Dawn ontwikkelt campagne over genderongelijkheid voor Oxfam Novib

In de week van internationale vrouwendag op 8 maart lanceert Oxfam Novib haar campagne gericht op de diepgewortelde genderongelijkheid in onze samenleving. De campagne is ontwikkeld samen met creatief strategisch bureau Dawn en illustrator Xaviera Altena. Oxfam Novib wil hiermee laten zien wat genderongelijkheid betekent voor iedereen die zich niet als man identificeert.

De strijd voor gelijkheid wordt op veel tonelen gestreden. Een probleem dat in de fundering van onze samenleving zit en waar al onze systemen op gebouwd zijn. Iets waar Oxfam Novib zich al een lange tijd voor inzet. Deze campagne laat zien dat ongelijkheid geen landsgrenzen kent. Van onderbetaling tot onveiligheid op straat of zelfs thuis, een realiteit die voor veel van ons nog steeds een dagelijkse werkelijkheid is.

Tessa Dekeukeleire, strateeg bij Dawn: “De strijd voor gelijkheid is er een die dagelijks door vrouwen en iedereen die zich niet als man identificeert wordt gevoerd in Nederland. Van de hoeveelheid vrouwen in het kabinet tot de pay gap. Een strijd die ook Dawn dicht bij het hart ligt. Vanuit die gedachte vragen we met sprekende illustratie en krachtige copy aandacht voor deze strijd, waar Oxfam Novib zich wereldwijd voor inzet. Zo positioneren we het merk Oxfam Novib midden in de strijd voor gelijkheid en dus midden in de samenleving.”

Lilian Alibux, directeur Engagement bij Oxfam Novib: “Vrouwen krijgen wereldwijd te maken met onderdrukking, intimidatie en oneerlijke behandeling. In Nederland heeft 1 op de 3 vrouwen te maken met seksueel geweld, dat zijn bizarre cijfers. We weten uit onderzoek dat bedrijven beter presteren met meer vrouwen in de top en nóg beter bij multi-culturele diversiteit. En samenlevingen waarin iedereen gelijk is, zijn veiliger. Maar desondanks, doen we te weinig om dat te bereiken. Vooroordelen zijn helaas sterker dan onze ratio. Het is daarom noodzaak dat we van gendergelijkheid de normaalste zaak van de wereld te maken.”

De campagne is tot het einde van deze maand te zien op televisie, digital out of home en online en is een vervolg op de Davos-campagne eerder dit jaar die zich richtte op de sociaal-economische ongelijkheid.

Credits:

Klant: Oxfam Novib | Bureau: dawn. A Springbok Agency | Productie: Dawn en Xaviera Altena.

www.springbokagency.com

www.dawn.nl

www.oxfamnovib.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stacey Rookhuizen voelt als campagneleverancier deel van het VVD-team

07-11-2025 | 21:52:39
Stacey Rookhuizen is oprichter/eigenaar van Bombilate Media. Matthijs van de Burgwal is hoofd strategie bij de VVD.  We spreken beiden over de verkiezingscampagne voor de VVD die Bombilate Media voor de vierde keer maakte

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.