[Audify] NMO-maandcijfers maart 2024: NPO Radio 2 nog steeds grootste radiozender; Qmusic grootste in 20-49/25-65

Audify heeft de maart-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars licht gedaald is naar 131,1 minuten per dag (was 135,5 minuten).

NPO Radio 2 is opnieuw in de doelgroep 13+  de meest beluisterde radiozender met een marktaandeel van 13,0 procent (dat is wel een daling van 1,7 procent). Bij de doelgroep 20-49 is Qmusic net als in februari 2024 met een marktaandeel van 23,0 procent (+1,6 procent) de best beluisterde radiozender. Bij de doelgroep 25-65 jarigen is Qmusic ook de marktleider met 14,9 procent en zakt NPO Radio 2 naar de tweede plek met 14,7 procent. 

Als gekeken wordt naar maandbereik is Sky Radio de grootste zender bij de doelgroep 13+ met 7,2 miljoen personen, Qmusic is dat bij 20-49 jarigen (3,8 miljoen) en ook bij 25-67 jarigen (5,3 miljoen). Verder valt op dat Sky Radio een iets lager marktaandeel haalde, (8,2 procent in plaats van 8,9 procent in februari), nieuwkomer Joe stabiel blijft (4,1 procent bij 13+) en de meeste radiostations redelijk stabiel blijven. Wel valt op dat Kink 0,7 prcoent marktaandeel behaalt (was 0,4 procent) en 1,1 procent bij 20-49 (was 0,4 procent). De radiozender verkreeg per 23 januari 2024 in de Randstad FM-dekking toen het op de FM-zenders waar Decibel eerst op uitzond, in gebruik nam. Het marktaandeel van Decibel is daarbij omlaag gegaan naar 0,1 procent (13+), 0,4 procent (20-49) en 0,0 procent (25-65).

Online beluistering blijft het meest gebruikte distributiemedium (32,2 procent), licht gedaald ten opzichte van februari 2024. Kabel/iptv en dergelijke is licht gestegen naar 16,1 procent en DAB+-beluistering licht gestegen naar 17,2 procent. Overige beluistering waaronder visual radio is gestegen naar 3,7 procent. 

Het volledige Audify maandrapport februari 2024 is hier te vinden.

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio

05-09-2025 | 09:58:00
Deze prijzen belonen de beste audiocommercials, de meest impactvolle non-spot audioreclames en de audio-ambassadeur van het jaar.

NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67

03-09-2025 | 23:59:00
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is

Audify rapporteert 118,0 miljoen euro audioreclame in H1, 2025

28-08-2025 | 16:12:00
De branches Retail, Transport en Telecom & ICT voeren de top drie aan en zijn samen goed voor de helft van de radioreclamebestedingen

NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2

06-08-2025 | 18:34:00
Marketing Report heeft de juli 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen

19-09-2025 | 09:26:39
CMO's wedden erop dat de geloofwaardigheid en het bereik van creators merkwaarde, handel en loyaliteit effectiever zullen opleveren dan traditionele media.

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.