[Column] Thijs Muller (Havas Media): Het vertrouwen in merken staat op een all time low

Thijs Muller reageert op [Forum] De moderniteit van vandaag zet bureaus onder druk. Hoe nu verder?

Het diepste probleem zit niet zozeer in alle ontwikkelingen maar het feit dat ze nú allemaal samenkomen. Ze versterken elkaar. Negatief. De wereld staat op een kantelpunt die de mensheid in de geschiedenis vaker heeft meegemaakt: kiezen we voor controle, of laten we elkaar meer los en vertrouwen we elkaar? Of net anders: durven we de culturele connectie aan te blijven gaan, over alle leefwerelden heen?

Vooralsnog slagen de grote instituties – bedrijfsleven, wetenschap, overheid, onderwijs en goede doelen – daar niet in. Het vertrouwen in merken staat op een all time low. In onze vakken zien we ook dat marketingbudgetten elk jaar stijgen, terwijl de connectiecijfers blijven dalen. Dat betekent dat we vaak falen in die connectie. Terwijl dat juist nu zo belangrijk is.

Toch is er een soms oogverblindende silver lining bij die donderwolk: wij zien af en toe werk voorbijkomen dat ons steil achterover doet slaan. Het is grappig. Precies op zo’n moment dat je denkt ‘nu is creatie echt het bokje’… dat is vaak het moment dat het meest briljante werk wordt gemaakt. Het wakkert de hoop in de mens weer aan.   

Op dit cruciale kantelpunt staan de marketing, media en advertentievakgebieden dus ook: lukt het ons om met waanzinnige creat eve oplossingen te komen? Die diepe connectie maken in de culturele leefwerelden? Waardoor de mens en de wereld beter verbindt? En de bottomline blij wordt van die verbinding?  

Het merendeel faalt hier. Maar die bewegingen zijn ook nog jong. Plus, het wil niet zeggen dat je de volgende keer niet slaagt. Het niveau van creativiteit is wel degelijk stijgende, soms verbazingwekkend sterk. Er is een flinke kopgroep ontstaan die de rest meetrekt naar voren. Die hebben wij hier ook. Hoort bij het gevecht. En is dus part of our culture. En die cultuur, die trekt talent aan.

Om onze relevantie te behouden moeten we nog dieper inzetten op die emotie, die connectie, die creativiteit en die cultuur. We dienen de controle die tech ons daarin soms geeft wel op orde te hebben, maar ook nét even één tree lager te zetten. Eérst die emotionele vooruitgang. Dan zal je zien dat de data daar ook blij van wordt.

Dit is uiteindelijk de vraag: kunnen wij als vakmensen de wereld ervan blijven overtuigen dat het hart eerst komt, en pas daarna het hoofd? Ik heb het antwoord niet. Maar ik weet wel dat wij creatives eerder voor grote, hete vuren hebben gestaan.

Worden we meestal erg creatief van.

Thijs Muller is CEO van Havas Media Amsterdam en Voorzitter van PMA

nl.havas.com

Deze column is onderdeel van [Forum] De moderniteit van vandaag zet bureaus onder druk. Hoe nu verder?

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.