[Audify] NMO-maandcijfers maart 2024: NPO Radio 2 nog steeds grootste radiozender; Qmusic grootste in 20-49/25-65

Audify heeft de maart-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars licht gedaald is naar 131,1 minuten per dag (was 135,5 minuten).

NPO Radio 2 is opnieuw in de doelgroep 13+  de meest beluisterde radiozender met een marktaandeel van 13,0 procent (dat is wel een daling van 1,7 procent). Bij de doelgroep 20-49 is Qmusic net als in februari 2024 met een marktaandeel van 23,0 procent (+1,6 procent) de best beluisterde radiozender. Bij de doelgroep 25-65 jarigen is Qmusic ook de marktleider met 14,9 procent en zakt NPO Radio 2 naar de tweede plek met 14,7 procent. 

Als gekeken wordt naar maandbereik is Sky Radio de grootste zender bij de doelgroep 13+ met 7,2 miljoen personen, Qmusic is dat bij 20-49 jarigen (3,8 miljoen) en ook bij 25-67 jarigen (5,3 miljoen). Verder valt op dat Sky Radio een iets lager marktaandeel haalde, (8,2 procent in plaats van 8,9 procent in februari), nieuwkomer Joe stabiel blijft (4,1 procent bij 13+) en de meeste radiostations redelijk stabiel blijven. Wel valt op dat Kink 0,7 prcoent marktaandeel behaalt (was 0,4 procent) en 1,1 procent bij 20-49 (was 0,4 procent). De radiozender verkreeg per 23 januari 2024 in de Randstad FM-dekking toen het op de FM-zenders waar Decibel eerst op uitzond, in gebruik nam. Het marktaandeel van Decibel is daarbij omlaag gegaan naar 0,1 procent (13+), 0,4 procent (20-49) en 0,0 procent (25-65).

Online beluistering blijft het meest gebruikte distributiemedium (32,2 procent), licht gedaald ten opzichte van februari 2024. Kabel/iptv en dergelijke is licht gestegen naar 16,1 procent en DAB+-beluistering licht gestegen naar 17,2 procent. Overige beluistering waaronder visual radio is gestegen naar 3,7 procent. 

Het volledige Audify maandrapport februari 2024 is hier te vinden.

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Audioreclame groeit met 8,7 procent in derde kwartaal 2025

11-11-2025 | 11:16:00
In het derde kwartaal van 2025 investeerden merken samen 55,3 miljoen euro in audioreclame, een groei van 8,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?

29-10-2025 | 13:04:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Liedewij Hentenaar. Ze vertelt over het meten van audiobereik, de groeiende inzet van merkgeluid en de kracht van creatie

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.