
Circulaire ingrediënten verminderen verspilling bij AH
Doel: 50 procent minder voedselverlies in 2030
Albert Heijn heeft in samenwerking met leveranciers inmiddels meer dan 100 producten ontwikkeld waarin reststromen worden verwerkt tot ingrediënten. Het gaat om onder meer eierkoeken van biergraan, bananenkoekjes van geredde bananen en spreads van afgekeurde zoete aardappelen.
Volgens de supermarktketen leidt dit tot een jaarlijkse besparing van 5 miljoen kilogram voedsel in de eigen keten.
De producten zijn voorzien van een herkenbare sticker op de verpakking en maken deel uit van de bredere inzet van Albert Heijn op circulaire voedselproductie.
Reststromen als grondstof voor supermarktproducten
Door nauw samen te werken met telers, producenten en leveranciers zet Albert Heijn voedsel dat anders verloren zou gaan om in grondstoffen voor nieuwe producten. Het assortiment wordt daarbij voortdurend uitgebreid.
Jan Willem Balk, directeur sourcing bij Albert Heijn: “Zoete aardappelspread is ons nieuwste circulaire product. Zoete aardappelen die te groot of te klein zijn om in een verspakket te passen, verwerken we als ingrediënt in een nieuwe zoete aardappelspread. Daarmee redden wij zo’n 50.000 kilogram verse zoete aardappelen. Daarnaast hebben we vegetarische kaasschnitzels van overgebleven stukjes kaas, vezelrijke eierkoeken gemaakt van reststromen graan uit het bierbrouwproces en de AH Bananen cookie gemaakt van geredde bananen. Je ziet het van vleeswaren tot vegan spreads, van bakkerijproducten tot 0.0 bubbels. Deze producten bevatten circulaire ingrediënten en laten hiermee zien hoe innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan.”
Doel: halvering voedselverspilling in 2030
Albert Heijn wil in 2030 vijftig procent minder voedsel verspillen in de eigen operatie ten opzichte van 2016. Ook in de groente- en fruitketen streeft de supermarkt naar een halvering van voedselverlies, onder meer tijdens opslag, verwerking en transport. Deze doelstelling maakt deel uit van de samenwerking met het Wereld Natuur Fonds.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
ACE Social krijgt social media van Kruidvat onder beheer
MediaMarkt kiest Serviceplan voor campagnes Benelux
DEPT en Otrium zetten AI-avatars in voor modevoorraad
Hoe Nederland kiest, koopt en kookt: 3 inzichten
Creative Gym en AH starten Boosting Retail Creativity programma
Gepubliceerd door: Saskia van Weert