[Column] Arno van Welzen (Choice): Marketeers zijn nogal dom

"Marketeers zijn nogal dom. Ze begrijpen de simpelste grafieken niet, houden vast aan stokpaardjes, komen niet opdagen wanneer er focusgroups zijn, vinden klanten dom, en refereren bij alles aan hun eigen beperkte sociale kringetje", ...

... heeft een directeur van een ander onderzoeksbureau ooit geroepen.

Mijn stelling is altijd dat marktonderzoekers betere marketeers zijn, dan marketeers marktonderzoekers. En dat heeft te maken met onderstaande afbeelding. Marktonderzoekers zijn gewend en getraind om altijd te starten bij een scherpe diagnose, bij gedegen onderzoek en analyse. En als je dat goed kunt, en goed doet, ben je al halverwege.

Maar tegenwoordig zien we dat veel marketeers het liefst starten bij die brute social campagne, bij die zo purposevolle tvc of dat kekke brand event... Zonder een op feiten gebaseerde segmenting, targeting, positioning, zonder duidelijke strategie en laat staan op basis van een echte diagnose, een echte analyse. Misschien is er nog 'een haakje' onderzocht om de campagne aan op te hangen. Dat is het dan. En dan de mond vol over merken bouwen, lange termijn, 60:40 en 95:5, over mental availability, CEP's en always on.

Maar er zit nog een heel land voor. Het marketingland zoals je dat bijvoorbeeld ook in een NIMA C wordt geleerd. Het land van het strategische marketingplanning proces. En dat land start bij diagnose. Start bij onderzoek. Start bij analyse. Niet bij TikTok.

Dus in mijn ogen zijn er twee soorten marketeers: zij die de juiste choice maken, en zij die dat niet doen.

Misschien zat mijn collega directeur er toch niet eens zo ver naast.

Arno van Welzen is oprichter en strateeg bij CHOICE insights + strategy

www.choice-insights.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.