Zo meet je het effect van je (branded) podcast
Met de Podcast Effectmeting van Mediatest weet je wat jouw podcast écht doet
Podcasts zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap. Uit het Grote Jongerenonderzoek van april/mei blijkt dat twee derde van de jongeren in de drie maanden daarvoor een podcast heeft geluisterd. Steeds meer organisaties starten daarom hun eigen podcastserie. Toch blijft de vraag: hoe weet je of jouw podcast écht effect heeft?
De Branded Podcast Effectmeting biedt inzicht in de prestaties van jouw podcast op relevante KPI’s, zoals terugkoppeling naar de afzender, effect op houding en imago, boodschapoverdracht, waardering en gedragsintentie. Ook wordt gemeten hoe aandacht en luistergedrag zich ontwikkelen met indicatoren als Listen-Through-Rate en Aandachtscore.
Inzicht in wat werkt, en wat beter kan
De resultaten laten in één oogopslag zien welke communicatiedoelen worden behaald en waar nog kansen liggen. Op basis daarvan ontvang je praktische aanbevelingen om de impact van je podcast te vergroten.
De meting bestaat uit vaste onderdelen en vragen, waardoor resultaten kunnen worden vergeleken met benchmarks van eerdere onderzoeken bij diverse organisaties. Daarnaast is er ruimte voor maatwerkvragen die aansluiten bij jouw specifieke doelstellingen.
Rapportage met heldere inzichten en adviezen
Na afloop van het onderzoek ontvang je een volledige rapportage met inzichten, aanbevelingen en een benchmarkvergelijking. De unieke Captivation-aandachtscurve laat precies zien op welke momenten luisteraars hun aandacht vasthouden of juist verliezen.
De uitvoering van het onderzoek wordt flexibel afgestemd op jouw planning, zodat je snel inzicht krijgt in de effectiviteit van jouw podcast.
Lees hier nog meer over de (Branded) Podcast Effectmeting en bekijk hier een case.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Danijel Dercksen: ChatGPT dwingt Odido tot ander kanaalspel
[Vacatures] FunX zoekt een Online Redacteur
Talpa Media: connecting the dots in veranderend medialandschap
Marcel Surendonk: Evenementen zijn geen decor, maar context
Frederique Rote: Concept komt op de eerste plaats bij VENGEAN
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen