hoe Nederland kan voorkomen dat het dezelfde kant opgaat als de Verenigde Staten.

In deze aflevering schuift ook Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, aan. Samen kijken ze hoe mediaorganisaties hun redactionele vrijheid kunnen beschermen, ondanks commerciële en politieke druk.

Redactionele vrijheid en politieke druk

De aflevering gaat in op de rol van toezichthouders zoals de ACM en de invloed van eigenaren en adverteerders. Onafhankelijkheid blijkt geen vanzelfsprekendheid.

Luisteraars ontdekken waarom redactionele autonomie onmisbaar is voor een gezonde democratie, waarom het Amerikaanse model van gepolitiseerde journalistiek een waarschuwing vormt, en hoe redactiestatuten en onafhankelijke stichtingen journalisten beschermen.

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: "Ik heb wel altijd angst dat partijen in Nederland de neiging hebben instanties te politiseren en dan wordt het een politiek wapen. En dan gaan we wel de verkeerde kant op."

De aflevering is te beluisteren via Fluister, Spotify, Apple Podcasts en Grow.

www.dpgmediagroup.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Gepersonaliseerde reclame schuurt bij jongeren

18-11-2025 | 10:38:18
Zo vindt 39 procent van de 15- tot en met 21-jarigen gepersonaliseerde advertenties nuttig, terwijl 72 procent dit type reclame opdringerig noemt

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Customer Success bij Bauer Media Outdoor Nederland

18-11-2025 | 09:06:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Customer success bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Creative bij Bauer Media Outdoor Nederland

18-11-2025 | 08:55:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Creative bij Bauer Media Outdoor Nederland
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.