YouTube vergroot voorsprong als grootste tv-distributeur

YouTube blijft de grootste televisiedistributeur volgens Nielsen en stond in juli voor de zesde maand op rij bovenaan de Media Distributor Gauge. Het platform behaalde 13,4 procent van de totale kijktijd op tv en breidde daarmee de voorsprong op Disney (9,4 procent) uit tot 4,0 procentpunt – de grootste marge sinds de Gauge in november 2023 werd gelanceerd.

Volgens Nielsen’s The Gauge zorgde de zomerdip in traditioneel tv-kijken opnieuw voor groei bij streaming-first platforms.

Streamingplatforms bereiken recordhoogtes

Netflix behield zijn plek in de top drie met een marktaandeel van 8,8 procent, een stijging van een halve punt ten opzichte van juni. Dankzij een constante stroom aan originele en aangekochte titels noteerde Netflix de grootste volumegroei van alle streamers, met gemiddeld 215.000 extra kijkers per maand. Het was bovendien het enige platform dat in alle demografische categorieën groei liet zien.

The Roku Channel bereikte een record met 2,8 procent marktaandeel (+0,3 punt) en boekte de grootste maandelijkse stijging in gebruik (+7,5 procent) van alle platforms.

Amazon klom naar 3,9 procent, net onder het eigen record van 4,0 procent uit december 2024. Het succes kwam voort uit een breed contentaanbod: Ballard, de Bosch-spin-off, haalde 2,5 miljard bekeken minuten bij oudere doelgroepen, terwijl The Summer I Turned Pretty goed was voor 1,5 miljard minuten onder jongeren (12–24 jaar). In totaal is het aandeel van Amazon in tv-gebruik sinds juli 2021 met 62 procent gestegen.

Lineaire zenders profiteren van seizoenseffect

Hallmark steeg naar 1,1 procent marktaandeel, gestimuleerd door het jaarlijkse Christmas in July-programma. Nieuwe premières, waaronder de filmreeks Unwrapping Christmas en titels als Holidazed en Christmas at Sea, zorgden voor een stijging van 19 procent in kijkersaantallen.

Vooruitblik

Met de herfst in aantocht verwacht Nielsen dat de terugkeer van live sport en het nieuwe uitzendschema van de grote netwerken de kijkpatronen en het marktaandeel van distributeurs de komende maanden sterk zullen beïnvloeden.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nielsen introduceert Ad Intel Connected TV in Australië

13-08-2025 | 11:06:00
Nielsen lanceert in het vierde kwartaal van 2025 Connected TV (CTV)-inzichten binnen de Nielsen Ad Intel-oplossing in Australië.

Nielsen voegt podcastdata toe aan mediatool

11-08-2025 | 11:24:00
Hiermee kunnen adverteerders en bureaus podcasts plannen, optimaliseren en vergelijken met televisie, radio, digitale en social media

WPP Media en Nielsen breiden samenwerking rond mediadata uit

06-08-2025 | 10:18:00
WPP Media en Nielsen hebben een overeenkomst gesloten om de mogelijkheden voor cross-platform audience measurement uit te breiden.

Nielsen lanceert platform voor campagneresultaten

01-08-2025 | 12:29:00
Nielsen introduceert de Outcomes Marketplace, een ecosysteem binnen het Nielsen ONE-platform

Digital stuwt groei netto-mediabestedingen in 2024

10-06-2025 | 09:53:19
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9 procent gestegen tot 6,41 miljard euro.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.